یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 59693

سلامت نیوز : دو زمین‌لرزه نسبتا شدید که در روز شنبه 21 مرداد 1391 مناطقی از استان آذربایجان شرقی را لرزاندند؛ زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 4/6 ریشتر در ساعت 16:53 در 17 کیلومتری اهر و زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 3/6 ریشتر در ساعت 17:04 در 10 کیلومتری ورزقان را لرزاندند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ مسوولان آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان این حادثه ارائه نکرده‌اند.رئیس سازمان مدیریّت بحران شمار قربانیان را 253 نفر، وزارت بهداشت 306 نفر و پزشکی قانونی 169 نفر اعلام کرده‌اند این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان جمعیت هلال‌احمر، 16 هزار مراسم ترحیم برای درگذشتگان این زمین‌لرزه برگزار شده است!

در محدوده این زمین‌لرزه‌ها 18 هزار و 618 واحد مسکونی دچار آسیب شده که از این تعداد 5 هزار و 329 واحد به طور کامل تخریب شده‌اند.در مجموع 410 روستا دچار تخریب شده و 65 روستا به طور کامل از بین رفته‌اند12 روستای شهرستان ورزقان به طور کامل تخریب شده که هر یک از این روستاها حدود 900 تا هزار نفر جمعیت داشتند که کمتر از 40 درصد آنها جان خود را از دست داده‌اند.

همه زیرساخت‌های مخابراتی ناحیه ورزقان به هم ریخته و تمامی خطوط قطع شدند. 60 روستای منطقه میان 50 تا 70 درصد و شش روستای شهرستان اهر به‌کلّی تخریب شده‌اند. خسارت‌های واردشده به شبکه برق 25 روستای زلزله‌زده این استان 12 میلیارد تومان برآورد شد.

این خلاصه‌ای از اتفاقی است که چندی پیش برای استان آذربایجان شرقی افتاد و مسوولان ساعاتی پس از آن شروع به واکنش کردند، برخی در جهت منافع خود و برخی هم از روی اجبار‌! برخی از وزرا بلافاصله هواپیما و هلیکوپتر‌ها را آتش کردند تا مناطق زلزله‌زده را از نزدیک زیارت کنند! وزیر بهداشت، وزیر مسکن، رئیس جمهور هم که آن زمان به همراه تیم خود در زمین عربستان بود نیامد. در آن زمان به هر روی، وقتی مسوولانی که در منطقه وظیفه کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را بر عهده دارند به این موضوع واقف شدند که امکان عملی‌شدن وعده‌های دولتمردان وجود ندارد، تقاضای ارسال چادرهای مقاوم برای اسکان زلزله‌زدگان کردند.

محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما و مشکلاتی که می‌تواند برای آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی ایجاد کند، تمهیداتی در این‌باره توسط هلال احمر اندیشیده شده ازجمله تهیه و ارسال چادرهای اقلیمی که توانایی تحمل سرمایی تا 20درجه زیر صفر را دارد.سرما در این مناطق به حدی است که سید‌محمد‌رضا‌هاشمی‌نیا، مدیرعامل صنایع نساجی هلال احمر نیز گفته تلاش می‌کنیم تا 20هزار چادر اقلیمی را که تا 20درجه زیر صفر در برابر سرما مقاوم است، تولید و برای آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی ارسال کنیم.

ظاهرا مسوولان هلال احمر هم از جایی الگوبرداری کرده‌اند؛ چراکه تمامی حرف‌های مسوولانی که به نوعی وظیفه ای در برابر تامین وسایل مورد نیاز زلزله‌زده‌ها دارند شبیه به هم شده اما نکته جالب اینکه هیچکدام به گرد عمل هم نمی‌رسد!علی نیکزاد وعده داد شخصا همه مسائل مربوط به بازسازی واحدهای تخریب‌شده در زلزله را در دولت پیگیری خواهد کرد؛ وعده‌هایی از این دست فراوان است تا جایی که برخی مسوولان به بقیه توصیه کردند که وعده‌هایی که امکان عملی شدن آنها وجود ندارد به مردم ندهند. البته معاون اول رئیس‌جمهور از آن دسته مسوولانی است که کلا وعده‌هایی رویایی می‌دهد.

او هم از قافله اظهار نظر عقب نمانده و پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده وعده داد‌ که پیش از فرارسیدن فصل سرما و تنها در مدت زمان دو‌ماه خانه‌های آسیب‌دیده بازسازی و به زلزله‌زد‌گان تحویل می‌شود‌ که آن دو‌ماه نیز به پایان رسیده است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس در این‌باره گفته متأسفانه وعدهای داده‌شده دولت مبنی بر پرداخت مبالغ بلاعوض و وام ساخت و تعمیرات به زلزله‌زدگان هنوز محقق نشده است. الله‌وردی دهقانی با تأکید براینکه دولت برای زلزله‌زدگان باید حدود 30هزار واحد مسکونی بسازد ادامه داد: بنیاد مسکن در فاز اول براساس اولویت‌ها و با توجه به فصل سرما 11هزار خانوار را انتخاب کرده است که احتمال دارد با روند کنونی تا پایان آبان‌ماه حدود 50 درصد آن آماده تحویل شود. حالا اینکه باقی این افراد باید چکار کنند هنوز دولتمردان چاره‌ای برای آن کشف نکرده‌اند!

دهقانی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی مردم در مناطق زلزله‌زده اظهارکرد: با توجه به تخریب مغازه‌ها و از بین رفتن اجناس و محصولات کشاورزی، دولت باید توجه جدی هم به اصناف و کشاورزان داشته باشد. نماینده مردم ورزقان در رابطه با وعده وزیر راه و مسکن و شهرسازی مبنی بر تحویل 45روزه واحد‌های مسکونی گفت: البته نمی‌شود توقع داشت با توجه به حجم بالای خرابی، ساخت وسازها به سرعت پایان یابد ولی آن تعداد واحد مسکونی که خود آقای نیکزاد کلنگ‌زده است، آماده تحویل است و حتما می‌آیند و افتتاح می‌کنند.

کانکس‌های وعده شده کجاست!؟

قرار بود تا آماده شدن خانه‌های زلزله‌زدگان کانکس‌هایی برای مردم فراهم شود تا حداقل در برابر سرما سرپناهی داشته باشند اما هنوز حتی از ورود کانکس به برخی مناطق هم خبری نیست. با این حال فرماندار ورزقان خبر داده مقرر شد کانکس‌ها تنها در اختیار کسانی قرار گیرد که خانه‌هایشان تخریب شده است! حالا اینکه منظور آقای فرماندار خانه‌های 100 درصد تخریب است یا نیمه تخریب هنوز هیچکس نمی‌داند چراکه در این مناطق خانه ای نیست که سرپا باشد!

تنها چیزی که از سخنان مسوولان می‌توان دریافت این است که هیچ کس اقدامی جدی برای کمک به زلزله‌زده‌ها نمی‌کند و این تنها مردم هستند که باید با دست خالی آجر روی آجر بگذارند و برای خود سرپناهی بسازند؛ طبق سنوات گذشته!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha