یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 59757
سلامت نیوز : هشدار نسبت به افزایش سوءمصرف ترامادول و عوارض ناشی از آن باید بسیار پیشتر از اینها جدی گرفته می‌شد. اسفندماه سال 87 برگزار‌كنندگان نخستین سمینار كنترل سوءمصرف ترامادول هشدار دادند كه در فاصله سال‌های 82 تا 86، سوءمصرف این داروی ضد درد 24 درصد افزایش یافته و مدیركل وقت نظارت بر دارو و موادمخدر وزارت بهداشت هم در همان سمینار، تصویب مصوبه‌یی برای افزایش صددرصدی قیمت فروش ترامادول را شاهدی بر رشد شیوع سوءمصرف آن دانست. دكتر اكبر عبداللهی اصل، در گزارشی درباره ورود و توزیع و مصرف ترامادول در كشور اعلام كرد: «از سال 81، قرص ترامادول صد میلی‌گرمی وارد كشور شد كه در آن سال 43 هزار دوز از دارو با سرانه 54 میلی‌گرم و حدود 4 هزار كیلوگرم مصرف شد. سال 82، میزان مصرف دارو به سه هزار و 580 كیلوگرم كاهش یافت اما در سال 85، میزان مصرف كه نشانه شیوع سوءمصرف بود، به 40 تن و سرانه 580 میلی‌گرم افزایش یافت. سال 86، 39 تن و سال 87 هم 28 تن ترامادول با سرانه 400 میلی‌گرم در كشور مصرف شده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ در حالی كه در گزارش‌های رسمی منتشر شده در خبرگزاری‌ها، 100 میلی‌گرم ترامادول معادل 10 میلی‌گرم مرفین خوراكی و هر قرص ترامادول معادل 62 میلی‌گرم تریاك محاسبه شده، در همین سمینار، سعید صفاتیان، مدیركل وقت درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارشی از سوءمصرف ترامادول ارائه داد كه به نظر می‌رسد تا امروز، این ارقام تنها آمار رسمی علنی شده در این زمینه باشد. در گزارش صفاتیان اعلام شد: «نتایج یك تحقیق بر هشت هزار معتاد از بین سه گروه معتادان خیابانی، زندانی و تحت درمان در مراكز درمانی در 27 استان كشور، نشان داد كه 3/3 درصد كل معتادان كشور، معتاد به داروی ترامادول هستند. نتایج این تحقیق نشان داده كه از میان داروهای مخدر، ترامادول با شمول 5/26 درصد از مجموع سوءمصرف داروهای مخدر، بیشترین حجم را به خود اختصاص داده كه 66درصد مصرف‌كنندگان این دارو، متاهل 10درصد بیكار هستند و 66درصد این معتادان، ماهانه كمتر از 200 هزار تومان درآمد دارند كه به طور متوسط 52 هزار تومان از درآمد خود را صرف خرید این دارو می‌كنند. 40درصد معتادان در این تحقیق اعلام كرده‌اند كه بعد از مصرف ترامادول هیچ حالت روحی خاصی نداشته‌اند اما ‌22 درصد احساس سرخوشی، كیف و وجد بعد از مصرف این دارو را مدعی شده و 8/19 درصد هم اعلام كرده‌اند كه بعد از مصرف این دارو به حالت اندوه رسیده‌اند.»

در عین حال در همین سمینار، دكتر آذرخش مكری، معاون وقت مركز ملی مطالعات اعتیاد آماری ارائه داد كه با تعمیم آن به جمع مصرف‌كنندگان دایمی ترامادول شاید بتوان پاسخی برای علت استقبال چشمگیر معتادان ایرانی از این داروی مخدر پیدا كرد. مكری با انتقاد از فقدان هر گونه آمار درباره معتادان به متادون و ترامادول به علت انجام نشدن تحقیق در زمینه اعتیاد به مخدرهای سبك، ضمن اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده در امریكا مبنی بر اینكه از هر هفت مصرف‌كننده داروی ترامادول، یك نفر به آن وابسته خواهد شد، گفت: «تحقیقات در دنیا نشان داده است كه 24درصد معتادان فقط داروهای مخدر بدون نسخه مصرف می‌كنند، 24 درصد، این داروها را در كنار مواد مخدر سنگین مصرف می‌كنند، 35درصد، ماده اصلی مصرف آنها از دسته مواد مخدر سنگین است اما در كنار آن مواد سبك مانند ترامادول هم استفاده می‌كنند و 17 درصد، فقط مصرف‌كننده مواد مخدر سنگین هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha