دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 59835
سلامت نیوز : سلامتی مهم‌ترین نعمتی است که هر انسان می‌تواند از آن بهره‌مند باشد. با این وجود بیماری‌ها جزو لاینفکی از زندگی شده، چرا‌ که عوامل بروز بیماری‌ها افزایش یافته است. بدیهی است که درمان بیماری‌ها بدون دارو امکانپذیر نیست و در دسترس بودن دارو انتظار اولیه بیماران از مسؤولان بهداشت و درمان کشور است. اگر‌چه بیش از 96 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود اما چندی است که شاهد کاهش دسترسی به برخی داروها در کشور هستیم و این نیز نشأت گرفته از عوامل داخلی و خارجی است. سایه تحریم بازار دارویی ایران از سوی کشورهایی که داعیه حقوق بشر دارند بر سخت شدن تهیه مواد اولیه برخی داروها تاثیر‌گذار شده و از سوی دیگر در داخل تامین نشدن بموقع ارز با نرخ مرجع برای وارد‌کنندگان دارو به این موضوع دامن‌زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ عبده‌زاده، مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو در این باره با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای تامین داروهای بیماران خاص انجام می‌دهیم، می‌گوید: شاید در برخی از مقاطع انتظارات مردم آنگونه که باید برآورده نشده باشد. یک علت این امر به تحریم‌هایی باز‌می‌گردد که از سوی کشورهای خارجی برای ما ایجاد شده است. تمام دنیا هم‌قسم شده‌اند تا به هر شکلی به نظام و تمامیت کشور آسیب برسانند و دارو نیز از این قضیه متاثر خواهد شد. با این حال مردم به هیچ‌وجه نگران تامین داروهای خود نباشند زیرا یک برنامه مشخص برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران وجود دارد. به گفته عبده‌زاده، هرچند ممکن است برای حفظ ظاهر عنوان کنند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست اما سنگ‌اندازی‌هایی را انجام می‌دهند که می‌توان پیامدهای آن را مشاهده کرد.

با 1490 تماس بگیرید

مسؤولان وزارت بهداشت تلاش خود را در این باره دو‌چندان کرده‌اند طوری که چندی پیش مرضیه وحید‌دستجردی در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز» از برگزاری جلسات مکرر با مسؤولان بانک مرکزی برای تامین ارز واردات دارو خبر داد و گفت: در نیمه اول امسال 40 میلیون دلار ارز برای واردات دارو به شرکت‌ها تعلق گرفت ولی با توجه به اینکه 5/2 میلیارد دلار نیاز ارزی برای واردات دارو و واکسن داریم، کمتر از یک‌بیستم نیازمان را در اختیار داریم، این در حالی است که از اسفند سال گذشته ما پیگیر مکرر این قضیه بودیم و مسؤولان بانک مرکزی قول دادند اشکالات را برطرف کنند. وی دیروز هم در این باره گزارش جدیدی ارائه کرد و گفت‌: مدتی به علت مشکلات در اختیار نداشتن ارز برای شرکت‌های خصوصی مشکلاتی به وجود آمد که خوشبختانه در این زمینه حرکت خوبی در بانک مرکزی و بانک‌های عامل آغاز شد. دستجردی افزود:‌ با همکاری بانک مرکزی یک‌‌هشتم ارز مورد نیاز واردات دارو در یک سال تامین شده و در اختیار شرکت‌های وارداتی دارو قرار گرفته و ذخایر به بازار آورده شد. این گفته‌ها در حالی است که امسال از ذخایر دارویی وزارت بهداشت نیز استفاده شد تا بتوان نیاز دارویی کشور را برطرف کرد. همین موارد موجب شد تا وزیر بهداشت از جلوگیری از صادرات دارو خبر دهد و بگوید داروهای کمیاب به هیچ‌وجه صادر نمی‌شود. وی یادآور شد: داروهایی مانند داروهای با فناوری بالا صادر می‌شود که نیاز داخلی به آن کم و تولید آن در داخل زیاد باشد این کار برای ما ارزآور بوده و موجب رونق دارویی کشور خواهد شد. وزیر بهداشت این را هم گفت که مردم در صورت احساس کمبود دارو می‌توانند با شماره 1490 تماس گرفته و داروهای مورد نیاز خود را پیگیری و تهیه کنند.

مردم نگران نباشند

همچنین معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه ‌ ارز کافی در زمان مناسب برای واردات دارو تخصیص داده نشده است، گفت: امید است با پیگیری‌های لازم، وعده‌هایی که به ما داده شده است، عملی شوند زیرا دارو جزو ملزومات اصلی است. امامی‌رضوی تاکید کرد: البته در تولید داخل مشکلی نداریم، مواد اولیه موجود است و می‌توان گفت تولید دارو در داخل کشور سیر معمولی خود را طی می‌کند اما برای ورود برخی داروهای وارداتی به علت مشکل در انتقال ارز با سختی‌هایی روبه‌رو بودیم که خوشبختانه بخشی از آن مرتفع شده است و مردم نگرانی برای تامین دارو نداشته باشند.

120 قلم داروی اضطراری دپو می‌شود

از سوی دیگر مسؤولان برای اینکه با چالش کاهش دارو روبه‌رو نباشیم به ذخیره‌سازی دارو روی آورده‌اند. رئیس اداره مخدر و داروهای تحت کنترل وزارت بهداشت از آماده شدن فهرست داروهای اضطراری و مشخص شدن مراکز دپوی این داروها به منظور پایین آوردن میزان آسیب‌های احتمالی در صورت هر‌گونه اقدام خصمانه علیه کشور خبر داد. مهدی سلیمانجاهی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث پدافند غیرعامل در سازمان غذا و دارو گفت: در این مبحث بسیاری از اقدامات را نباید مطرح کرد. اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود عمدتا در جهت پیشگیری و پایین آوردن میزان آسیب‌ها و زیان‌های احتمالی در اقدامات خصمانه علیه کشور است. وی به ایسنا گفت: در حوزه دارو و در بحث پدافند غیرعامل مهم‌ترین اقدام آماده کردن فهرست داروهای اضطراری است که باید فایل‌بندی شده و از نظر ریالی و عددی نیز پیش‌بینی‌های مربوط صورت گرفته باشد. در حال حاضر فهرست این دارو (EDL) آماده شده و میزان نیاز پولی و عددی آن هم مشخص شده است. به گفته رئیس اداره مخدر و داروهای تحت کنترل وزارت بهداشت، حدود 120 قلم داروی بسیار ضروری در بحث پدافند غیرعامل مشخص شده‌اند که حتما باید به صورت عمده یا نیمه‌عمده دپو و نگهداری شوند. البته در حال حاضر در این 120 قلم داروی بسیار ضروری هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.

پیگیری مجلس برای رفع مشکل

یک عضو هیات‌رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیری و رسیدگی این کمیسیون به وضع کمبود و گرانی برخی داروهای خاص با توجه به وجود تحریم‌ها خبر داد. احمد آریایی‌‌نژاد اظهار کرد: اعتباراتی برای وارد کردن دارو تخصیص داده شده اما بحث اصلی این است که غرب همه حقوق انسانی و اخلاقی را زیر پا گذاشته و صنعت دارویی کشور را نیز مورد تحریم قرار داده است. وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم به طور غیرمستقیم این تحریم‌ها را دور بزنیم هر‌چند این کار برای کشور هزینه‌هایی در پی خواهد داشت. آریایی‌نژاد خاطرنشان کرد: کمیسیون در حال بررسی و پیگیری این مساله است، مسؤولان راه‌های دور زدن این تحریم‌ها را پیدا می‌کنند که قطعا این راه و روش‌ها علنی نخواهند شد. بر اساس این گزارش، ‌لس‌آنجلس‌تایمز نیز با اذعان به تحریم‌های دارویی ایران که نفی‌کننده حقوق بشر است در خبری مدعی شد آمریکا به‌دلیل اینکه نگران از دست دادن حمایت کشورهای غربی در تحریم ایران است، ‌تصمیم دارد محدودیت فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را بر‌طرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha