دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 59816

شاید شما هم یك سری عادت هایی داشته باشید كه به مرور زمان موجب خرابی دندانتان شود؛ پس بهتر است كه آنها را بشناسید و هر چه سریع تر ترك شان كنید.

عادتی كه دندان ها را خراب می كند
سلامت نیوز : عادت هایی كه موجب خرابی دندان تان می شود را بشناسید و انجام ندهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ شاید شما هم یك سری عادت هایی داشته باشید كه به مرور زمان موجب خرابی دندانتان شود؛ پس بهتر است كه آنها را بشناسید و هر چه سریع تر ترك شان كنید.

دندان قروچه
ساییدن دندان ها به هم یا دندان قروچه در اثر فشار عصبی و مشكل بد خوابیدن ایجاد می شود؛ كنترل دندان قروچه بسیار سخت است؛ خودداری از جویدن غذاهای سفت در طول روز، درد دندان و آسیب ناشی از دندان قروچه را كم می كند.در شب از محافظ دهان (مخصوص دندان قروچه) استفاده كنید تا در حین خوابیدن از آسیب دندان در اثر دندان قروچه جلوگیری كنید.

جویدن یخ
یخ ماده ای بدون قند است و ممكن است فكر كنید برای دندان ضرری ندارد؛ اما جویدن یخ می تواند باعث شكستن و یا از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شود؛ اگر یخ را سفت بجوید، باعث تحریك بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت و درد دندان می شود.خوردن غذاهای داغ و یا غذاهای سرد ممكن است درد دندان را شدت بخشند؛ بهتر است به جای جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.

جویدن مداد
آیا موقع تمركز روی یك مسئله، مداد خود را می جوید؟؛ اثر جویدن مداد همانند جویدن یخ است و باعث شكستن و یا خرد شدن دندان ها می شود.هنگامی كه می خواهید چیزی را بجوید، آدامس های بدون قند را انتخاب كنید؛ آدامس های بدون قند باعث ترشح زیاد بزاق می شوند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می كنند.

مكیدن انگشت
معمولا كودكان بعد از پدیدار شدن دندان های دائمی خود، انگشتان خود را می مكند؛ این انگشت مكیدن در سن 5 تا 6 سالگی ظاهر می شود و باعث تغییرات دائمی در ساختار دندان و لثه می شود؛ مكیدن انگشت شست می تواند باعث لق شدن و انحراف دندان های كودك از جای خود شود؛ این انحراف دندان ها می تواند مشكلات تنفسی و جویدنی را برای كودك به وجود آورد.

مكیدن لیموترش
افرادی كه لیموترش را می مكند، خود را در خطر مشكلات دهانی و دندانی قرار می دهند؛ لیمو دارای مقدار زیادی اسید است؛ این اسید، باعث تضعیف شدن مینای دندان و زبری سطح دندان ها می شود.

جویدن ناخن
جویدن ناخن نه تنها ظاهر دست را زشت می كند، بلكه به دندان ها نیز آسیب می رساند و باعث مشكلات دهانی می شود؛ جویدن ناخن باعث بیرون آمدن دندان از محل خود، شكستن دندان و تخریب مینای دندان می شود.

با شیشه شیر خوابیدن
اگر موقع خواب، به كودك خود یك شیشه آب میوه، شیر و یا شیر خشك بدهید و در حین خوردن آن بخوابد، باعث خواهید شد كه دندان های جدید پوسیده شوند؛ پس، بهتر است قبل از خوابیدن كودك، شیشه شیر را از او بگیرید و او را به این كار عادت دهید.

سوراخ كردن (پیرسینگ) زبان
در برخی كشورها، سوراخ كردن زبان و آویزان كردن و زیورآلات فلزی از آن (پیرسینگ) مرسوم است؛ اگر به طور ناخودآگاه این قطعه فلزی را گاز بگیرید، دندانتان می شكند؛ هنگامی كه فلز با لثه برخورد می كند، باعث آسیب لثه و لق شدن دندان ها می شود.دهان ما پر از باكتری است، بنابراین سوراخ كردن زبان، خطر عفونت و زخم زبان را زیاد می كند؛ بهتر است قبل از این كار، با یك دندان پزشك مشورت كنید.

سخت مسواك زدن
مسواك زدن بخشی از بهداشت دهان و دندان است اما نباید سفت و محكم مسواك بزنید؛ این نوع مسواك زدن باعث از بین رفتن مینای دندان، تحریك لثه ها، حساس شدن دندان ها نسبت به سرما و گرما و حتی ایجاد سوراخ هایی در دندان می شود.

باز كردن چیزی با دندان
باز كردن درب قوطی و یا بسته پلاستیكی با دندان ممكن است راحت باشد، اما دندان ابزاری برای خرد كردن و یا باز كردن وسایل نیست؛ به جای دندان می توانید از قیچی و یا درب بازكن استفاده كنید؛ از دندان ها باید فقط برای خوردن غذا استفاده كرد.

ورزش كردن بدون محافظ دهان
موقع انجام ورزش هایی مثل بوكس،هاكی و ورزش هایی كه با صورت شما در تماس هستند باید از محافظ دهان و دندان استفاده كرد؛ این محافظ دهان یك قطعه پلاستیكی است و از دندان های بالایی محافظت می كند؛ بدون این محافظ زمانی كه ضربه سنگینی به صورت شما وارد شود، می تواند دندان ها را خرد كند؛ این محافظ دندان را می توانید از دندان پزشك بگیرید.

آب نبات سفت
قند موجود در آب نبات باعث به وجود آمدن پلاك های چسبنده بر روی دندان ها می شود؛ سپس باكتری های موجود در پلاك دندان، قند را تبدیل به اسید می كند و این اسید باعث از بین رفتن مینای دندان می شود؛ بنابراین بعد از مصرف شكلات، آب نبات وشیرینی، حتما دندان های خود را مسواك بزنید.

شیرینی چسبنده
همه مواد شیرین باعث پوسیدگی مینای دندان می شوند، اما برخی از آنها بیشتر مضرند، مثل سوهان، گز، پاستیل و آب نبات شل؛ وقتی شیرینی به دندان بچسبد و قند تبدیل به اسید می شود، این اسید برای ساعت ها در تماس با مینای دندان است.اگر بعد از خوردن این نوع شیرینی ها، چیزی مثل كرفس یا آدامس بدون قند بجوید، مقدار زیادی بزاق ترشح می شود و این بزاق اسید را از بین می برد.

نوشابه گازدار
فقط شیرینی مسبب خرابی دندان نیست؛ اگر یك لیوان نوشابه گازدار بنوشید، بیشتر از 11 قاشق چایخوری قند مصرف كرده اید؛ همچنین نوشابه ها حاوی اسید فسفریك و اسید سیتریك است كه این دو اسید، باعث از بین رفتن مینای دندان ها می شوند.نوشابه های رژیمی هرچند بدون قند هستند، ولی مقدار زیادی شیرین كننده مصنوعی دارند كه این شیرین كننده ها، دارای اسید هستند و برای دندان ها مضرند.

نوشابه های ورزشی
معمولا این نوشابه ها دارای مقدار زیادی قند هستند؛ نوشابه های ورزشی هم در دهان، اسید به وجود می آورند كه این اسید به مینای دندان حمله می كند؛ اگر زیاد از این نوشیدنی ها استفاده می كنید، این را بدانید كه در معرض پوسیدگی دندان خواهید بود؛ درحین ورزش و برای جلوگیری از كم آبی بدن، می توانید از آب دارای املاح استفاده كنید.

آب میوه صنعتی
آب میوه های صنعتی دارای ویتامین و آنتی اكسیدان هستند، ولی بیشتر آنها قند زیادی دارند؛ میوه ها خودشان شیرین هستند، بنابراین اگر آب میوه ای می خرید توجه كنید كه قندی به آن افزوده نشده باشد؛ همچنین می توانید آب میوه خریداری شده را با مقداری آب رقیق كنید.

چیپس سیب زمینی
غذاهای نشاسته ای مثل چیپس، توسط باكتری های موجود در پلاك دندان ، شكسته شده و به اسید تبدیل می شوند؛ این اسید به مدت 20 دقیقه به دندان ها حمله می كند؛ اگر غذا بین دندان ها باقی بماند، این مدت زمان بیشتر می شود؛ بنابر این بهتر است بعد از خوردن چیپس سیب زمینی و یا دیگر غذاهای نشاسته ای، حتما بین دندان های خود را با نخ دندان تمیز كنید.

مصرف دائمی میان وعده
میان وعده ها نسبت به وعده های اصلی غذا، كمتر موجب ترشح بزاق دهان می شوند؛ پس بهتر است از مصرف میان وعده های شیرین و چسبنده خودداری كنید و به جای آن می توانید از میوه و سبزی های مثل هویج استفاده كنید؛ همچنین شكستن زیاد موادی مثل تخمه و آجیل در میان وعده ها برای دندان ها مضر است.

نوشیدن قهوه
اگر زیاد قهوه بنوشید، به مرور زمان، در اثر تیرگی قهوه و اسید موجود در آن، دندان هایتان زرد رنگ می شوند؛ خوشبختانه، لكه های زرد ناشی از مصرف قهوه، به سادگی با استفاده از مواد سفید كننده دندان از بین می روند؛ از یك دندانپزشك درباره نوع و نحوه استفاده از این سفید كننده ها سؤال كنید.

كشیدن سیگار
سیگار و دیگر محصولات دخانی، لكه هایی را بر روی دندان ها به جای می گذارند و موجب بیماری های لثه و افتادن دندان ها می شوند؛ تنباكوی موجود در دخانیات، موجب سرطان دهان، لب و زبان نیز می شود.

زیاد خوردن
خوردن بیش از حد در عارضه پرخوری عصبی باعث افزایش پوسیدگی دندان ها می شود؛ اسیدهای قوی كه در اثر استفراغ كردن از دهان خارج می شوند، می توانند دندان ها را ضعیف و شكننده كنند؛ این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان می شوند؛ در بیماری پرخوری عصبی (بولیمیا)فرد ابتدا مقدار زیادی غذا می خورد و سپس عمدا غذای خورده شده را بالا می آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha