یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 59707
سلامت نیوز : اگر جزو افرادی هستید كه احساس می‌كنید كارهای روزانه‌تان به چالشی تبدیل شده كه راحت زندگی كردن را برایتان كمرنگ كرده است می‌توانید این نكات را بخوانید و به خود نوید یك زندگی متعادل را بدهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بسیاری از مردم پیدا كردن راه‌حلی برای تعادل در زندگی را یكی از مشكل‌ترین یافته‌ها تلقی می‌كنند و گاهی اوقات به اشتباه زمان بیشتری را صرف یك فعالیت خاص می‌كنند اما باز هم تعادلی به‌وجود نمی‌آید. تحقیقات اخیر روانشناسان مبنی بر این است كه قدرت انعطاف‌پذیری، اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های شخصی، افراد را در رسیدن به تعادل در زندگی یاری می‌كنند. گاهی اوقات ساعات كار طولانی، كنترل شما را به دست می‌گیرد. در این مواقع است كه باید از خود بپرسید: چه كارهایی شما را به كسب لذت بیشتر از زندگی كمك می‌كند؟ روانشناسان پاسخ این سؤال را در تمركز و توجه بیشتر به خود و زمانی كه از دست می‌دهید، می‌دانند.

تقویم آرامش
اگر قصد دارید برنامه هفتگی خود را طوری تنظیم كنید كه زمانی را به ماندن در كنار خانواده و دوستانتان اختصاص دهید بهتر است تقویمی را برای این كار درست كنید و با یادداشت‌برداری آنچه برایتان مهم است و آرامشی حتی نسبی را برایتان به ارمغان می‌آورد، فرصتی را برای این هدف به دست آورید. در این صورت در طول هفته تلاش می‌كنید تا برای كسب آرامش گام‌هایی استوارتر بردارید.

رها كردن فعالیت‌هایی كه وقت و انرژی مضاعفی می‌گیرد
بسیاری از افراد به سراغ فعالیت‌هایی می‌روند كه ارزش چندانی ندارد و تنها از وقت و انرژی آنها كاسته می‌شود.
حضور در برخی محیط‌های كاری، گذراندن زمان با بعضی از دوستان، شركت در سرمایه‌گذاری‌های بی‌اساس و مسائلی از این دست نه تنها انرژی مضاعف به افراد نمی‌بخشد بلكه از انگیزه، آرامش و تعادل زندگی آنها نیز می‌كاهد. بدیهی است رها كردن این‌گونه فعالیت‌ها به مراتب انرژی و آرامش بیشتری را برای فرد به دنبال خواهد داشت.

تجدیدنظر در كارها
در نظر بگیرید می‌توانید انجام برخی كارها را به افراد دیگر، نهادها، سازمان‌ها و یا مراكز دیگر بسپارید تا در وقت‌تان صرفه‌جویی كنید.
به عنوان نمونه، جمع‌آوری برگ‌های پائیزی از حیاط و باغچه خانه، پست كردن یك بسته، واریز پول، انجام خدمات بازرگانی و كارهای دیگری از این قبیل را می‌توان به عهده متولیان هر كدام از این بخش‌ها گذاشت تا با صرفه‌جویی در اوقات روزانه خستگی و مشغله كمتری را متحمل شوید.

تحرك داشته باشید
گاهی اوقات پرمشغله بودن یك فرد باعث می‌شود، زمان مناسب برای ورزش كردن را از دست دهد در حالی كه كارشناسان معتقدند، اختصاص دادن بخشی از فرصت‌های روزانه به انجام حركات ورزشی، علاوه بر هدیه دادن سلامت جسم و روح به فرد، سطح انرژی و توانایی تمركز او را نیز بالا خواهد برد. تحقیقات انجام شده در این‌خصوص نشان‌ می‌دهد، ورزش نكردن را باید به عنوان یك هشدار در نظر گرفت چرا كه آن دسته از افرادی كه این موضوع مهم را نادیده می‌گیرند و كارهایی مثل نگارش، مطالعه یا نویسندگی انجام می‌دهند از تمركز و دقت كمتری نسبت به افرادی كه بخشی از روز را به ورزش اختصاص داده و سپس به امور ذكر شده می‌پردازند، برخوردار هستند. بنابراین یكی از رموز داشتن تمركز، انرژی و تعادل در زندگی انجام حركات ورزشی و دقت عمل در به‌كارگیری این فاكتور مهم است.

استراحت را فراموش نكنید
به خاطر داشته باشید برای ایجاد یك تغییر و تحول بزرگ و تعادل بیشتر در زندگی، نیاز به ذهنی آماده و آرام دارید، بدون شك بخش بزرگی از این نیاز با استراحت كردن محقق می‌شود. توصیه كارشناسان در زمینه تعیین اهداف واقع‌بینانه بر استراحت كافی و كسب آرامش خاطر است. باید فعالیت‌های گسترده‌تر را به آرامی وارد برنامه‌های كاری و روزانه كرد و در طول هفته ساعتی را برای انجام سرگرمی‌های دوست‌داشتنی مدنظر قرار داد. این سرگرمی‌ها در انجام كارهای مورد علاقه تا قدم زدن با همسر و هرگونه فعالیت دوست‌داشتنی دیگری خلاصه می‌شوند. حتی توصیه برخی كارشناسان بر این است كه در طول یك روز گیج‌كننده و سخت، 10 تا 15 دقیقه را به منظور استراحت كردن و خارج شدن از آن فضای پرمشغله و شارژ كردن انرژی خود در نظر بگیرید. می‌توان این 15 دقیقه را در صورت امكان به دوش گرفتن، خواندن رمان، گوش دادن به موسیقی، پیاده‌روی و هرگونه فعالیت فرح‌بخش دیگری اختصاص داد تا امكان ادامه دادن به یك روز كاری پرمشغله برای فرد، فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha