یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 59694

اگر فقط 10 روز از مصرف غذاهای خیلی شیرین و پرانرژی اجتناب كنیم، بدن رفته‌رفته به این حالت عادت می‌كند و در عین لاغر شدن، به حفظ سلامت‌مان نیز كمك می‌شود. در این میان، رژیم‌های غلط و باورهای نادرستی هم وجود دارد كه به 8 مورد آنها اشاره می‌کنیم.

8 رژیم غلط لاغری
سلامت نیوز : اگر فقط 10 روز از مصرف غذاهای خیلی شیرین و پرانرژی اجتناب كنیم، بدن رفته‌رفته به این حالت عادت می‌كند و در عین لاغر شدن، به حفظ سلامت‌مان نیز كمك می‌شود. در این میان، رژیم‌های غلط و باورهای نادرستی هم وجود دارد كه به 8 مورد آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ با این رژیم‌های غلط عوارضی از جمله گودرفتن زیرچشم‌ها، لاغر‌شدن صورت، بالارفتن چربی‌خون، كم‌شدن آب زیرپوستی، عصبی‌شدن و... رخ می‌دهند.

1.کرفس‌درمانی

بین عموم، مصرف آب سبزی‌ها، به‌خصوص آب‌كرفس، جعفری یا شوید برای كاهش‌ وزن مرسوم است اما آب سبزی‌ها باعث لاغری نمی‌شود و فقط به دلیل فیبر و آب فراوانی كه دارند، جذب برخی چربی‌ها را کاهش می‌دهند و باعث دفع مقداری آب هم می‌شوند که این موضوع حس خوشایندی به فرد می‌دهد و فکر می‌كند وزنش پایین آمده است!

مصرف روزانه آب کرفس به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا كرفس از سبزی‌هایی است كه اگزالات فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن، به‌خصوص در افرادی كه مثانه و كلیه ‌سنگ‌ساز دارند، می‌تواند باعث به‌وجود آمدن یا بزرگ‌شدن سنگ‌های اگزالاته شود. از سوی دیگر،‌ دریافت زیاد اگزالات عامل از دست رفتن عناصر 2 ظرفیتی مانند كلسیم، روی، فسفر، آهن، منگنز، منیزیم و... است كه برای بدن ضروری هستند و كمبود آنها می‌تواند خطرناك باشد.

2.ورزش‌درمانی

اگر فردی مثلا روزانه (به مقدار نیاز) 2 هزار كیلوكالری انرژی دریافت می‌كند و معتقد است اضافه‌وزن دارد، به جای كم كردن میزان انرژی دریافتی، فقط پیاده‌روی كند، قاعدتا بعد از مدتی وزنش پایین می‌آید اما اگر كسی میزان دریافت انرژی‌اش را بالا ببرد و در كنار آن ورزش را به برنامه‌ روزانه‌اش بیفزاید، لاغر نمی‌شود.

بدن ما مثل ظرفی است كه از یك سو انرژی دریافت می‌كند و از سوی دیگر به مصرف می‌رساند بنابراین اگر انرژی دریافتی و مصرفی برابر باشند، وزن ثابت می‌ماند، در غیر این صورت احتمال چاقی یا لاغری وجود دارد. به عبارت دیگر، نمی‌توانیم هرچه می‌خواهیم بخوریم و در كنار آن ورزش نكنیم و منتظر كاهش وزن باشیم بلكه باید انرژی دریافتی و مصرفی‌مان تنظیم شود.

3.آب‌درمانی

دریافت آب به تنهایی باعث از دست دادن انرژی نمی‌شود. در مواردی كه افراد آب فراوان می‌نوشند، احساس پری در معده می‌كنند و تا حدی میزان دریافت موادغذایی در هر وعده‌شان كمتر می‌شود. اگر مصرف زیاد آب با دریافت كمتر انرژی نیز همراه شود، می‌تواند وزن فرد را کاهش دهد اما در بیشتر موارد این اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از افراد فكر می‌كنند مصرف زیاد آب قبل از وعده‌های غذایی باعث کاهش وزن است اما این تفكر درست نیست.

اگرچه آب معده را پر می‌كند و احساس پری باعث می‌شود فرد غذای زیادی نخورد، اما علم تغذیه این موضوع را تایید نمی‌كند زیرا مصرف آب زیاد باعث رقیق‌شدن آنزیم‌های هضم‌كننده درشت مولكول‌ها در بدن می‌شود و در طولانی‌مدت مشكل‌آفرین خواهدشد بنابراین بهتر آن است آب در حد نیاز و برای رفع تشنگی نوشیده شود. در كتاب‌های علمی آمده روزانه باید 8 لیوان آب بنوشیم اما واقعا به مصرف این مقدار آب نیاز نداریم زیرا در موادغذایی‌ای كه روزانه مصرف می‌كنیم نیز آب بین‌بافتی وجود دارد که نیاز بدن ما به آب‌ را تامین خواهد كرد.

4.حذف‌درمانی

این بدترین كاری است كه یك فرد می‌تواند انجام دهد. متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند وعده‌های غذایی در طول رژیم لاغری بیشتر و حجم‌شان كمتر شود. وعده‌های اصلی غذایی را به هیچ‌وجه نباید حذف كرد و میان‌وعده‌ها را فقط در موارد استثنایی می‌توان كاهش داد. نباید فراموش كرد كه وقتی غذا می‌خوریم، مقداری انرژی مصرف می‌شود كه خود عامل لاغری است.

5.بیسكویت‌درمانی

بیسكویت سبوس‌دار گرچه دارای فیبر است، اما به دلیل داشتن روغن و شكر، در صورت مصرف زیاد می‌تواند چاق‌كننده باشد. اگر فردی تاكنون بیسكویت معمولی می‌خورده و حالا بیسكویت سبوس‌دار را جایگزین كرده، انرژی دریافتی‌اش كم می‌شود اما اگر فردی تاكنون بیسكویت نمی‌خورده، اما حالا مصرف بیسكویت سبوس‌دار را آغار كرده، لاغر نخواهد شد.

6. ترشی‌درمانی

به یاد داشته باشید كه ترشی‌ها میزان دریافت انرژی و اشتها را بالا می‌برند. انگور، آب‌انگور و سركه خود انرژی دارند و به عبارتی چاق‌كننده هستند. لواشك و آلوچه نیز گرچه جزو ترشی‌ها محسوب می‌شوند اما به هر حال انرژی دارند و لاغركننده نیستند. البته بد نیست نكته‌ای را در نظر داشته باشید؛ اگر فردی تاكنون ذائقه شیرین داشته و سعی كرده این عادتش را كنترل كند و به سمت ترشی‌ها برود، به دلیل ترك عادت بد زیاد شیرینی خوردن، راحت‌تر رژیم می‌گیرد و در طولانی‌مدت وزن كم می‌كند.

7.زیتون‌درمانی

روغن‌زیتون، روغن خوبی است و اگر جایگزین سایر روغن‌های مصرفی شود وضعیت چربی‌خون بهبود پیدا می‌كند اما در نهایت میزان انرژی این روغن تفاوتی با سایر روغن‌ها ندارد و افراطش چاق‌كننده خواهد بود.

8. قرص‌درمانی

این موضوع درست است که خوردن این قرص‌ها باعث لاغری می‌شود، اما بعد از لاغری فرد سالم نخواهدبود. برخی پزشكان قرص متفورمین را برای لاغری توصیه می‌كنند اما فراموش نكنید مكانیسم این قرص كه چربی‌سوزی را در بدن بالا می‌برد، برای افراد سالم غیردیابتی مناسب نیست و می‌تواند عارضه‌دار باشد. این قرص‌ها تعادل متابولیكی بدن را به‌هم می‌‌زنند و باعث بروز عوارض متابولیكی طولانی‌مدت می‌شوند. استفاده بی‌مورد از قرص‌های تیرویید نیز عوارض بسیاری دارد و به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha