سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آخرین وضعیت نرخ ارز مرجع برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی، 6 هزار میلیارد سهم سلامت از محل هدفمندی یارانه ها، تعرفه های پزشکی و... را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر حسینعلی شهریاری در بیست و دومین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکان ایران با بیان اینکه در حال پیگیری جدی برای تخصیص ارز مرجع برای تجهیزات پزشکی هستیم، افزود: کمترین تخلفات در حوزه پزشکی مربوط به گروه قلب و عروق و چشم پزشکان است و علت این امر آن است که تعرفه‌های این دو گروه واقع‌بینانه‌تر تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه بایستی حدود یک میلیارد دلار برای تجهیزات و در کل 1.5 میلیارد دلار در سال هزینه کنیم، گفت: امسال گرفتار مشکلات اقتصادی شدیم. حداقل تا دو سه هفته گذشته تمام ارزی که بانک مرکزی به وزارت بهداشت اختصاص داد، تنها 40 میلیون یورو برای دارو بود. سوء تدبیرهایی در این میان اتفاق افتاد که تخصیص ارز به لوازم آرایشی از جمله آنها بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: از دیگر سو بانک مرکزی به موقع برای ورود اقلام پزشکی گشایش اعتبار نکرد، به گونه‌ای که اکنون برای تامین دارو دچار مشکل هستیم و بخشی از داروهای حیاتی مردم یافت نمی‌شود، روزی نیست که دهها درخواست درباره تامین داروها به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه نشود.

وی با بیان اینکه البته همه این مشکلات از روی عدم آگاهی نیست، گفت: عده‌ای می‌خواهند آگاهانه ایجاد تنش کنند، در حالی که این بسیار خطرناک است و بازی با حوزه سلامت، کشور را دچار چالش می‌کند.

شهریاری ادامه داد: گزارشهای بسیاری در این خصوص تنظیم شده و قصد داریم آن را در صحن علنی مجلس ارائه کنیم، البته هفته گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد که 400 میلیون دلار ارز برای دارو گشایش اعتبار شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارز مرجع نسبت به سال گذشته 17 درصد رشد را نشان می‌دهد، افزود: ارز مرجع سال گذشته 1050 تومان بود و امسال به هزار و 226 تومان رسید که باعث بالا رفتن قیمت تجهیزات پزشکی شد و برخی شرکتهای وارداتی نیز ناچار شدند با دلار بالای 3000 تومان تجهیزات وارد کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در این میان عده‌ای نیز سوء استفاده کردند و در مقابل افزایش سه برابری نرخ دلار، تجهیزات خود را تا 10 برابر قیمت گران کردند. به عنوان مثال اکنون هلیوم برای دستگاههای رادیولوژی تا 20 برابر گرانتر شده است یا اینکه برخی مراکز ناچار شدند یک وسیله پزشکی که تا 100 هزار تومان قیمت داشت را حتی با مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان خریداری کنند.

شهریاری درباره منابع تخصیص یافته به وزارت بهداشت نیز افزود: سال گذشته سه هزار و 150 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها برای حوزه سلامت مصوب کردیم اما وزارت بهداشت به سختی موفق شد 2000 میلیارد تومان آن را بگیرد.

وی افزود: امسال نیز 6 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها برای وزارت بهداشت مصوب شد که پس از گذشت 8 ماه هنوز ریالی به وزارت بهداشت داده نشده است، حتی بودجه تصویب شده این وزارتخانه نیز به طور کامل تخصیص نیافته و تنها 55 درصد آن تحقق پیدا کرده است، البته دولت هم مقصر نیست، بلکه منابع مالی ما دچار مشکل شده‌اند و در انتقال ارز به علت تحریم بانکها، دچار مشکل هستیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با تعرفه‌های پزشکی نیز گفت: آن چیزی که در قانون برنامه پنجم توسعه مصوب کردیم، ایده‌آل است، اما با واقعیتهای جامعه همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر کاهش 30 درصدی پرداخت از جیب مردم در بخش سلامت، افزود: در همین راستا 10 درصد سهم هدفمندی یارانه‌ها را برای بخش سلامت مصوب کردیم اما هم مشکلات بودجه‌ای و هم عدم درک صحیح مسئولان اجرایی از حوزه سلامت منجر به اجرای کامل آن نشد و سلامت هیچگاه جزو چهار اولویت بودجه‌ریزی کشور قرار نگرفت.

شهریاری گفت: فضاسازی علیه جامعه پزشکی مزید بر علت شده است تا نتوانیم آنگونه که باید قوانین را تصویب و سپس به اجرا در بیاوریم. یک تا دو درصد جامعه پزشکی تخلف می‌کنند و زیرمیزی‌ های آن چنانی از بیمار دریافت می‌کنند متاسفانه فضاسازی‌هایی باعث شده است این ذهنیت منفی نسبت به جامعه پزشکی به وجود بیاید و این تخلفات را به همه جامعه پزشکی تعمیم بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha