سلامت نیوز : مهرانداخت عابدینی در گفت‌وگو با فارس در مورد انتخاب زمان سزارین اظهار داشت: هنوز بر این باوریم که زایمان طبیعی بهتر از سزارین است چون سزارین‌های مکرر عوارض زیادی برای مادر در پی دارد که چسبندگی جفت و سزارین‌های توأم با خونریزی از جمله آنهاست که عاملی در افزایش میزان مرگ مادر است.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: اما در برخی موارد مجبوریم جنین را به روش سزارین به دنیا بیاوریم. انتخاب زمان مناسب برای سزارین بسیار مهم است.وی گفت: اگر مادر را زودتر از موعد برای سزارین ارجاع دهیم ممکن است برای نوزاد مشکلی پیش بیاید و اگر دیرتر این عمل را انجام دهیم ممکن است خطراتی برای مادر پیش بیاید.

عابدینی با ذکر مثالی در خصوص ضرورت شناخت زمان مناسب برای سزارین گفت: به عنوان مثال اگر نوزاد در شکم مادر بخواهد با پا به دنیا بیاید و اصطلاحاً نچرخیده باشد ممکن است کیسه آب مادر باز شود و بند ناف بیرون بیاید که برای نوزاد خطر مرگ وجود دارد.وی ادامه داد: از طرفی اگر مادر قبلاً سابقه سزارین داشته باشد و در روند درد زایمان طبیعی بیفتد باز هم خطر پارگی رحم وجود دارد.

به گفته این متخصص زنان و زایمان در مواردی که مادر باردار از راه دور به مرکز درمانی مراجعه کند و در یک روستا یا شهر کوچک زندگی می‌کند که امکان سزارین وجود ندارد توصیه می‌کنیم مادر باردار چند روز قبل از زمان زایمان در یک مرکز مجهز تحت نظر قرار گیرد.کارشناس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت در مورد انجام سزارین انتخابی و پیش از موعد گفت: تجربه نشان داده که اگر مادری وارد مرحله زایمان شود اگر چه در هفته سی و هفتم بارداری باشد احتمال اینکه برای نوزاد مشکل به وجود بیاید کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر خودمان بدون اینکه مادر هیچ علامتی از زایمان داشته باشد در هفته سی‌و هفتم فرد را برای سزارین آماده کنیم ممکن است میزان مشکلات نوزاد و اختلالات تنفسی در نوزاد بالا رود به حدی که نیاز به بستری در NICU داشته باشد و همین امر سبب افزایش میزان مرگ و میز نوازدان شود.

سزارین در هفته 37 بارداری مشکلات تنفسی نوزاد را تا 70 درصد افزایش می‌دهد

عضو هیئت علمی وزارت بهداشت با اشاره به آماری تصریح کرد: بررسی‌های وسیعی که در انگلیس انجام شده و دیده‌اند مادرانی که در هفته 37 بارداری سزارین شده‌اند میزان عوارض نوزادی مانند مشکلات تنفسی که در 24 ساعت اول اتفاق می‌افتد و عدم بلوغ ریه جنین حدود 70 درصد بوده که این میزان در هفته سی و هشتم 40 درصد و در هفته سی و نهم 20 درصد و در هفته چهلم بارداری به زیر 10 درصد رسید.

عابدینی تصریح کرد: پس زمانی که برای سزارین تعیین می‌کنیم اهمیت بسیاری در سلامت نوزاد دارد و همواره توصیه می‌کنیم اگر مادر باردار در شهر بزرگ یا جایی که امکان دسترسی به مراکز درمانی پیشرفته وجود دارد. زنان سزارین را تا حد امکان موقعی انتخاب کنند که جنین رسیده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha