با پیش بینی های صورت گرفته در زمینه وقوع زلزله در گسل شمال تهران بزرگای آن 7 ریشتر تخمین زده شده است.

مطالعه زمین لرزه‌های باستانی کشور/ پیش بینی و میزان بزرگای زلزله
سلامت نیوز : معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی از آغاز اجرای طرح مطالعاتی زلزله‌های باستانی در کشور خبر داد و گفت: براساس این طرح که هم اکنون در منطقه بوئین زهرا آغاز شده اطلاعات مناطق زلزله خیز و نقشه‌های خطر زلزله مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد.

مهدی زارع در گفتگو با مهر اجرای این طرح مطالعاتی را با همکاری موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران عنوان کرد و اظهار داشت: در این طرح جدید که با توجه به سابقه های موجود، شروع آن در منطقه بوئین زهرا بوده است در تلاش هستیم تا اطلاعات مناطق زلزله خیز را با اطلاعات باستان شناسی پیوند دهیم. به این معنی که با پیدا کردن زلزله های باستانی در مناطق مدنظر می توان به پیش بینی وقوع زلزله و بزرگای وقوع آن دست یافت.

وی با اشاره به وقوع زمین لرزه سال 41 شمسی در منطقه بوئین زهرا که منجر به کشته شدن بالغ بر 12 هزار و 200 نفر شد، ادامه داد: کشفیاتی که در این منطقه به لحاظ باستان شناسی روی داده نشان می دهد که حداقل دو اتفاق مهم در 5 هزار سال و 3 هزار سال قبل احتمال دارد در این منطقه افتاده باشد به این معنی که ما در سال 1070 میلادی یعنی 5 هزار، 3 هزار و 900 سال قبل و 50 سال پیش در این منطقه زلزله داشته ایم.

زارع با تاکید براینکه با تمرکز در این منطقه اطلاعات باستان شناسی را با کمک موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران انجام می دهیم، گفت: زمانی که در 11 مارس 2011 - 20 اسفند 89 - زلزله ژاپن اتفاق افتاد، بزرگترین زمین لرزه ای که تا آن زمان پیش بینی وقوع آن می رفت بزرگای 7 تا 8 ریشتر بود اما در مارس 2011 زلزله ای به بزرگای 9 ریشتر ژاپن را لرزاند؛ بعد از  این زلزله این بحث در دنیا مطرح شد که باید برویم در تمام نقشه های خطر تجدیدنظر کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته در زمینه وقوع زلزله در گسل شمال تهران که بزرگای آن 7 ریشتر تخمین زده شده است، ادامه داد: با وقوع زلزله ژاپن تصمیم برآن شد که در این یافته ها تجدید نظر صورت گیرد.

وی با تاکید براینکه حتی ممکن است این بررسی ها، اطلاعات قبلی را تایید کند و یا حتی ممکن است برای محدوده شهری تهران زلزله ای به بزرگای 7 ریشتر به دست نیاید به مهر، گفت: اگر این رقم پایین تر بود که نشان می دهد ما در حاشیه ایمنی هستیم و اگر اتفاق بزرگتری قابل انتظار باشد که قبلا فکر نشده نشان می دهد که ما در خطر هستیم.

زارع با بیان اینکه این طرح مطالعاتی در همه دنیا بکار گرفته شده، افزود: با توجه به اتفاق ژاپن گفته شده که علم ممکن است یکی از جنبه های مهم مربوط به خطر که حداکثر توان لرزه و حداکثر زلزله قابل انتظار در منطقه است را در نظر نگرفته باشد.

وی با اشاره به زلزله 7.8 ریشتری در پاکستان در اکتبر 2005 - مهر 84- ادامه داد: این زلزله چون در پاکستان اتفاق افتاد و به دلیل عدم توسعه خرابی های بسیاری به بار آورد با وجودی که 80 هزار نفر کشته شدند اما آنچنان که باید زنگ خطری محسوب نشد اما وقتی در ژاپن زمین لرزه ای به این بزرگا اتفاق افتاد، کشوری که خود از اولین کشورهایی است که در زمینه مهندسی زلزله در حال کار است و سابقه 80 ساله در این زمینه دارد این امر نشان داده شد که باید جدی تر به مساله نگاه کرد و براین اساس نقشه های خطر مورد بازنگری قرار گیرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات مهم برای کشورهایی مانند ایران، ایتالیا، مصر، یونان و ترکیه که تمدن باستانی داشته و هم لرزه خیز هستند استفاده از اطلاعات باستان شناسی است گفت: تعیین سن زلزله نیز از دیگر راهکارهای موجود است که در نهایت ما را برای استقبال از این خطر مهم آماده می کند.

وی با اشاره به بررسی های تیم های باستان شناسی در منطقه دشت قزوین که شامل سه تپه باستانی زاغه و قبرستان و سگزآباد می شود، گفت: اطلاعات نشان می دهد که این منطقه از آنچه که قبلا فکر می کردیم قدیمی تر است. براین اساس با طرح جدید این امکان وجود دارد که مناطقی که پیش از این محل سکونت بوده اما اطلاعات آن در دسترس نیست را بار دیگر بررسی کنیم.

دکتر زارع در مورد بررسی های صورت گرفته در منطقه شمال تهران که اولویت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی برای مطالعات سنجی محسوب می شود، گفت: در توسعه های آینده در این منطقه با حدود 3 میلون نفر که 5 درصد جمعیت ایران را شامل می شود روبرو هستیم؛ بنابراین دریافت اطلاعات و بازگشت آن بسیار مهم است که با تکنولوژیهای دقیق و کارهای تحقیقاتی پیشرفته در این منطقه می توان اندازه گیری های دقیق تری در زمینه اطلاعات مناطق زلزله خیز این بخش به دست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha