دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷

خبرهای شیوع وبا در شهرهای شمالی عراق هر از گاهی به گوش می‌رسد، آخرین خبرها حکایت از ابتلای 29 مسافر ایرانی دارد، اینها افرادی بودند که در شهرهای شمالی کردستان عراق تردد داشته و گرفتار وبا شدند.

شیوع وبا نتیجه نداشتن بهداشت

سلامت نیوز : خبرهای شیوع وبا در شهرهای شمالی عراق هر از گاهی به گوش می‌رسد، آخرین خبرها حکایت از ابتلای 29 مسافر ایرانی دارد، اینها افرادی بودند که در شهرهای شمالی کردستان عراق تردد داشته و گرفتار وبا شدند. این اولین باری نیست که بیماری‌های واگیر کشورهای همسایه گریبانگیر ساکنان شهرهای مرزی و مسافران می‌شود، پیش از این مهاجران و مسافران پاکستان و افغانستان در انتقال بیماری‌های واگیر همچون مالاریا و وبا نقش داشته‌اند، اتفاقی که هنوز هم ساکنان مناطق مرزی را نگران کرده است. براساس اعلام محمود نبوی، معاون مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، فلج اطفال همچنان در کشورهای همسایه شرقی شیوع دارد که تهدیدی جدی علیه کشور به شمار می‌رود. این در حالیست که به‌دلیل ناامن بودن منطقه، امکان اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون وجود ندارد.

نبوی در گفت‌وگو با آرمان درباره وضعیت کشور در ارتباط با بیماری‌های واگیر توضیح می‌دهد.

آخرین وضعیت از شیوع بیماری وبا در کردستان عراق چیست؟ بیماری تحت کنترل قرار گرفت؟

ببینید وبا یک بیماری است که در آب‌های سطحی تمام کشورهای جهان ممکن است، شیوع پیدا کند، البته در برخی از فصل‌های سال که اغلب نیز گرم هستند، باکتری وبا فعالیت کرده و شیوع پیدا می‌کند، در این میان چنانچه آب سالم باشد مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر آب آشامیدنی آلوده باشد، ایپدمی بزرگی ایجاد می‌شود، همانند آنچه هر ساله در آفریقا اتفاق می‌افتد، چرا که ساکنان این کشور، آب آشامیدنی خود را از رودخانه تامین می‌کنند که طبعتا آلوده هستند. در ایران نیز از سال 43 که اپیدمی وبا حدود 20 هزار نفر بود، در سال 90 به یک هزار رسید، امسال نیز تاکنون به جز 29 موردی که در شهرهای کردستان عراق مبتلا شده بودند، مورد دیگری از ابتلا به وبا دیده نشد.

تاکنون در کردستان عراق چه تعداد به این بیماری مبتلا شده‌اند؟

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 3 هزار نفر در شهرهای کرکوک و سلیمانیه عراق مبتلا به وبا شده‌اند. البته بیماری تا حدود زیادی در این شهرها کنترل شده است، با توجه به آغاز فصل سرما و سرد بودن منطقه، دمای آب به زیر 4 درجه می‌رسد که این موضوع در از بین بردن آلودگی نقش دارد، به‌طور کلی با سرد شدن هوا، فعالیت این باکتری نیز کمتر می‌شود.

شیوع وبا در کشور هم مرز ایران با توجه به رفت و آمدهای فراوانی به این شهرها، چقدر می‌تواند سلامت ساکنان مناطق مرزی را به خطر اندازد؟

به‌طور کلی در ایران آب آشامیدنی سالم است و بالای 95 درصد آب کشور کلرزنی می‌شود. فرهنگ مردم نیز بالا رفته و مردم هنگام استفاده از خوراکی‌ها و سبزیجات به بهداشتی بودن آن توجه می‌کنند. به هر حال همین رفت و آمدها به کردستان باعث شد تا تعدادی از هموطنان به وبا مبتلا شوند که البته در مرز شناسایی شده و پس از درمان وارد کشور شدند. خوشبختانه موردی از مرگ و میر در میان آنها نبود. اکنون به‌دلیل سرد شدن منطقه، ویبریوها فعالیت کمتری نیز خواهند داشت و از شیوع آن جلوگیری می‌شود.

آخرین آمارها از ابتلا به وبا در کشور ما چیست؟

ببینید به جز تعدادی که در کردستان عراق به وبا مبتلا شدند، مورد دیگری در کشور مشاهده نشده است، البته شیوع وبا در سال‌های گذشته کمی متفاوت بوده است، به‌طوری‌که این میزان در حالیکه در سال 89، تنها 18 مورد بود، این در سال 90، روند صعودی گرفت و به 1100 مورد افزایش یافت.

چندی است که مسئولان وزارت بهداشت از فعالیت افسران سلامت خبر می‌دهند، این افسران در کنترل بیماری‌هایی که از کشورهای همسایه وارد کشور می‌شود، چه نقشی دارند؟

ما پیش از این همیاران سلامت را نیز در کشور داشتیم، افسران سلامت نیز همان وظایف را انجام می‌دهند، وظیفه این افراد بیشتر در بخش پیشگیری از بیماری‌هاست. این افراد موظف هستند تا بهداشت عمومی را ترویج کنند البته باید به این موضوع توجه کرد که مردم در ارتباط با بیماری‌ها روده‌ای بهداشت را بهتر رعایت می‌کنند، این در حالی است که مردم هنوز در ارتباط با بیماری‌ها تنفسی بی‌توجه هستند و لازم است در این زمینه اقدامات بیشتری صورت گیرد.

این افراد در مرزها نیز فعالیتی دارند؟ با توجه به اینکه ورود بیماری‌ها از کشورهای مرزی کم نیست.

بله، ما پست‌های مراقبت مرزی داریم، در مرزهای مهم و پرتردد پزشک نیز مستقر است، سازمان بهداشت جهانی از سال 2005 تمام کشورها را موظف کرده تا پست‌هایی در مرزهای هوایی، زمینی و دریایی مستقر کنند، ایران نیز به‌تبع از این سازمان، اقدام به استقرار پست‌های بهداشتی کرده و در تمام مرزها نیز فعالیت می‌کنند، در مرزهایی مانند بازرگان و شلمچه نیز به‌دلیل تردد بالا، پزشک، آمبولانس و... مستقر هستند. در سایر اماکن نیز ایستگاه‌های بین‌المللی دایر شده و به نسبت به میزان تردد، فعالیت‌شان گسترده می‌شود.

در حال حاضر ورود چه بیماری‌هایی از سوی کشورهای مرزی سلامت هموطنان بویژه ساکنان شهرهای مرزی را مورد تهدید قرار می‌دهد؟

ببینید متاسفانه فلج اطفال هنوز در کشورهای افغانستان و پاکستان ریشه کن نشده است، به همین دلیل وزارت بهداشت در مرزهای شرقی اقدام به واکسیناسیون تکمیلی برای کودکان کرده تا در برابر این بیماری در امان باشند. چرا که فلج اطفال حدود 10 سال است که در ایران ریشه کن شده. از سوی دیگر شیوع مالاریا نیز از همین همسایه‌ها مرزنشینان را با خطر ابتلا مواجه کرده است. البته با کنترل این بیماری، توانستیم میزان ابتلا را از 20 هزار مورد به سالی حدود 100 مورد کاهش دهیم، از همسایه‌های شمالی نیز با تهدید ورود بیماری‌های مراقبتی روبه‌رو هستیم که بیشتر گریبان گیر توریست‌ها می‌شود. به‌طور کلی بیشترین تهدید سلامتی را ما از کشورهای همسایه شرقی داریم.

با توجه به رفت و آمدهای فراوانی که از این کشورها به ایران صورت می‌گیرد، وزارت بهداشت برنامه‌ای برای کنترل بیماری‌ها در افغانستان و پاکستان دارد؟

پیش از این وزارت بهداشت ایران چندین بار سعی کرد تا بیماری مانند فلج اطفال را در این کشورها کنترل کند، اما متاسفانه به‌دلیل ناامن بودن مناطق مرزی این اقدام امکان پذیر نیست، یعنی ممکن است کسانی که از ایران برای انجام واکسیناسیون به این کشورها فرستاده می‌شوند، با خطر از دست دادن جانشان مواجه شوند، مسئولان بهداشتی آن کشورها نیز نمی‌توانند کاری انجام دهند، در دوره احمد شاه مسعود و ربانی به‌دلیل امنیتی که بر منطقه حاکم بود می‌شد کارهایی انجام داد و حتی واکسیناسیون در کابل نیز انجام شد اما از زمانی‌که طالبان وارد این مناطق شده، دیگر نمی‌توان اقدام جدی برای پیشگیری از این بیماری در آن کشورها انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha