سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه تجویز داروهای آکوتان برای همه بیمارانی که به آکنه‌ مبتلا هستند صحیح نیست، افزود: تنها در موارد شدیدی که پوست فرد به درمان‌های موضعی پاسخ نداده و در مقابل درمان مقاوم است از داروی آکوتان استفاده می‌شود.

دکتر یزدان‌بخش نجفیان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه در بسیاری از مواقع آکنه با صابون و داروی ضدعفونی قابل درمان است، افزود: داروی آکوتان از گروه ویتامین‌های A بوده و هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که این دارو برای بدن غیرطبیعی و خطرناک است اما از آنجایی که اثر این دارو از قرص‌های ویتامین A بیشتر است، ممکن است عوارضی را نیز در پی داشته باشد.

به گفته وی، شایع‌ترین عارضه داروی آکوتان، خشکی پوست است که به دلیل کاهش چربی پوست بر اثر عدم فعالیت غدد چربی پوست به وجود می‌آید.این متخصص پوست و مو ادامه داد: این دارو همچنین از تقسیم سلولی جلوگیری کرده و مجراهای پوستی را باز می‌کند به همین دلیل خروج چربی از پوست راحت شده و میکروب‌ها رشد نمی‌کنند.

نجفیان با بیان اینکه مهم‌ترین عارضه داروی آکوتان، استفاده در دوران بارداری است، اظهار کرد: استفاده از این داروها در دوران بارداری باعث سقط جنین یا نقص عضو در کودک می‌شود. بنابراین کسی که می‌خواهد از این دارو استفاده کند باید اطمینان حاصل کند که حامله نباشد همچنین اگر کسی قصد بارداری دارد باید حداقل یک ماه پیش از بارداری استفاده از این داروها را قطع کند.

به گفته وی، یکی از عارضه‌های احتمالی استفاده از این داروها که بسیار نادر است، کاهش گلبول‌های سفید و پلاکت است که خیلی مشاهده نمی‌شود.وی ادامه داد: همچنین از عوارض احتمالی دیگر بالا رفتن چربی‌های خون، تری گلیسیرید و کلسترول است. همچنین اگر بیماری کبد چرب یا نارسایی کبدی داشته باشد باید از داروهای ضد چربی استفاده و یا آکوتان را قطع کند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه افسردگی نیز یکی دیگر از نادرترین عوارض استفاده از آکوتان است که هنوز تایید نشده افزود: بهتر است برای احتیاط بیشتر برای کسانی که افسردگی دارند، این دارو تجویز نشود.وی در پایان با بیان اینکه افراد نباید خودسرانه از آکوتان استفاده کنند، افزود: اگر استفاده از آکوتان لازم باشد، بهترین دارو برای درمان است و نباید از استفاده آن ترس و واهمه داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha