سلامت نیوز : به گفته یک کارشناس گفتاردرمانی، اگر مشکلات گفتاری کودکان درمان نشود، ممکن است به برخی اختلالات یادگیری منجر شود.

مهرآفرین طالبی در گفت‌وگو با  (ایسنا)، در این رابطه اظهار کرد: معمولا همه کودکان از یک سالگی شروع به صحبت می‌کنند و در این سن حداقل 10 تا 15 کلمه بلدند. همچنین کودکان در سن دو سالگی می‌توانند جمله بگویند و 100 تا 200 کلمه را به راحتی ادا کنند. بنابراین اگر کودکی از این سن به بعد در تکلم مشکل داشته باشد، باید گفتار درمانی شود.

وی ادامه داد: مشکلات گفتاری ممکن است بر اثر شکاف کام، مشکلات فلجی و ارگانیکی به وجود آمده باشند که در این صورت گفتار درمانی باید از 1.5 تا دوسالگی آغاز شود. همچنین اگر کودکی تاخیر گفتار داشته باشد باید از 2.5 سالگی تحت درمان قرار گیرد.به گفته وی، گفتار درمانی تلفظ‌ها باید از سه تا چهار سالگی آغاز شود.

طالبی با بیان اینکه گفتار درمانی زیر دو سال به صورت مشاوره‌ای و پس از آن به صورت مستقیم انجام می‌شود، افزود: گفتار درمانی یک فرآیند آموزشی است و با یک یا دو جلسه رفع نمی‌شود. معمولا این جلسات طولانی بوده و شش تا هفت ماه طول می‌کشند و حتی برخی مراجعین یک تا دو سال تحت درمان قرار می‌گیرند.این کارشناس گفتار درمانی بیان کرد: از آنجا که اکثر مردم برای درمان مشکلات گفتاری فرزندان خود به پزشکان مراجعه می‌کنند و پزشکان آنها را به مراکز گفتار درمانی ارجاع نمی‌دهند این مشکل در آنها باقی می‌ماند.وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مردم تا سنین مدرسه به فکر درمان فرزندان خود نیفتاده و آنها باید به مدارس استثنایی بروند، در صورتی که این مشکل در چند جلسه گفتار درمانی قابل حل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha