سلامت نیوز : رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از امکان اعلام تخت خالی با راه اندازی شبکه ملی سلامت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر حسین ریاضی در پاسخ به پرسشی درباره امکان جراحی از راه دور از طریق این شبکه گفت: جراحی از راه دور فعلا اولویت کشور نیست اما امکان مشاوره پزشکی از راه دور، رادیولوژی از راه دور و ارسال تصاویر پزشکی وجود دارد.

مشاور وزیر بهداشت گفت: در حوزه اورژانس نیز مدیریت تختهای مراقبتهای ویژه از مدتی پیش با استفاده از این شبکه شروع شده است و هر زمان که یک تخت CCU یا ICU خالی می‌شود این سیستم به مرکز فوریتهای پزشکی اطلاع می‌دهد تا بتوانند بیمار جدید را به سمت این تخت خالی هدایت کنند.

وی ادامه داد: فعلا این سیستم روی آمبولانسها نصب نمی‌شود زیرا نیازمند خدمات الکترونیک سیار و موبایل است اما تمام آمبولانسهای تهران اکنون به سیستم GPS مجهز شده‌اند و در هر زمان امکان ردیابی موقعیت آنها وجود دارد و ممکن است یک آمبولانس بعد از انجام یک مأموریت و هنگام برگشت به علت نزدیکی به موقعیت یک حادثه دیگر در همان لحظه به مأموریت بعدی اعزام شود.

رئیس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره پرونده الکترونیک سلامت نیز گفت: پرونده الکترونیک سلامت نیز روی همین شبکه ملی سلامت فعال می‌شود و قرار است حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار مرکز ارائه خدمات پزشک خانواده در کشور در بخش دولتی و خصوصی به این شبکه متصل شوند و بتوانند با تعرفه یکسان اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت شهروندان و سوابق آ‌نها را وارد این شبکه کنند که بر اساس یک نظام امنیتی و سطح بندی پزشک معالج و افراد مجاز به این اطلاعات بر اساس نیاز خود دسترسی خواهند داشت.

ریاضی گفت: سیستم پرونده الکترونیک سلامت برای اجرای برنامه پزشک خانواده و نرم افزار آن هم اکنون در ۱۵ استان کشور راه‌اندازی شده و تا آخر امسال به ۲۰ استان کشور گسترش پیدا می‌کند و سال آینده پوشش کشوری این سیستم کامل خواهد شد.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد:‌ چون بسیاری از اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت به مباحث حریم خصوصی مربوط می‌شود. بر اساس یک نظام امنیتی قوی پیشگیرانه امکان هر گونه درز و لو رفتن اطلاعات بسته شده و تدابیر لازم برای جلوگیری از خرابکاری نیز اندیشیده شده است به همین علت این سیستم روی اینترنت نیست و یک زیرساخت ملی ارتباطی داخلی امن است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره امکان کارکردن پزشکان و کادر بهداشتی و درمانی با این سیستم گفت: یکی از مشکلات ما این است که بسیاری از پزشکان با مبانی کامپیوتر و IT آشنا نیستند که تلاش می‌کنیم در دوره‌های بازآموزی و آموزش مداوم این نقص را بر طرف کنیم ضمن اینکه از پتانسیل سایر نیروهای حوزه سلامت مانند پرستاران و ماماها نیز در این سیستم استفاده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha