سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 59885

سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سلیاک یک بیماری گوارشی است که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین‌های موجود در آرد گندم و جو واکنش آلرژیک نشان داده و منجر به ایجاد آسیب در مخاط روده باریک می‌شود.

دکتر پژمان علوی‌نژاد در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: با تماس مخاط با پروتئین‌ها، سلول‌های ایمنی وارد مخاط شده و موجب آسیب بافت می‌شوند و جذب مواد غذایی توسط روده را کاهش می‌دهد. به دلیل کاهش جذب مواد غذایی، آهن نیز جذب نشده و فرد دچار فقر آهن می‌شود.وی افزود: شایع‌ترین نحوه بروز این بیماری به اشکال غیرمعمولی مانند ابتلا به پوکی استخوان، ضعف و بی‌حالی و افسردگی است.

علوی نژاد تصریح کرد: سلیاک، بیماری شایعی است و تخمین زده می‌شود که یک یا دو درصد افراد به این عارضه مبتلا باشند.عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز گفت: علائم معمول این بیماری به صورت اسهال، نفخ‌ شکم، لاغر شدن، عدم رشد مناسب و ضعف و بی‌حالی است. این بیماری در دهه دوم و سوم زندگی بیشتر مشاهده شده و شیوع آن در خانم‌ها اندکی بیشتر از آقایان است.

وی افزود: زمانی که غلات وارد غذای کودک می‌شوند (پس از شش ماهگی) این بیماری ممکن است مشاهده شود و کودک بی‌قراری و گریه از خود نشان می‌دهد.علوی‌نژاد گفت:‌ قطعی‌ترین درمان این عارضه، رژیم غذایی گلوتن‌ فری است که فرد نباید آرد گندم یا جو مصرف کرده و می‌تواند به جای این مواد از آرد برنج استفاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha