هم‌اكنون بخش درمان خصوصی با وضع بسیار سختی دست و پنجه نرم می‌كند كه ممكن است منجر به بسته شدن بیمارستان‌ها تا پایان سال جاری شود.

بیمارستان‌های خصوصی در آستانه ورشكستگی و تعطیلی قرار دارند
سلامت نیوز : روسای بیمارستان‌های خصوصی تهران بر این نكته تاكید دارند كه ادامه وضع اقتصادی موجود و عدم حمایت جدی دولت، بیمارستان‌ها را در آستانه ورشكستگی و تعطیلی قرار می‌دهد. به گزارش از سایت صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشكی كشور، چند تن از روسا و مدیران بیمارستان‌های خصوصی تهران اعلام كردند در صورتی كه دولت ارز را با قیمت مناسب در اختیار این بخش از مجموعه بهداشت و درمان كشور قرار ندهد، قطعاً این مراكز تا سال آینده دوام نخواهند آورد و ورشكست خواهند شد.

بخش خصوصی در وضع بسیار سختی دست و پنجه نرم می‌كند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ما ؛ دكتر صفایی رئیس بیمارستان طوس گفت: هم‌اكنون بخش درمان خصوصی با وضع بسیار سختی دست و پنجه نرم می‌كند كه ممكن است منجر به بسته شدن بیمارستان‌ها تا پایان سال جاری شود. زیرا سرعت رشد هزینه‌ها نسبت به درآمدها بسیار بیش‌تر شده است و با وجود هزینه‌های زیاد، این بیمارستان‌ها باید كیفیت خودشان را حفظ كنند و با توجه به یارانه این بخش اگر رشد هزینه و درمان یكسان نباشد بازده منفی می‌شود.

او با اشاره به بررسی هزینه‌ها در 9 ماه اول سال 90 نسبت به سال 89 كه حدود47 درصد افزایش داشته است، افزود: در كارگروهی كه با چند تن از مدیران این بخش تشكیل شد پیشنهاد افزایش 40 درصد تعرفه خصوصی را مطرح كردیم كه سازمان نظام پزشكی با 30 درصد و وزارت بهداشت و درمان با 25 درصد آن موافقت كرد و در نهایت 20 درصد به آن اضافه شد كه این امر موجب عقب‌ماندگی تعرفه نسبت به رشد تورم شد.

صفایی، عدم تخصیص ارز با قیمت مناسب جهت تامین تجهیزات پزشكی و درمانی، عدم تغییر كد تعرفه‌ها، افزایش شدید مالیات‌ها و تاخیر در پرداخت بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها را عمده‌ترین مشكلات این بخش از درمان دانست و اعلام كرد: بخش خصوصی همپای بخش دولتی یاری رسان نظام سلامت كشور بوده اما متاسفانه با كم‌لطفی روبه‌رو شده است.مالیات بخش خصوصی به صورت علی الراس محاسبه می‌شود به این معنی كه فقط درآمدها مورد بررسی قرار می‌گیرد و هزینه‌ها پذیرفته نمی‌شوند، به عبارتی رد دفاتر مالیاتی و تعیین مالیات از طرف دولت، كه یكی از بزرگ‌ترین معضلات این بخش محسوب می‌شود و همچنین تاخیر در پرداخت بدهی‌ها از طرف شركتهای بیمه گراز مدت 2 الی 6 ماه سنگینی این بخش از درمان را چندین برابر می‌كند. البته باید خاطرنشان كرد كه بیمه‌ها هم از كمبود نقدینگی رنج می‌برند.

رئیس بیمارستان طوس افزود: اگر دولت به بخش درمان خصوصی نیاز دارد باید مشكلات آن را نیز بررسی نماید و توجه بیش‌تری به آن نشان دهد زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز به زمان دارد و بازده آن در طولانی مدت مشخص می‌شود و راهكارهایی را برای آن در نظر بگیرد. به عنوان مثال تعرفه‌های آب، برق و گاز این بخش كه جزو مراكز خدمات رسان به مردم محسوب می‌شوند مانند مراكز خیریه و اماكن فرهنگی اعمال كند.

اداره بیمارستان‌های خصوصی تنها با دریافت حق بیمه بیماران

دكتر رحمت رئیس بیمارستان ایرانمهر نیز در این خصوص گفت: همه همكاران بنده در جلسه‌ای كه اخیراً در سازمان نظام پزشكی برگزار شد اعلام كردند كه با توجه به وضع اقتصادی موجود و افزایش وحشتناك هزینه تجهیزات پزشكی و دارو توانایی ادامه فعالیت در بخش خصوصی را نخواهند داشت. او با اشاره به عدم تشكیل شورای سلامت و تعیین تعرفه‌های خصوصی از طریق نظام پزشكی خواهان تجدید نظر تعرفه خدمات پزشكی در نیمه دوم سال 91 شد و افزود:

بیمه‌ها می‌توانند با پرداخت به‌موقع بدهی‌های خود كمك شایان توجهی به این بخش از درمان انجام دهند زیرا ما مجبوریم تجهیزات پزشكی و دارو را به صورت نقد خریداری كنیم در صورتی كه برگشت این هزینه‌ها از طرف بیمه مدت 6 ماه به طول می‌انجامد. این در حالی است كه اداره بیمارستان‌های خصوصی تنها از دریافت حق بیمه بیماران انجام می‌گیرد و هیچ نوع كمك مردمی به آن نمی‌شود تا قسمتی از نیازهای این بخش را برطرف كند.

كاهش نقدینگی بیمارستان‌های خصوصی

دكترمعظمی رئیس بیمارستان پارس نیز با ارایه گزارشی از وضع اقتصادی بیمارستان‌های خصوصی گفت: با توجه به تورم بالا و تغییرات شدید ارز، اغلب بیمارستان‌ها و مراكز خصوصی و حتی دولتی در بسیاری از حوزه‌های ارایه خدمت به بیماران دچار مشكلات جدی شده‌اند. به عنوان مثال تهیه گاز هلیوم مورد استفاده در بخش‌ام آرآی (MRI) بسیار مشكل و قیمت آن نسبت به سال گذشته 10 برابر شده است. بنابراین اگر یك خدمت تصویربرداری پایه با دستگاه‌ام آرآی در 6 ماهه نخست 177 هزار تومان تمام می‌شد، در 6 ماهه دوم سال با در نظر گرفتن دلار 3400 تومانی، این رقم به حدود 400 هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: قیمت یك خدمت پایه سی تی اسكن از 140هزار تومان در ابتدای سال 91 به حدود 270 هزار تومان در شرایط كنونی رسیده است ضمن این‌كه تلاطم بازار ارز باعث گرانفروشی و سودجویی برخی شركت‌های وارد‌كننده تجهیزات و لوازم مصرفی پزشكی شده است.  معظمی، رشد بیش از 370 درصدی قیمت كیتهای آزمایشگاهی، رشد فزاینده هزینه فیلم رادیولوژی در كنار نایاب شدن آن، رشد 29 درصدی هزینه آب، جهش 65 درصدی قیمت مواد مصرفی، مواد غذایی در 6 ماهه اول سال 91 نسبت به سال 90 را از جمله مهم‌ترین موارد چالش برانگیز حوزه اقتصادی بیمارستان‌ها و مراكز خصوصی درمانی عنوان كرد.

رئیس بیمارستان پارس با اشاره به بدهی 200 میلیاردی شركت‌ها و بیمه‌های طرف قرارداد بیمارستان‌های خصوصی تهران، درباره كاهش نقدینگی بیمارستان‌های خصوصی برای تهیه لوازم و مواد مصرفی مورد نیاز هشدار داد و آن را تهدید جدی در ارایه خدمات درمانی مطلوب به مردم دانست.  او در ادامه از دولت و بانك مركزی خواست با توجه به اولویت نیازهای ارزی در بخش سلامت، درباره تخصیص ارز دولتی به این حوزه مسئولانه‌تر عمل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha