یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶

شنیدن آمار بالای تصادفات در هر تعطیلات، دیگر تكان‌دهنده نیست، این روزها تعداد بالای تصادفات رخ داده، حتی تعجب كسی را نیز بر نمی‌انگیزد.در تعطیلات اخیر، 381 فقره تصادف فوتی و جرحی رخ داده است.

سفر‌ در تعطیلات با چاشنی مرگ
سلامت نیوز : شنیدن آمار بالای تصادفات در هر تعطیلات، دیگر تكان‌دهنده نیست، این روزها تعداد بالای تصادفات رخ داده، حتی تعجب كسی را نیز بر نمی‌انگیزد.در تعطیلات اخیر، 381 فقره تصادف فوتی و جرحی رخ داده است. بیش از 3000 خودرو و موتورسیکلت متخلف تنها طی سه روز توقیف، 300 جلد گواهینامه ضبط و 118 هزار قبض جریمه برای رانندگان متخلف صادر شده است. به این ارقام آمار تصادفاتی كه تنها منجر به خسارت مالی شده است را نیز اضافه كنید! بدون شك تعداد تصادفاتی كه تنها طی سه روز در كشور رخ داده با تصادفات یكساله بسیاری از كشورها برابری می‌كند. ایران از میان 190 كشور جهان، رتبه 189 را در ایمنی تصادفات دارد و این یعنی تنها یك كشور در جهان وجود دارد كه در این زمینه از وضعیت نامناسب‌تری از كشور ما قرار دارد. هر چند كارشناسان حمل و نقل همواره از وضعیت برخی از راه‌های كشور انتقاد می‌كنند اما این همه ماجرا نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ فرمانده پلیس‌راه کشور معتقد است كه در تعطیلات اخیر، «مهم‌ترین علت تصادفات، عدم توجه به جلو با حدود 28 درصد و پس از آن تخطی از سرعت مطمئنه با 20، عدم رعایت حق تقدم با 17 و انحراف به چپ با 15 درصد بوده است.» آنچه سرهنگ محمدرضا مهماندار اعلام كرده، نشان می‌دهد كه رعایت دقیق مقررات راهنمایی و رانندگی تنها مختص به دو جلسه آزمون‌های آیین‌نامه و شهر است و پس از آن، رانندگان ایرانی جاده‌ها و خیابان‌ها را به جاده‌های مرگ مبدل كرده اند! شاید به همین دلیل است كه پس از ایجاد تغییراتی در گواهینامه‌های رانندگان، قرار است تغییراتی در نحوه آموزش و برگزاری آزمون ایجاد شود. سردار اسكندر مومنی رئیس پلیس راهور در این باره گفته است: «دیگر آزمونهای نهایی در اختیار آموزشگاه‌ها نیست و باید افسر پلیس که آزمون رانندگی را اخذ می‌کند تمامی شرایط فرد متقاضی را تایید کند و اگر افسر راهور آمادگی فردی را برای گرفتن گواهینامه تایید نکند این فرد نمی‌تواند در آزمون نهایی شرکت کند.»

32 هزار فقره سبقت غیرمجاز!

صبح پنج شنبه كه از راه رسید هیچ یك از افرادی كه در 54 فقره تصادف فوتی، كشته شدند گمان نمی‌كردند غروب آفتاب شنبه را به چشم نبینند. سرهنگ محمدرضا مهماندار در این باره می‌گوید: «از روز پنج‌شنبه تا ظهر شنبه، 54 فقره تصادف فوتی و 323 فقره تصادف جرحی در جاده‌های کشور رخ داده است، بیش از 35 درصد تصادفات در تعطیلات اخیر از شکل واژگونی بوده که اکثرا ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده است.»فرمانده پلیس‌ راه کشور حدود 60 درصد خودروهای دخیل در تصادفات فوتی و جرحی تعطیلات اخیر را سواری و وانت، 23 درصد موتورسیکلت، حدود 10 درصد کامیون و 6 درصد عابر پیاده عنوان کرده و می‌افزاید: «در عین حال ماموران پلیس‌راه کشور در این مدت حدود 300 جلد گواهینامه رانندگان متخلف را ضبط و حدود 1800 دستگاه خودرو و 1300 دستگاه موتورسیکلت متخلفان را توقیف کردند.» او با اشاره به اینکه در تعطیلات اخیر حدود 118 هزار برگ جریمه برای رانندگان متخلف صادر شده است، ادامه می‌دهد: «بیشترین تخلفات اعمال قانون شده در این مدت با 32 هزار فقره مربوط به سرعت غیرمجاز، 25 هزار فقره عدم استفاده از کمربند ایمنی، 7 هزار فقره سبقت غیرمجاز، 5 هزارفقره انحراف به چپ و 3 هزار فقره صحبت با تلفن همراه بوده است.»

مرگ و میر تصادفات ایرانی‌ها دو برابر میانگین جهانی

متوسط جهانی مرگ ومیر در اثر حوادث رانندگی ۱۴تا ۱۵نفر در هر ۱۰۰هزار نفر است. اما این میزان در كشور ما ۳۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و این یعنی دو برابرمیانگین جهانی! چندی پیش غدیر مهدوی سرپرست پژوهشکده بیمه مرکزی ایران اعلام كرد كه طبق آمار، ایران در میان ۱۹۰ کشور دنیا، از نظر تصادفات رانندگی رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده است و تنها کشور سیرالئون بوده است که وضعیت نامناسب‌تری از ایران داشته است. به گفته او در نتیجه این تصادفات، زیان‌های غیرقابل جبرانی بر اقتصاد کشور وارد ‌می‌شود و تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند و بر اساس برآوردهای علمی، رقم خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم آن از ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور افزون‌تر است‌. این در حالی است که ‌می‌توان با تدوین و اجرای یک برنامه ۴ تا ۵ساله این تصادفات را به نصف و حتی یک سوم میزان فعلی رساند.

جاده‌ها ایمن نیستند

کارشناسان حوزه ترافیک و حمل و نقل معتقدند که آمار بالای مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در کشور تنها از نبود فرهنگ درست رانندگی ناشی نمی‌شود بلکه بخشی از آن نیز به ناایمن بودن راه‌ها و عدم نظارت درست بر حمل و نقل کشور بازمی‌گردد. دکتر ساسان افلاکی استادیار دانشکده فنی دانشگاه تهران و عضو مرکز تحقیقات راه و حمل و نقل دانشکده فنی دانشگاه تهران در این زمینه می‌گوید: «متاسفانه در زمان ساخت جاده‌ها در ایران به موضوع ایمنی زیاد توجه نمی شود و مباحث اقتصادی در اولویت قرار دارد. موضوعاتی مانند اختلاف سطح جاده‌ها با شانه راه‌ها، شیب نامناسب شیروانی‌ها، خرابی‌های سطحی روسازی، تابلوها و علائم ایمنی موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا ایمنی راه‌ها تامین شود اما این موارد در جاده های ما در شرایط استاندارد و به روز نیست و به آن کمتر توجه می‌شود.» وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی به موقع به راننده در زمان رسیدن به نقاط حادثه خیز می‌افزاید: «این هم یکی دیگر از مواردی است که در جاده‌های ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و راننده در زمان رانندگی بدون هشدار و آمادگی قبلی وارد مقطعی از راه می‌‌شود که باید عکس‌العمل سریع انجام دهد ولی به دلیل عدم آمادگی درصد خطا افزایش یافته و این امر باعث افزایش آمار تصادفات می‌شود.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقدامات دستگاه‌های اجرایی در زمینه حوادث رانندگی همسو نیست، یادآور می‌شود: «هر کدام از ارگان‌ها و سازمان‌های دخیل در حوزه حمل و نقل در محدوده عملیاتی خود کار می‌کنند و این فعالیت‌های ناهمسو باعث شده ما در برخی حوزه‌ها پیش بیفتیم و در برخی حوزه‌ها همچنان عقب باشیم.» افلاکی به افزایش استفاده‌کنندگان از ناوگان حمل و نقل شخصی و افزایش سریع تعداد خودروها و رانندگان جوان اشاره می‌کند و می‌گوید: «با وجود این پیشرفت‌ها بسترسازی فرهنگی مناسبی صورت نگرفته و پیشرفت زیادی نیز در حوزه سخت افزاری نداشتیم. به گونه‌ای که هنوز برخی راه‌های ما متعلق به ۷۰ سال پیش است، در آن زمان حجم تقاضای تردد و سرعت خودروها اینقدر بالا نبود و جاده براساس نیاز زمان خود طراحی و ساخته شده است. یعنی در حال حاضر ما از جاده ای استفاده می کنیم که برای سرعت ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر طراحی و ساخته شده ولی در آنها با سرعت ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر رانندگی می‌کنیم، همین موضوع سبب بسیاری از مشکلات ایمنی است و برای حل این مسئله باید راه‌ها مناسب سازی و نقاط حادثه خیز اصلاح هندسی شوند.» این تحلیلگر حوادث رانندگی با تاکید بر لزوم ایجاد پژوهشکده‌ای در زمینه حمل و نقل خاطرنشان می‌کند: «باید پژوهشگاه جامعی برای تجمیع همه اطلاعات و آمار به وجود آید. بهتر است همه نهادهای تحقیقاتی و سازمان‌های اجرایی ذی‌ربط در سیاست‌گذاری و بدنه تحقیقاتی - اجرایی آن نقش داشته باشند تا بتواند فاصله بین تحقیقات آکادمیک با نیازها و شرایط کارهای اجرایی مرتبط با مسئله ایمنی حمل و نقل کم شود.» وی با اشاره به تلاش دانشگاه تهران در زمینه ایجاد چنین پژوهشگاهی می‌گوید: «دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران در صدد راه اندازی پژوهشگاهی هستند تا از همه حوزه‌های پژوهشی و اجرایی نمایندگانی در آن حضور داشته باشند. کارهای داخل دانشگاه برای راه‌اندازی این پژوهشگاه نیز انجام شده و تقریبا 80 درصد کار به اتمام رسیده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha