سلامت نیوز : دکترˈحسین عطارˈ داروساز و مدیریکی ازشرکت های تولید کننده این داروها روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا یادآور شد:‌ داروی ˈدنتانستˈ(Dentanest) یک داروی بی حس کننده دندانی است و این دارو برای بی حس کردن لثه ها و اعصاب داخلی دندان کاربرد دارد و استفاده از آن به ویژه برای افرادی که بیماری قلبی دارند، بسیار مفید است . در حال حاضر تولید این دارو در انحصار جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ وی افزود: داروی ایماتینیب (Imatinib) که چهارمین داروی ضدسرطان دنیا و از جمله داروهایی است که مواد اولیه آن توسط محققان کشور تولید شده است . این دارو برای درمان 11 نوع سرطان استفاده می شود و هم اکنون محققان ایرانی در تلاش هستند که با استفاده از مواد اولیه تولید داخل ، دارو را تولید و به بازار عرضه کنند .

وی همچنین از تولید ماده اولیه داروی سیتاگلیپتین (Sitagliptin) در کشور خبر داد و گفت: این دارو از داروهای ضددیابت نوع دوم است . تولید این دارو هم اکنون در انحصار آمریکا است . این دارو به زودی به فهرست داروهای مورد استفاده در کشور اضافه می شود . این دارو ضررهایی را که دیگر داروهای ضد دیابت به بدن انسان وارد می کنند، برای بدن انسان ندارد .

عطار خاطرنشان کرد: داروی آریپیپرازول (Aripiprazol) از دیگرداروهایی است که مواد اولیه آن در کشور تولید شده است . این دارودر درمان بیماری های اعصاب و روان کاربرد دارد و تولید آن تاکنون در انحصار آمریکا و ژاپن بوده است ولی محققانی ایرانی هم اکنون مواد اولیه آن را در کشور تولید کردند و امید می رود به زودی تولید این دارو در کشور بومی سازی شود .

وی همچنین از تهیه مواد اولیه داروی لئوپرورلین (Leuprorelin) در کشور خبرداد و گفت : این دارو در درمان سرطان پروستات و سینه کاربرد دارد.عطار اظهار داشت: داروی لیسینوپریل (Lisinopril) از دیگر داروهایی است که ماده اولیه آن ها در کشور تولید شده است . این دارو برای درمان فشارخون و همچنین در درمان نارسایی قلبی کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مواد اولیه داروی آفلوکاسین (Oflaxacin) در کشور تولید شده است . این دارو نوعی آنتی بیوتیک است؛ سالانه 1600 کیلوگرم از این دارو وارد کشور می شود که با تولید مواد اولیه این دارو سالانه یک میلیون یورو صرفه جویی ارزی می شود .وی گفت: محققان ایرانی همچنین موفق شدند مواد اولیه داروی ˈرانیتیدینˈ(Ranitidin) را تولید کنند . این دارو برای درمان ناراحتی های گوارشی به کار می رود و با تولید ماده اولیه این دارو 7/3 میلیارد یورو صرفه جویی ارزی می شود.

وی همچنین از تولید ماده اولیه داروی ˈفلورفنیکلˈ به عنوان آنتی بیوتیک برای عفونت های داخلی بدن خبر داد و گفت : سالانه 35 تن از این دارو وارد کشور می شود که با تولید ماده اولیه این دارو 5/4 میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود. همچنین ماده اولیه داروی ˈسولفابنزامیدˈ ( یک نوع آنتی بیوتیک ) در کشور تولید شده است که صرفه جویی ارزی یک میلیون یورویی را به دنبال دارد.به گفته وی مواد اولیه این داروها هم اکنون در حال طی مراحل علمی هستند تا محققان ایرانی بتوانند به تولید نهایی این داروها دست یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha