سلامت نیوز : بسیاری از کشورها با نظر کارشناسان اقتصادی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در فصل گرما و سرما ساعت رسمی کشورشان را یک ساعت به جلو و عقب می‌کشند، اما نظر متخصصان علوم پزشکی اکنون بر این است که این تغییر ساعات در افزایش و کاهش سکته های قلبی و عروقی تاثیر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ ساعت رسمی در ایتالیا شنبه شب یک ساعت به عقب کشیده شد و یک متخصص مغز و اعصاب موسسه سان رافائله پیزانا در رم به آنسا گفته است که این تغییر ساعت در کاهش سکته های احتمالی بسیار موئر است.پیئرو باربانتی متخصص مغز و اعصاب موسسه سان رافائله پیزانا ، گفته است: احتمال بروز سکته در آغاز هفته (دوشنبه) معمولا تا 13 درصد نسبت به سایر روزهای هفته بیشتر است.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، سه عامل خطر وجود دارد که در بیماری های قلبی و عروقی تاثیر گذار هستند که استرس از سرگیری فعالیت کاری ، کاهش ساعت خواب و خوابیدن در ساعت های نامناسب نسبت به ساعت طبیعی بیولوژیکی بدن از جمله آن است .این متخصص براساس یافته های تحقیقاتی عنوان کرده است که با عقب کشیدن ساعت، شهروندان با توجه به عادت خوابی خود یک ساعت بیشتر می خوابند و همین مهم خطرات مربوط به کم خوابی را کاهش داده و احتمال سکته نیز کاهش می یابد.

تغییر ساعت رسمی برای صرفه ‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال 1916 در کشور آلمان عملی شد و در ادامه برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا نیز دست به اقدام مشابهی زدند.اکنون هفتاد و هفت کشور جهان با استفاده از این تکنیک، ساعات رسمی خود را تنظیم می‌کنند. اما زمان جلو و عقب کشیدن ساعت در این کشورها یکسان نیست.

در کشورهای اروپایی از آخرین یکشنبه ماه مارس تا آخرین یکشنبه ماه اکتبر و آمریکا و کانادا از دومین یکشنبه ماه مارس تا اولین یکشنبه ماه نوامبر (به مدت هفت ماه) ساعت رسمی خود را جلو می‌کشند.در ایران نیز بر اساس ماده واحده این قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می شود و در ساعت 24 روز سی ام شهریور به حال سابق برگردانده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha