سلامت نیوز : علیرضا مصداقی‌نیا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: طرح مطالعه کشوری بار بیماریها و عوامل خطر در وزارت بهداشت تصویب شد و بعد از 10 سال دوباره این مطالعه ملی در کشور آغاز شد.

وی گفت: بعد از پزشک خانواده مهمترین برنامه فعلی در دست اجرای وزارت بهداشت همین مطالعه کشوری بار بیماریها و عوامل خطر است که تمام برنامه‌ریزی‌های بعدی وزارت بهداشت بر پایه اطلاعات این مطالعه استوار خواهد بود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: این مطالعه اکنون در سطح کل کشور شروع شده است و قرار است اطلاعات کلی بار بیماریها و عوامل خطر را هم از نظر بار اقتصادی و هم مرگ و ناتوانی ناشی از بیماریها و عوامل خطر آنها را به صورت جزئی و به تفکیک شهرستانها مشخص کند.

وی گفت: امیدواریم تیم تحقیقاتی این مطالعه ملی تا آخر امسال گزارش نیمه نهایی خود را به وزارت بهداشت تحویل دهد و تا قبل از پایان دولت گزارش نهایی بار بیماریها در کشور منتشر شود. این مطالعه ملی در واقع نقشه GIS بیماریها و پراکندگی آنها را برای نظام سلامت تهیه می‌کند.مصداقی‌نیا ادامه داد: آخرین مطالعه بار بیماریها در کشور در سال 1382 انجام شد که مطابق آن حوادث و سوانح، بیماریهای قلبی و سرطان به ترتیب بیشترین سهم بار بیماریها را در کشور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha