سلامت نیوز : سازمان جهانی بهداشت، چاقی و اضافه وزن را با عنوان «تجمع چربی اضافه یا غیرطبیعی در بدن» تعریف می‌کند که به سلامت فرد آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شایع‌ترین پیامد اضافه وزن یا چاقی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و اساسا بیماری قلبی و سکته مغزی است. به همین تریب هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد بیشتر با خطر ابتلا به امراض قلبی مواجه است.متخصصان تاکید دارند که افزایش وزن یک مشخصه‌ی افزایش سطح تری گلیسیرید، افزایش سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش میزان کلسترول خوب (HDL) در بدن است. اما خبر خوب این است که حتی اندکی کاهش وزن یعنی حدود پنج تا 10درصد نیز می‌تواند خطر ابتلای فرد به بیماری قلبی را کاهش دهد.

پزشکان همواره تاکید دارند که انتخاب مواد غذایی سالم‌تر و همچنین افزایش فعالیت و تحرک بدنی راحت‌ترین راهکارها برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به امراض قلبی هستند.در این مقاله فهرستی مهم و کاربردی درباره بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای مراقبت بیشتر از سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی ارائه شده که به قرار زیر است:

چه غذاهایی برای حفظ سلامت قلب مفید هستند؟

- میوه‌ها و سبزی‌ها: این گروه از مواد غذایی منبع غنی از فیبر خوراکی هستند که به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می‌کنند. برای حفظ سلامت قلب از سبزیجات رنگی نظیر هویج، گوجه‌فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، توت‌ها و پرتقال استفاده کنید که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

- غلات سبوس‌دار نیز برای قلب مفیدند.

- انواع بنشن‌ شامل لوبیا، عدس و لوبیا چیتی منابع غنی از فیبر محلول در آب هستند و به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند.

- دانه کتان نیز به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا – 3 و فیبر خوراکی برای سلامت قلب سودمند است.

- برای سلامت قلب و عروق مصرف دانه‌ها و مغزها شامل بادام، تخمه کدو، تخمه آفتاب گردان و گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا – 3 هستند توصیه می‌شود. این خوردنی همچنین به افزایش سطح کلسترول خوب در بدن کمک می‌کنند.

- مصرف فرآورده‌های لبنی کم چرب شامل ماست و شیر کم چرب که منبع عالی از کلسیم هستند و به کاهش چربی بدن کمک می‌کنند برای حفظ سلامت قلب توصیه می‌شود.

- ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و ماهی آزاد نیز منابع مفید کلسترول خوب هستند.

- سویا و فرآورده‌های آن نیز حاوی ترکیباتی موسوم به ایزوفلامون‌ها هستند که از بسته شدن عروق خونی جلوگیری کرده و سطح کلسترول مفید را در بدن بالا می‌برند.

- چای سبز نیز در کاهش سطح کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب در بدن موثر است.

علاوه بر توصیه‌های تغذیه‌ای فوق برای حفظ سلامت قلب و عروق فعالیت بدنی را هرگز از زندگی خود حذف نکنید. 30 تا 45 دقیقه فعالیت بدنی متعادل در روز در افزایش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش وزن تاثیر چشمگیری دارد.

چه غذاهایی برای حفظ سلامت قلب مضر هستند؟

- برای پیشگیری از امراض قلبی تمام غلات سفید و تصفیه شده مثل پاستا و نان سفید را باید به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده و غلات سبوس‌دار را جایگزین آن کنید.

- اسیدهای چرب اشباع شده نیز به نوبه خود دشمن قلب و عروق هستند از این رو توصیه می‌شود که از مصرف محصولات لبنی پرچرب و خامه‌ای و خوردنی‌های چرب که باعث افزایش سطح کلسترول بد در بدن می‌شوند، پرهیز کنید.

- مواد غذایی بسته‌بندی شده و فرآوری شده مانند چیپس و کیک نیز حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده و چربی‌های ترانس هستند که به شدت برای قلب و عروق مضر هستند.

- از مصرف گوشت چرب و غذاهای سرخ کرده نیز اجتناب کنید که تهدید جدی برای قلب و عروق هستند.

- سیگار نیز از عوامل مهم و اصلی گرفتگی و سفت شدن عروق حیاتی بدن است که مصرف آن منجر به حمله قلبی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha