سلامت نیوز :قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور پرستاری، اظهار کرد: وزارت بهداشت در رابطه با تدوین گایدلاین‌های رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان برنامه‌هایی در دست داشته و با تاسیس مرکز مدیریت دانش در این راستا اقدام خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سید فاطمه حق‌ دوست اسکویی در همایش «پرستار حرفه‌ای، حرفه پرستاری در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان» دراین رابطه افزود: البته می‌توانیم از گایدلاین‌هایی که در جاهای دیگر نوشته شده است، استفاده کرده و آنها را با نیازهای خودمان انطباق دهیم که در حال حاضر این سریع‌ترین و آسان‌ترین راه است.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این رشته، کاهش مرگ و میر نوزادان است، افزود: آمارها نشان می‌دهد یک سوم تا دو سوم مرگ و میر کودکان زیر پنج سال متعلق به نوزادان است که همین امر باعث توجه بسیار به بخش‌های مراقبت ویژه در 10 سال اخیر شده است.

به گفته اسکویی، بچه‌ای که پرخطر بوده و نارس به دنیا می‌آید، رنج این نقص را تا آخر عمر به همراه خود خواهد داشت و نه تنها خود او بلکه خانواده‌اش نیز درگیر است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور پرستاری افزود: مطالعات نشان داده‌ است مادران آنها نیز علاوه بر ناراحتی‌هایی که برای مشکلات فرزند خود دارند، انگ به دنیا آوردن فرزند نارس را به همراه داشته و نوعی بار روانی را تحمل می‌کنند که اگر پرستار ارتباط خوبی را با آنها برقرار کند از نگرانی‌هایشان کاسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان بسیار جوان است، افزود: تاکنون تنها 15 پرستار در سراسر کشور در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند که وزارتخانه تمهیداتی اندیشیده و اقداماتی صورت داده است تا توجه به این رشته بیشتر شده و تعداد فارغ‌التحصیلان آن افزایش یابد.

اسکویی در خصوص ویژگی‌هایی پرستاران بخش مراقبت ویژه نوزادان، اظهار کرد: این پرستاران باید ثبات عاطفی داشته و در مقابل استرس‌هایی که هر روز با آن مواجهند، مقاوم باشند زیرا ممکن است یک پرستار در روز شاهد مرگ و میرها و برخوردهای بسیار بدی باشد. همچنین باید به بلوغ اجتماعی رسیده و بتواند به درستی قضاوت کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور پرستاری افزود: علاوه بر آن این پرستاران باید با انگیزه بوده و از تلاش در این راه خسته نشوند و با توجه به سلامتی خود، دانش و آگاهی‌شان را روز به روز افزایش دهند.وی در پایان اظهار کرد: پرستار بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان تنها نوزاد را درمان نمی‌کند، بلکه خانواده او را در نظر گرفته و با توجه به همه شرایط بهترین مراقبت‌های علمی و انسانی را صورت می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha