دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 59818

حوزه سلامت از مهمترین بخش های هر کشور است، بخشی که در سال‌های اخیر به دلیل بی مهری مسئولان دولتی دچار بحران‌های زیادی شده تا جایی که پای قوه قضاییه را نیز به میدان کشیده است.

سلامت، قربانی نگاه منفی دولت
سلامت نیوز : حوزه سلامت از مهمترین بخش های هر کشور است، بخشی که در سال‌های اخیر به دلیل بی مهری مسئولان دولتی دچار بحران‌های زیادی شده تا جایی که پای قوه قضاییه را نیز به میدان کشیده است. حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و نماینده مردم زاهدان در گفت و گو با «حمایت» خواستار رسیدگی جدی به این بخش و تخلفات دولت شد.

وی در این باره گفت: تا آخر امسال فقط 55 درصد از بودجه حوزه سلامت محقق می شود و با این رقم فقط می توانیم حقوق و مزایای کارمندان و فعالان عرصه سلامت را پرداخت کنیم. از آبان امسال به خاطر محقق نشدن صددرصدی بودجه، دانشگاه ها نیز با مشکل روبه رو می شوند. وقتی پول نباشد ماموریت ها کم می شود، نظارت دقیق از بین می رود و به طور حتم با ادامه این وضع، بهداشت که سال ها برای آن تلاش شده افول می‌کند.

تعرفه ها عینی نیست
یکی از مشکلات عمده حوزه سلامت بحث تعرفه های درمانی است. رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این باره نیز گفت: در قانون پیش بینی شده است که تعرفه های پزشکی واقعی شود. واقعی شدن تعرفه ها نیز به معنای افزایش قیمت آنهاست اما در این بین مردم نباید نگران باشند زیرا براساس قانون دولت موظف به پرداخت این مابه تفاوت است.

سهم 70 درصدی مردم
براساس قانون، بیمار باید فقط 30 درصد از هزینه درمان را پرداخت کند و بقیه هزینه ها برعهده دولت و بیمه‌ها ست. این درحالی است که به گفته این مقام مسئول اکنون 70 درصد هزینه های درمانی به مردم تحمیل می شود. وی ادامه داد: راهکار حل این مشکل بسیار ساده است. می توان در بیمه ها افزایش قیمت را پیش بینی کرد و بخشی از فشار مالی را کاست دولت نیز به میدان بیاید و بقیه فشار را کم کند، به این ترتیب هم تعرفه ها به نرخ واقعی خود می رسند و هم مردم در این میان متضرر نمی شوند.به گفته این بهارستان نشین، تا زمانی که بیمه ها اصلاح و به روز نشود و منابع مالی حوزه سلامت را تامین نکنند افزایش تعرفه‌های سلامت فقط به مردم فشار می آورد.

البته از سوی دیگر نیز واقعی نشدن تعرفه های بخش سلامت به بخش خصوصی فعال در حوزه سلامت فشار آورده و این گروه را با بحران رو به روکرده است. همچنین مجلس در برنامه پنج ساله خود طرح بیمه همگانی را با طرح‌ها و لوایح اش مصوب کرده اما متاسفانه دولت در این زمینه کم کار بوده و ظاهرا نگاه دولت در بخش سلامت نگاه مثبتی نیست.شاید باید یادآوری کنیم که سال هاست یکی ازشعارهای دولت، بیمه همگانی بوده اما به گفته این نماینده نه تنها این شعار محقق نشده بلکه بیمه گزاران با اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری در هنگام مراجعه برای درمان دغدغه ای بجز درمان نباید داشته باشند دغدغه هزینه های پرداخت اضافه و پوشش بیمه ای نداشتن را در مرکز درمانی به دوش می کشند.

نقش 30 درصدی تحریم ها
شهریاری از سوی دیگر اعلام کرد که 30 درصد مشکلات در خصوص کمبود دارو مربوط به تحریم است و 70 درصد مابقی مربوط به سوء مدیریت در بانک مرکزی و تخصیص نیافتن بودجه لازم برای خرید اقلام دارویی و تجهیزات بیمارستانی است. به گفته وی متاسفانه بانک مرکزی در این زمینه همکاری نمی کند.شهریاری تصریح کرد ما تخلفات دولت را به قوه قضاییه اعلام می کنیم اما بررسی آن دیگر چه زمانی انجام می شود، خدا می داند!مشکل اصلی در بحث سلامت تخصیص ارز است. ارزی که قرار بود به دست مسئولان سلامت برسد و با آن دارو و وسایل درمانی وارد کنند و در یک جلسه دونفره خرج چیز دیگری شد!

تخلفاتی که رسیدگی نمی‌شود
به گفته شهریاری دولت در حوزه سلامت تخلفاتی جدی دارد که پرونده آنها نیز در قوه قضاییه موجود است. وی ادامه داد: بدهکاری یک هزار و 400 میلیارد تومانی دولت به بخش درمان که باید 8 ماه پیش پرداخت می شد یکی از این تخلفات بوده و پرونده های دولت در قوه قضاییه است. نماینده زاهدان ادامه داد: سال گذشته مصوب شد دولت 3 میلیارد دلار مازاد درآمد نفت را به بخش سلامت پرداخت کند. پیش بینی شده بود از این پول برای واردات داروهای بیماران سرطانی و بیماران صعب العلاج، اجرای طرح پزشک خانواده و طرح های درمانی دیگر استفاده شود، بعد از 12 ماه پیگیری و باز هم باشکایت به قوه قضاییه در آخر دولت یک هزار و 550 میلیارد آن را بهار امسال پرداخت کرد و در یک اقدام بی نظیر، در یک جلسه دونفره که رحیمی و وزیر راه در آن شرکت داشتند یک هزار و 450 میلیارد دلار که مابقی پرداختی دولت به بخش سلامت بود سهم مسکن مهر شد!

این دو مورد تخلفاتی است که به قول شهریاری انگار قرار نیست قوه قضاییه به آنها رسیدگی کند.وی افزود: دولت احمدی نژاد قانون گریزترین دولت ایران بعد از انقلاب اسلامی است. دولتی که با تخلف هایش حوزه سلامت را که ارتباط مستقیم با جان مردم دارد به خطر انداخته و به هیچ عنوان هم زیر بار قانون و اجرای آن نمی رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha