دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 59820
سلامت نیوز : 6 سالی می شود که تغذیه بچه ها در مدرسه و آنچه در بوفه ها به خورد دانش آموزان می دهند اهمیت یافته است. برای آنکه بچه ها تغذیه سالمی داشته باشند قرار شد طرح سلامت برای آموزش توزیع تغذیه سالم در بوفه مدرسه ها اجرا شود. این طرح نه تنها اجرا شد بلکه برای استقبال بیشتر بچه ها از این طرح قرار شد غذایی با طعم فست فود در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد، اقداماتی که زیاد هم مورد تایید متخصصان نیست!
 
محمد چینیان، مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش در این باره به «حمایت» گفت: مدتهاست که روی مساله تغذیه بچه ها کار شده است اما از سال گذشته به طور جدی طرح سالم سازی موادغذایی در بوفه مدرسه ها اجرا می شود. امسال نیز از ابتدای مهر تلاش کردیم که این طرح در بسیاری از مدرسه ها اجرا شود. به گفته وی برای اطلاع رسانی در حوزه سلامت مطالبی مرتبط در کتاب های درسی ابتدایی کتاب علوم راهنمایی و کتاب فیزیک 1 و شیمی 1 و زیست دوره دبیرستان گنجانده شده است.چینیان با اشاره به این که نظارت بر کار بوفه ها به عهده خود مدرسه هاست از اجرای طرحی نو در مدرسه های پایتخت خبر داد و افزود: بچه ها علاقه زیادی به خوردن فست فودها دارند به همین دلیل غذاهایی را در اختیار بوفه ی مدرسه ها قرار داده ایم که طعم فست فود را دارند اما ارزش غذایی آنها بسیار بیشتر است.

خوراکی های ممنوع
مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ممنوع بودن فروش برخی خوراکی‌ها در بوفه مدرسه ها تاکید کرد: فروش هرگونه مواد غذایی نظیر سرخ‌كردنی، شور، پرقند، مواد غذایی كه وضع بسته‌بندی آنها مناسب نباشد، چیپس، آب نبات، انواع پفك، نوشابه‌های گازدار (به‌غیر از ماءالشعیر) آلوچه و لواشك غیربهداشتی و فاقد بسته‌بندی، ساندویچ سوسیس و كالباس، انواع یخمک و بستنی وبرخی از مواد غذایی به دلیل چسبندگی بالا كه به سطح دندان آسیب وارد می‌كنند، انواع آبمیوه‌های غیراستاندارد و ‌مواد غذایی فاقد برچسب در بوفه‌های مدرسه ها ممنوع است.وی همچنین در مورد فهرستی از مواد مجاز که می تواند در بوفه مدرسه باشد، تصریح کرد: بوفه‌ها می‌توانند مواردی مانند خشكبار بویژه خرما، انواع میوه‌های خشك شده، آجیل با بسته‌بندی بهداشتی بویژه انجیر، توت، كشمش، سویا، شیر وفرآورده‌ها ی آن، بیسکویت که استاندارد باشد، لقمه سالم وغذاهای پخته مثل عدسی و... را بفروشند.

80 درصد مدرسه ها مشکلی ندارند
در همین زمینه رییس اداره سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه حدود 80 درصد از مدرسه های ابتدایی پایتخت هیچ گونه مشکلی در زمینه پایگاه‌های تغذیه سالم ندارند، اجرای طرح توزیع مواد غذایی با طعم فست فود اما حاوی ریزمغذی‌ها در سه منطقه تهران را قدمی موثر در باره افزایش تغذیه سالم در مدرسه ها دانست. بهنوش آرام به ایسنا گفت: در حال حاضر از حدود 4 هزار مدرسه دولتی و غیردولتی که در شهر تهران فعالیت آموزشی دارند، 2400 مدرسه پایگاه تغذیه سالم دارند و آموزش و پرورش شهر تهران هر ساله تعداد این پایگاه‌ها را افزایش می‌دهد.رییس اداره سلامت آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: اگر مشکل احتمالی در خصوص ارائه برخی فست فودها و یا مواد غذایی غیرمجاز از جمله سوسیس،‌ کالباس و یا سایر خوراکی‌های خارج از دستورالعمل عنوان می‌شود، احتمالا در مقطع متوسطه این مشکلات بروز می‌کند که آموزش و پرورش با نظارت دقیق فعالیت پایگاه‌های تغذیه سالم را رصد می‌کند.

به گفته وی و بر اساس دستورالعمل ارائه شده به مدرسه ها، تمامی پایگاه‌های تغذیه سالم از لحاظ بهداشت محیطی، داشتن کارت بهداشت مسئول پایگاه و ارائه مواد خوراکی تحت نظارت و ارزشیابی قرار می‌گیرند و چنانچه مواردی از تخلف وجود داشته باشد سازمان بهداشت به موارد تخلف رسیدگی خواهد کرد. رییس اداره سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه یکی از8 محور اصلی مدرسه کامل در تعریف سازمان بهداشت جهانی مدرسه ها «مروج سلامت» است، افزود: در حال حاضر حدود 400 مدرسه در شهر تهران تحت پوشش مدرسه های مروج سلامت قرار دارند و بر اساس برنامه مقرر شده هر سال 20 درصد بر تعداد این مدرسه ها افزوده شود و تا پنج سال آینده باید همه مدرسه های شهر تهران در طرح مدرسه های مروج سلامت قرار بگیرند.

کلاس های آموزشی
برای ترویج سلامت در مدرسه ها آموزش و پرورش شهر تهران برای مدیران مدرسه ها تحت پوشش کلاس های آموزشی برگزار کرده است. آرام فرد در این باره گفت. علاوه بر این طرح تمامی مدیران مدرسه های 19 گانه و مدرسه های آموزش و پرورش استثنایی نیز کارگاه‌های آموزشی مدرسه های مروج سلامت را گذرانده اندو این مدیران آماده اجرای برنامه‌های طرح مروج سلامت هستند.به گفته وی، یکی از طرح‌هایی که در کارگروه مدرسه های مروج سلامت ارائه شده، توزیع مواد غذایی با طعم فست فود اما حاوی ریزمغذی‌هاست که به صورت پایلوت در سه منطقه اجرا خواهد شد و هدف از اجرای این برنامه ارائه مواد غذایی سالم با ذایقه دانش آموزان و با محتوای ریزمغذی‌هاست که هیچ گونه عوارضی را در پی ندارد و چنانچه این طرح با موفقیت و استقبال همراه شود در سایر مدرسه ها نیز اجرا خواهد شد.

طعم فست فود هم ضرر دارد
در این زمینه، دکتر ابراهیم تنعمی، متخصص تغذیه بر این باور است که برای ترویج سلامت باید ذایقه بچه ها را تغییر داد. وی درباره اجرای طرح غذای سالم با طعم فست فود به «حمایت» گفت: اجرا ی این طرح مزایا و معایبی دارد. از آنجایی که بچه ها را تشویق به خوردن خوراکی سالم می کند مفید است. همه می دانند که در حال حاضر بچه ها علاقه زیادی به خوردن فست فود دارند و با هر ترفندی دور کردن آنها ازاین غذاها کار بسیار خوبی است اما از طرف دیگر ما باید فکری به حال تغییر ذایقه بچه ها و دانش آموزان نیز بکنیم. در کل غذاهای جدید از آنجایی که میل به خوردن فست فود را در دانش آموزان کم نمی کند طرح ثمربخشی در حوزه سلامت نیست. وی ادامه داد: می توان با استفاده از شکل و رنگ های خاص، کودکان و دانش آموزان را تشویق به خوردن غذاهای سالم کرد و نیازی نیست که مجریان بهداشت از مزه فست فودها برای سالم خوری بچه ها استفاده کنند. در کشورهای شرق دور، زیباترین و خاص ترین بسته های غذایی با شکل های باور نکردنی متعلق به کودکان است. مدیران سلامت این کشورها انواع سبزی را با طراحی های زیبا به خورد بچه ها می دهند و برای این کار از هیچ طعم فست فودی نیز استفاده نمی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha