یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 59709

شاید در دهه‌های اخیر دغدغه كاهش وزن بیشتر از هر زمان دیگری ذهن افراد جامعه را به خود مشغول كرده است و در همه كشورهای جهان تبلیغات و روش‌هایی مطرح می‌شود كه مدعی كاهش وزن تعجب برانگیزی هستند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

میانبـــرهای ساده رسیدن به مرزهای تناسب اندام
سلامت نیوز : شاید در دهه‌های اخیر دغدغه كاهش وزن بیشتر از هر زمان دیگری ذهن افراد جامعه را به خود مشغول كرده است و در همه كشورهای جهان تبلیغات و روش‌هایی مطرح می‌شود كه مدعی كاهش وزن تعجب برانگیزی هستند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بیماری‌ها و عوارضی كه گاه از طریق همین رژیم‌های نادرست گریبان افراد را می‌گیرند از معضلات همین رژیم‌های غذایی نادرست و روش‌های بی‌اساس است در صورتی كه می‌توان با راهكار ساده اما منطقی به وزن دلخواه رسید. به همین دلیل در زیر به نمونه‌هایی از این راهكارها اشاره می‌شود:

لقمه‌های كوچك
یكی از بهترین عادت‌ها كه می‌توان آن را به كار گرفت تا به لاغر شدن فرد كمك كند این است كه وعده‌های غذایی به لقمه‌های كوچك تقسیم شده و در فواصل 20 دقیقه‌ای میل شوند. البته نباید با تأمل بسیار غذا خورد چرا كه در این صورت فرد از میزان مواد غذایی كه مصرف كرده است اطلاع كافی نخواهد داشت و همین امر باعث می‌شود غذای بیشتری بخورد. در صورتی كه این عادت غذایی به كار گرفته شود راه هر گونه پرخوری مسدود خواهد شد.

خواب بیشتر، وزن كمتر
زمانی كه فرد در طول شبانه روز خواب ناكافی داشته باشد افزایش وزن پیدا خواهد كرد. تحقیقات دانشگاهی اخیر حاكی از آن است افراد در طول روز تقریباً 2500 كالری به بدن می‌رسانند و در صورتی كه خواب، جایگزین فعالیت‌های آرام و بدون فكر شود فرد به زحمت می‌تواند 6 درصد از این كالری را كاهش دهد البته شواهدی مبنی بر این است كه خواب بیش از حد اشتهای فرد را كاهش می‌دهد همان‌طور كه ساعت خواب محدود تمایل فرد به مواد غذایی شیرین را افزایش می‌دهد و در مقابل باعث افزایش وزن می‌شود.

خوردن سبزیجات بیشتر
خوردن سبزیجات در وعده شام راه حل بسیار خوبی برای كاهش وزن است. فیبر بالا و آب موجود در سبزیجات باعث می‌شود كالری كمتری به بدن فرد برسد و البته اگر به جای آغشته كردن سبزیجات با سس‌های پرچرب از آبلیموی تازه استفاده شود نه تنها چربی‌های مضر به بدن فرد نخواهد رسید بلكه باعث لاغری خواهد شد.

سوپ غذایی برای لاغری
اضافه كردن سوپ به رژیم غذایی روزانه كالری كمتری را به بدن فرد می‌رساند. سوپ غلیظ سبزیجات و لوبیا و رشته، سوپ ذرت و سوپ‌های متنوع دیگر اگر در آغاز یك وعده غذایی آن هم به آرامی میل شوند از اشتهای فرد برای خوردن غذای حجیم می‌كاهد. از طرفی بهتر است از سوپ‌های ساده سبزیجات به صورت داغ استفاده شود تا لذت بیشتری را به ارمغان آورد و علاوه بر آن افزایش وزن چندانی را به همراه نداشته باشند اما اغلب سوپ‌های خامه چربی و كالری بالایی دارند و مسلماً باعث افزایش وزن می‌شوند.

غلات سبوس‌دار
غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، جو، جو دو سر، گندم سیاه، گندم سبوس‌دار و دیگر غلات سبوس‌دار به گونه‌ای عمل می‌كنند كه افزایش وزن چندانی را به وجود نمی‌آورند. این مواد غذایی حجم معده فرد را پر كرده اما كالری كمی را وارد بدن او می‌سازند و علاوه بر این میزان كلسترول را كاهش خواهند داد.

لباس مناسب
گاهی اوقات بعضی افراد به لباس‌های راحت علاقه بیشتری دارند و مدام یك لباس راحت را به تن می‌كنند غافل از این‌كه فرد با پوشیدن لباس‌های راحت از افزایش وزن خود بی‌خبر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است گاهی اوقات به سراغ لباس‌های قدیمی‌تر رفت تا با پوشیدن آنها از اضافه وزن مطلع شد. این راهكار بسیار ساده و قابل اجرا به فرد كمك می‌كند تا از تغییرات سایز خود با خبر شده و به اصلاح آن بیندیشد.

غذای ساده
بعضی از افراد به غذاهای پر كالری علاقه خاصی دارند و معمولاً در اكثر وعده‌های غذایی از این مواد استفاده می‌كنند. برش‌های گوشت در انواع ساندویچ‌ها از نمونه این غذاها هستند در حالی كه این افراد به راحتی می‌توانند ساندویچ‌های خوش طعم ومعطر و البته كم كالری را جایگزین این ساندویچ‌ها كنند. ساندویچ ساده‌ای كه از برش‌های گوجه فرنگی، پنیر، ادویه‌های خوش عطر و برخی سبزیجات معطر تهیه می‌شوند از نمونه این ساندویچ‌های خوشمزه هستند.

غذایی خوشمزه‌تر از پیتزا
به همین راحتی می‌توان پیتزای خوشمزه‌ای درست كرد: به جای گوشت و مواد غذایی پر كالری موجود در پیتزا می‌توان خمیر پیتزا را با برش‌های پنیر كم چرب، سبزیجات و روغن زیتون آماده طبخ كرد. عطر حاصل از این مواد غذایی شما را از خوردن این پیتزای سالم و ساده خرسند می‌كند.

نوشیدنی هوشمند، كاهش قند
به جای یك نوشیدنی شیرین و البته مضر مثل نوشابه، مصرف منظم آب به همراه لیموی تازه، نعنا و تكه‌های یخ زده توت فرنگی نه تنها نوشیدنی گواراتری خواهد بود بلكه طعم بهتری نیز خواهد داشت. تحقیقات انجام شده مبنی بر این است كه قند مایع موجود در نوشابه نزدیك به 450 كالری اضافی را نسبت به بسیاری از خوراكی‌های شیرین به بدن فرد می‌رساند. بنابراین نوشیدن آب بهترین راه برای تأمین آب مورد نیاز بدن است.

جرعه‌های هوشمند
استفاده از لیوان‌های بلند و باریك به جای لیوان‌های كوتاه راهكار مناسبی برای رسیدن كالری كمتر به بدن است. محققان معتقدند در صورتی كه فرد در رژیم غذایی‌اش یك نوشیدنی دارای كالری می‌نوشد با استفاده از چنین لیوان‌هایی كمك شایانی را به كاهش وزن خود می‌كند.

چای سبز
نوشیدن چای سبز نیز استراتژی دیگری برای كاهش وزن خواهد بود. بعضی از مطالعات گویای این است این نوشیدنی به عنوان یك موتور كالری سوز عمل خواهد كرد چراكه حاوی تركیبات فیتوكمیكال و كاتچین است. همچنین طراوت خاصی را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

تن آرامی
مطالعات پزشكان حاكی از آن است زنانی كه به انجام حركات ورزشی مبتنی بر تن آرامی مبادرت می‌ورزند وزن كمتری نسبت به سایر زنان دارند. همچنین محققان معتقدند انجام حركات تن آرامی فرد را برای مقاومت در برابر پرخوری آماده می‌كند.

غذاهای خانگی
اگر افراد سعی كنند در هفته حداقل پنج وعده غذایی را در خانه و از غذاهای خانگی میل كنند عادات غذایی خوبی را كسب می‌كنند. از طرفی هم غذاهای سالم وساده‌ای را میل می‌كنند كه علاوه بر هضم سریع حاوی میزان چربی زیادی نیستند. البته از شست‌و‌شوی صحیح سبزیجات، حبوبات و گوشت نیز اطمینان كافی دارند.

جویدن آدامس نعنایی
جویدن آدامس نعنایی بدون قند آن هم با طعمی قوی، درست در زمانی كه احساس می‌كنید میل به خوردن میان وعده دارید بهترین راهكار برای كاهش اشتها است. برخی افراد پس از صرف شام همانطور كه مشغول تماشای تلویزیون و یا گشت و گذاردر اینترنت هستند به سراغ خوردن اسنك می‌روند در صورتی كه این عادت غذایی كاملاً نادرست و چاق كننده است.

كوچك كردن ظروف
انتخاب یك بشقاب كوچك برای وعده ناهار باعث می‌شود فرد غذای كمتری بخورد. مسلم است با این راهكار فرد كالری كمتری را دریافت خواهد كرد و البته به راحتی به كاهش وزن خود كمك می‌كند.

دقت و كنترل
بعضی از افراد هنگام غذا خوردن بدون كنترل پیش می‌روند و دست كشیدن از غذا برایشان كار مشكلی است. در صورتی كه افراد باید بیاموزند پیش از آن‌كه احساس سیری كنند از غذا خوردن دست بكشند و این عادت نادرست را كنار بگذارند. به عنوان نمونه نیازی نیست كه با رفتن به یك رستوران تا آنجا كه توان دارند از غذاهای متنوع میل كنند بلكه باید سلامت خود را مهم‌تر از هر چیز دیگری بدانند و در رستوران نیز از بشقاب‌های كوچك استفاده و غذای كمتری میل كنند و یا این‌كه نیمی از بشقاب غذایشان را به سبزیجات اختصاص دهند. سعی شود از سس‌های پرچرب با میزان كالری بالا كمتر میل كنند و فراموش نشود معمولاً افرادی كه رژیم گیاهخواری دارند نسبت به پیروی كنندگان رژیم‌های گوشتخواری از تناسب اندام بهتری برخوردارند و غذاهایی بر پایه حبوبات نیاز بدن آنها را به خوبی تأمین می‌كند.

امتحان كنید
وقتی به عادات نادرست روزانه پشت پا بزنید و به جای آن در روز 20 دقیقه پیاده روی كرده و یا به باغچه حیاط رسیدگی كنید، بخشی از وقتتان را به تمیز كردن خانه بپردازید، جشن بگیرید، به خریدهای معقول و مورد نیاز بروید و كارهایی از این قبیل انجام دهید می‌بینید كه روزهای پرنشاطی را سپری می‌كنید كه به جای فكر كردن به پرخوری‌های بی‌رویه كارهای مهم تری دارید كه به تغذیه روحتان كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha