سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: افراد برای کاهش وزن باید از رژیمی استفاده کنند که بتواند در هفته حداقل نیم و حداکثر یک کیلو کاهش وزن را به همراه داشته باشد. کاهش بیش از این میزان نشانه‌ی یک رژیم سخت بوده و عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد که توسط متخصصین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دکتر رحمت اله مومنی در گفت وگو با ایسنا ، در خصوص رژیم غذایی سالم اظهار داشت: تغذیه فرد با سن، نیاز بدن و فعالیت فرد رابطه مستقیم دارد و هر فرد سالم باید از تمامی گروه‌های غذایی که شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، املاح معدنی، فیبر و آب است در طول روز استفاده کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به میزان مصرف هر گروه مواد غذایی در یک فرد گفت: برابر تعریف هرم وارونه نسبت استفاده از مواد غذایی باید به میزان مورد نیاز هر شخص باشد که این مقدار با توجه به فعالیت‌های بدنی افراد، سن، جنسیت و اسکلت بدنی متفاوت است و مصرف بیش از حد یا حذف خودسرانه برخی از این مواد باعث به وجود آمدن عوارضی در بدن می‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر فردی از برخی گروه‌های غذایی از قبیل ویتامین‌ها بیش از حد استفاده کند باعث افزایش اشتها شده و چاقی مفرط را در پی دارد. البته در صورت عدم مصرف ویتامین نیز بدن توانایی مقابله با میکروب‌ها و ویروس‌ها را نخواهد داشت در نتیجه باید از تمام گروه‌ها به میزان مورد نیاز بدن استفاده شود.

دکتر مومنی با اشاره به استفاده از غذاهای مضر نظیر فست فودها و تنقلات غیرطبیعی مانند چیپس و پفک اظهار کرد: این قبیل غذاها باعث به وجود آمدن چاقی می شود به طوری که هر چه قدر استفاده از این گونه غذاها کمتر شود زیان کمتری به بدن می رسد.

وی ضمن تاکید بر اینکه رژیم غذایی حتما باید زیر نظر پزشک متخصص تغذیه تجویز شود، گفت: افراد برای کاهش وزن باید از رژیمی استفاده کنند که بتواند در هفته حداقل نیم و حداکثر یک کیلو کاهش وزن را به همراه داشته باشد و کاهش بیش از این میزان نشانه ی یک رژیم سخت بوده و عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد که توسط متخصصین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. علاوه بر این در کنار کنترل تغذیه باید به ورزش نیز توجه ویژه‌ای شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به افرادی که به صورت خودسرانه از رژیم‌های غذایی غیر اصولی و سخت استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این رژیم‌ها به هیج وجه اصولی نبوده و معمولا در بدن این افراد افزایش یا کاهش بیش از حد نیاز برخی از ویتامین ها دیده می شود که در بلندمدت باعث شل شدن عضلات، شکستگی و ترک روی پوست، ریزش مو، کم خونی و عوارض دیگر خواهد شد.

مومنی با اشاره به رژیم های تک خوری و عوارض آن گفت: این قبیل رژیم ها اغلب باعث کاهش وزن مناسب در مدت زمان کوتاه می‌شود اما پس از رها کردن رژیم به سرعت فرد شاهد افزایش دوباره وزن خواهد بود بطوریکه عوارض بسیاری را برای وی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به انواع رژیم های غذایی اظهار کرد: افراد سالمی که بیماری خاصی ندارند باید از همه ی گروه های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده کنند، اما افرادی که بیماری های متابولیکی از جمله قند، بیمارهای قلبی عروقی، دیابت نوع1 و دیابت نوع 2 دارند با توجه به بیماری های خود باید رژیم خاصی را در نظر بگیرند و با حذف برخی از گروه های غذایی و جایگزین کردن برخی مواد دیگر ضمن تامین انرژی مورد نیاز بدن بتوانند وضعیت بیماری خود را بهبود بخشند.

این متخصص تغذیه در ادامه با اشاره به اینکه استفاده از برخی رژیم های غذایی بستگی به نوع بیماری دارد، افزود: برای مثال بیمارانی که نقرس کلیوی دارند باید پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنند و بیمارانی که کبد چرب دارند باید از سبزیجات و میوه جات بیشتری استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه هر فرد از سنین کودکی تا پیری نیاز به تغذیه خاص زمان خود را دارد، گفت: از دوران بارداری باید هر سه ماه یک بار با توجه به نیاز جنین رژیم غذایی تغییر کند و حتی در دوران سالمندی نیز باید توجه ویژه‌ای به تغذیه این افراد شود، در این دوران باید استفاده از مواد غذایی نظیر سبزیها و میوه‌ها افزایش یافته و مصرف چربی‌ها و غذاهای سنگین کاهش یابد.

مومنی با اشاره به تاثیر مثبت رژیم غذایی صحیح در زندگی افراد افزود: اگر وعده های غذایی مصرفی میزان کالری و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کند، ضمن تامین انرژی بدن باعث به وجود آمدن شادی و نشاط در فرد می‌شود و در صورت قرار گرفتن ورزش نیز در کنار تغذیه صحیح عملکرد کارهای روزانه و زندگی فرد در اجتماع بهبود خواهد یافت.

وی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در حین پخت و مصرف غذا گفت: غذا می تواند در کنار تامین انرژی، شادابی و نشاط به همراه داشته باشد یا جزو عوامل بیماری زا یا از عوامل درمان به شمار رود ضمن اینکه غذا توان یک فرد در طول روز را تامین می کند و باید به آن توجه ویژه‌ای شود و به طور کلی بدن انسان نیاز به 3 نوبت غذای اصلی و 2 نوبت میان وعده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha