124 كشور جهان هر ساله از اول تا 6 آگوست مصادف با 10 تا 16 مرداد ماه، هفته جهانی «تغذیه با شیر مادر، را با برنامه‌های ویژه ای جهت ترویج تغذیه با شیر مادر برگزار می‌كنند. كشور ما ایران نیز با همكاری با نهادهای مختلفی از جمله صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف)، مراسم متنوعی را در این هفته دنبال می كند.

شعار امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادراین است: « تغذیه انحصاری با شیر مادر در اولین ساعت تولد می‌تواند جان بیش از یك میلیون كودك را نجات دهد. »

مدیر برنامه رشد و تكامل كودكان، صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف)، كه در ایران از برنامه‌هایی در این زمینه حمایت می‌كند، در گفت و گویی با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با استناد به آمار منتشره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مبنی بر این كه تنها 28 درصد از نوزادان كشورمان در 6 ماه اول تولد به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌كنند، گفت: بر اساس نتایج مطالعات اخیر با شیردهی در یك ساعت ابتدایی تولد، می‌توان 41 درصد نوزادانی را كه در 2 تا 28 روز ابتدایی جان خود را از دست می‌دهند، نجات داد.

عنایت الله عصایی افزود: بر این اساس، كودكان تا 6 ماهگی فقط باید با شیر مادر تغذیه شوند و حتی از دادن یك قطره آب به آنها خودداری كرد.

وی تاكید كرد: از این رو، تغذیه نوزادان با شیر مادر به عنوان حیاتی ترین اقدام برای كاهش مرگ و میر كودكان زیر 5 سال به حساب می‌آید.

مدیر برنامه رشد و تكامل كودكان یونیسف یادآور شد: در صورت تداوم ترویج تغذیه با شیر مادر، روزانه 5 هزار كودك زیر 6 ماه تحت تغذیه انحصاری با شیر مادر قرار می‌گیرند.


سهم 4 میلیونی نوزادان شیرخوار از مجموع11 میلیون مرگ ومیر كودكان زیر 5 سال

عصایی به لزوم كاهش دو سوم از میزان مرگ و میر كودكان زیر 5 سال به عنوان اهداف توسعه هزاره سوم كه همه كشورها متعهد به اجرای آن هستند اشاره كرد و گفت: مطابق با آمار جهانی ا ز كل 11 میلیون مرگ و میر كودكان زیر 5 سال، 4 میلیون به نوزادان شیرخوار در دو ماه اول زندگی اختصاص دارد و چنانچه اصل تغذیه نوزادان در ساعت اول و 6 ماه اول تولد اجرا شود، یك میلیون از این تعداد نجات پیدا می‌كنند.


افزایش مرخصی بعد از زایمان تا 6 ماه، گامی موثر در افزایش میزان شیردهی انحصاری كودكان تا 6ماهگی است

وی در ادامه گفت: البته در یك دهه گذشته میزان تغذیه با شیر مادر در یك ساعت تولد به ویژه در كشورهای آفریقایی و آمریكای لاتین افزایش یافته اما همچنان كمتر از 40 درصد مادران كشورهای در حال توسعه در یك ساعت اول تولد نوزادان را با شیر خود تغذیه می‌كنند.

مدیر برنامه رشد و تكامل یونیسف، عوامل مختلفی را در عدم تغذیه انحصاری كودكان زیر 6 ماه با شیر مادر موثر دانست و گفت: پدیده شهرنشینی از یك سو و نبود آگاهی در روستاها از سویی دیگر از عواملی هستند كه مادران را از شیردهی صحیح به كودكان خود غافل می‌كند.

عصایی با بیان این كه كاهش جمعیت، آموزش، برخورداری از امكانات و بسیاری عوامل سازنده دیگر می‌تواند به بهبود این شرایط كمك كند، گفت: در این زمینه یونیسف با پیگیری 3 استراتژی اساسی، سعی در بهبود وضعیت تغذیه نوزادان با شیر مادر دارد.این استراتژی‌ها شامل بهینه سازی قوانین و مقررات ملی، بالا بردن دانش و مهارت كاركنان بهداشتی در مراكز درمانی و بیمارستان‌ها و افزایش آگاهی مادران در تغذیه كودكان است.

وی نقش بیمارستان‌های دوستدار كودك را در این زمینه موثر دانست و گفت: با آموزش‌هایی كه در این بیمارستان‌ها به مادران داده می‌شود می‌توان به میزان قابل توجهی تغذیه نوزادان را در اولین ساعت و 6 ماه نخست تولد با شیر مادر محقق كرد.

مدیر برنامه رشد و تكامل كودكان یونیسف، به آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت مبنی بر اخذ تاییدیه، بیش از 500 بیمارستان دوستدار كودك سراسر كشور اشاره كرد و یادآور شد: این در حالی است كه تنها 28 درصد نوزادان كشور در 6 ماه نخست تولد به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شود و این امر نشان می‌دهد كه باید فعالیت‌های این بیمارستان‌ها بهینه و بازنگری شود.

عصایی تاكید كرد: بر اساس نتایج تحقیقات تماس بدن نوزاد با بدن مادر در بدو تولد موجب افزایش فعالیت‌های ذهنی و هوشی كودك می‌شود، از این رو تغدیه نوزاد در ساعت اول تولد با شیر مادر و پس از آن تا 6 ماه نخست زندگی نه تنها از بروز بسیاری بیماری‌ها جلوگیری كرده و سلامتی كودك را به ارمغان می‌آورد بلكه پیوند عاطفی بین نوزاد و مادر را نیز افزایش می‌دهد.

مدیر برنامه رشد و تكامل كودكان یونیسف، در ادامه افزایش مرخصی بعد از زایمان مادران تا 6 ماه را گامی موثر در افزایش میزان شیردهی انحصاری كودكان تا 6 ماهگی دانست و گفت: با اجرایی شدن این مصوبه به طور قطع مادران می‌توانند زمان بیشتری را برای شیردهی كودكان خود صرف كنند.


ضرورت آموزش به مادران در بیمارستان‌های دوستدار كودك جهت تغذیه نوزادان با شیر آغوز

عصایی در مورد شیرآغوز گفت: آغوز اولین واكسن نوزاد به شمار آمده و او را در مقابل بسیاری از بیماریها محافظت می‌كند.

وی اظهار كرد: باید در بیمارستان‌های دوستدار كودك به مادران آموزش دهند تا نوزادان خود را پس از تولد با شیر آغوز تغذیه كنند.

مدیر برنامه رشد و تكامل كودكان یونیسف، یادآور شد: اگرچه مقدار آغوز كم است اما این ماده با در برداشتن ویتامین A و بسیاری از مواد مغذی دیگر ارزش غذایی بالایی برای نوزادان دارد كه از جمله آن‌ها، كاهش عفونت‌ها و تسهیل عمل دفع در نوزاد است.

عصایی در ادامه به شیوع 5 درصدی سوء تغذیه در كشورمان اشاره كرد و افزود: البته در برخی از مناطق كشور این مقدار بسیار بیشتر است.

وی گفت:‌ به طور مثال در استان سیستان و بلوچستان، 16 درصد افراد مبتلا به سوء تغذیه هستند، از این رو یونیسف در برنامه‌ای 5 ساله از سال 84 تا 88 با همكاری وزارت بهداشت، در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی از طریق آموزش خانواده‌ها مداخلاتی را برای بهبود وضعیت تغذیه در این مناطق انجام داده است.

عصایی با اشاره به مرگ 54 درصد كودكان زیر 5 سال بر اثر سوء تغذیه خاطرنشان كرد: تغدیه نوزاد در ساعت اول تولد با شیر مادر و پس از آن تا 6 ماه نخست زندگی به میزان قابل توجهی از بروز سوء تغذیه جلوگیری می كند.


دلایل افت تغذیه با شیرمادر توسط یونیسف و با همكاری وزارت بهداشت شناسایی می‌شود

مدیر برنامه رشد و تكامل كودكان یونیسف، همچنین به برنامه‌های سازمان جهت ترویج تغذیه با شیر مادر اشاره كرد و گفت: با حمایت‌های وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكی، یونیسف اقدام به چاپ و انتشار كتب آموزشی در این زمینه كرده است.همچنین برگزاری كارگاه‌های آموزشی محلی نیز از جمله این اقدامات هستند.

عصایی گفت: در برنامه 5 ساله یونیسف، دو مركز مشاوره در بندر لنگه و بندر چابهار همراه با یك سری تجهیزات و امكانات در نظر گرفته شده و در این مراكز به خانواده‌ها، قبل از زایمان و بعد از زایمان آموزش‌هایی داده می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: سازمان حمایت از حقوق كودكان با همكاری وزارت بهداشت در آینده‌ای نزدیك، اقدام به شناسایی دلایل افت تغذیه با شیر مادر و در نتیجه مرتفع كردن این دلایل می‌كند.


عصایی در پایان به اهتمام وزارت بهداشت در ترویج تغذیه با شیرمادر اشاره كرد و گفت: در این زمینه یونیسف از فعالیت‌های وزارت بهداشت و سازمان‌ها و NGO ها حمایت می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha