سلامت نیوز: نهمین نشست جهانی کمیته های ملی اخلاق به میزبانی کمیتۀ ملی اخلاق تونس و همکاری نزدیک بخش اخلاق و سلامت سازمان بهداشت جهانی، مهرماه سال جاری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی-ابن سینا، در این نشست که بیش از 80 نفر از نمایندگان کشورهای مختلف حضور داشتند، بازتابی از پیشرفت های عمده در حوزه اخلاق سلامت عمومی و اخلاق در پژوهش، همچنین بروز چالش های جدید در این عرصه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر محمدمهدی آخوندی رئیس پژوهشگاه ابن سینا و رئیس کمیته ملی اخلاق زیستی و اخلاق در علم و فناوری کمیسیون ملی یونسکو در ایران، با بیان اینکه در این نشست، گزارش های مکتوبی در خصوص تجربیات و فعالیتهای کشور ارایه شد، گفت: مشارکت فعال نمایندگان ایران در بخش تبادل دیدگاهها در پایان هر جلسۀ این نشست مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفته و زمینه ای مناسب جهت همکاری آتی فراهم شد.

وی ضمن تأکید براینکه مشارکت فعال در همایش های بین المللی میتواند زمینه ای مناسب برای معرفی فعالیتها و پیشرفتهای کشور و بهره مندی از منافع همکاری های جهانی و منطقه ای باشد افزود: از جمله نکاتی که توسط نمایندگان ایران مطرح شد، پیشنهاد ایجاد شبکه های مجازی منطقه ای بمنظور انتقال تجربیات و نیز مشارکت در کنگره اخلاق و بهداشت تولیدمثل که اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار می گردد، بود که با استقبال گسترده حاضرین مواجه شد و دکتر محمد صلاح بن عمار رئیس اجرایی نشست ضمن اظهار خشنودی از حضور نمایندگان ایران، بر همکاری های دو جانبۀ آتی تأکید نمود.

گفتنی است دبیرخانۀ نشست جهانی کمیته های ملی اخلاق، بمنظور آگاهی از مهمترین دغدغه ها و اولویت های اخلاق در کشورهای مختلف، یکسال پیش از برگزاری همایش پرسشنامه هایی را برای کمیته های ملی اخلاق در سراسر جهان ارسال نمود که ارزیابی پاسخ های دریافتی در خصوص مهمترین چالش های اخلاقی موجود، در انتخاب دستور جلسه نشست نقش مهمی داشت و مشتمل بر 4 محور اصلی «پیوند عضو: بافت و سلول، اخلاق در پژوهش، بانکهای زیستی، اخلاق در مراقبت و کنترل بیماریهای عفونی» بود.

به منظور بررسی ابعاد گوناگون هر موضوع، گروه کاری جداگانه متشکل از نمایندگان کمیته های ملی اخلاق، پیش از برگزاری نشست تشکیل شده بود و در نهایت پیش نویس در خصوص هر موضوع تهیه گردید که در جریان اجلاس به بحث گذارده شده.
شرکت کنندگان در نشست نیز به عنوان نمایندگان مناطق جغرافیایی گوناگون، گزارش های از تجربیات و دیدگاه های خود را در مورد موضوعات مورد توجه منطقه ارایه نمودند، که از آن جمله میتوان به دغدغه عمده کشورهای آفریقایی در کنترل بیماریهای عفونی و انتقال نمونه های بالینی به کشورهای پیشرفته اشاره کرد.

دکتر آخوندی، در مجموع با توجه به حضور گستردۀ نمایندگان کمیته های ملی اخلاق کشورهای مختلف در سطوح عادی و مشارکت فعال سازمانهای بین المللی بویژه سازمان بهداشت جهانی و یونسکو، تلاش تونس در برگزاری نهمین نشست کمیته های ملی اخلاق را اقدامی موفق ارزیابی نموده و به رونمایی از پایگاه اطلاعاتی سازمان بهداشت جهانی در مورد کمیته های ملی اخلاق بعنوان یکی از نتایج مثبت حاصل از نشست معرفی نمود که بمنظور اجرای مصوبه نشست قبلی انجام گرفت.

لازم به ذکر است که اجلاس کمیته های ملی اخلاق که نشست بعدی آن در سال 2014 در مکزیک برگزار خواهد شد، از سال 1998 هر دو سال یکبار در نقاط مختلف جهان برگزار گردیده و هدف آن ایجاد اجماع در مورد مهمترین مسائل اخلاقی است که نیازمند رسیدگی و توجه جهانی هستند. ایجاد چنین اجمالی مستلزم بحث و تبادل نظر بین المللی و تقویت همکاری میان کمیته های ملی اخلاق است و درحال حاضر کمیته های ملی اخلاق در حدود 90 کشور جهان تشکیل شده اند.

در خاتمه گفتنی است که نمایندگان ایران در این نشست عبارت بودند از دکتر محمدمهدی آخوندی رئیس کمیته ملی اخلاق زیستی و اخلاق در علم و فن آوری کمیسیون ملی یونسکو، دکتر سید محمد اکرمی عضو این کمیته، دکتر پونه سالاری عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha