یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 59704
سلامت نیوز :عنصر منگنز نقش مهم و ضروری در بدن دارد كه كمبود آن اختلالات و بیماری‌های مختلفی ایجاد می‌كند. مهندس محمد امین احمدی فقیه، عضو هیأت مدیره انجمن عناصركمیاب ایران اظهار داشت: منگنز به عنوان عنصر فوق‌العاده كمیاب و ضروری در بدن طبقه‌بندی می‌شود. وی تصریح كرد: عامل تغذیه‌ای مانند آهن، كلسیم، فسفاتها و فیبرها روی جذب منگنز تأثیر دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ احمدی فقیه گفت: منگنز در بسیاری از آنزیم‌ها و در میتوكندری سلول‌ها شركت دارد و نقش مهمی را بازی می‌كند. وی یادآور شد: منگنز نقشی اساسی در سوخت و ساز و رشد استخوان‌ها، تولید مثل و تكامل گوش انسان دارد و همچنین نقش آنتی اكسیدانی را در پیشگیری از سرطان‌ها دارد و كمبود آن باعث اضطراب، افسردگی، تورم جلدی، لخته نشدن خون، دیابت، رماتیسم مفصلی و موارد دیگر می‌شود.

احمدی فقیه به منابع غذایی منگنز اشاره كرد و گفت: منابع غذایی مناسب برای تأمین منگنز بدن عبارتند از آرد گندم و جو، نخود، شاهتوت، لوبیا سبز، آجیل‌های خام و برگ سبزیجات است و دریافت كم منگنز، باعث اختلال در جذب كلسیم نیز می‌شود. وی بیان كرد: شیوه جذب منگنز شبیه آهن است و جذب اضافی یا مسمومیت با آن به‌وسیله آهن جلوگیری می‌شود.
احمدی فقیه تأكید كرد: مسمومیت یا جذب اضافی منگنز در بدن انسان بیشتر در معادن و كارخانه‌های ذوب فلزات اتفاق می‌افتد كه باعث كندی رشد، خستگی، خواب آلودگی، ضعف حافظه، اختلال در متابولیسم آهن، تغییر در رنگ پوست و اختلال در اعصاب و مغز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha