سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات مولکولی و سلولی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تلاش محققان ایرانی برای تشخیص زودهنگام برای درمان بیماران اوتیسم خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد تقی جغتایی در نشست خبری که به مناسبت نخستین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی برگزار شد، با بیان اینکه علوم اعصاب یک علم بین‌ رشته‌ای درباره کارکرد مغز و چگونگی فرآیند شکل‌گیری آن در حالت بیماری و سلامت انسان مطالعاتی انجام می‌دهد، اظهار کرد: درواقع علوم اعصاب علمی است میان محققان علوم پایه و علوم بالینی.وی ادامه داد: علوم اعصاب سلولی و مولکولی، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب تکاملی و علوم اعصاب رفتاری از جمله گرایش‌های این رشته هستند.

دبیرعلمی نخستین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در انجمن علوم اعصاب ایران، اظهار کرد: تحقیقات گسترده‌ای درباره درمان ضایعات نخاعی در مدل‌های حیوانی در حال انجام است. همچنین استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان ضایعات نخاعی و درمان صرع در کودکان از جمله دیگر اقدامات این انجمن هستند.وی ادامه داد: سعی داریم روش موثری برای درمان صرع در کودکان بیابیم، البته عمده کار ما بر روی مدل‌های آزمایشگاهی است. در حال حاضر چندین پروژه در این خصوص در دست اجراست.

رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به راه‌اندازی نخستین بانک مغز در کشور، اظهار کرد: درواقع تلاش می‌کنیم از ذخایر بانک مغز به جای مدل‌های حیوانی در آزمایشات و تحقیقات استفاده کنیم.

جغتایی ادامه داد: روند ذخیره نمونه‌های مغزی در این بانک به این صورت است که یا با هماهنگی بیماری که به عنوان مثال تومور یا صرع دارد و بایستی در حین عمل جراحی بخشی از آن جدا شود، این بخش را در شرایط خاصی نگهداری کرده و برای انجام مطالعات سلولی و مولکولی مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم و یا اینکه بخشی از مغز در بیمارانی که فوت شده‌اند با هماهنگی و رضایت خانواده اهدا می‌شود و ما از آن صرفا برای کارهای تحقیقاتی استفاده می‌کنیم. درواقع این نمونه‌های مغزی به تدریج جایگزین مدل‌های حیوانی شده و به تسریع انجام امور تحقیقاتی در حیطه علوم اعصاب کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به پروژه اوتیسم، اظهار کرد: مبتلایان به اوتیسم، بیماران در خود فرو رفته هستند و در ردیف بیماران عقب‌مانده ذهنی طبقه‌بندی می‌شوند، با این تفاوت که افرادی که عقب مانده ذهنی هستند، مغزشان کوچک است، اما در بیماران مبتلا به اوتیسم، مغز شکل طبیعی خود را دارد، ولی به دلیل اختلال در ساختار عصبی، این افراد نمی‌توانند با محیط طبیعی خود ارتباط برقرار کنند. درواقع سیگنال‌های محیطی به مغز نمی‌رسد و مدارهایی در مغزشان ایجاد می‌شود که با هیچ کس نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه اوتیسم در گذشته یک بیماری روانی به حساب می‌آمد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر مشخص شده است، این بیماری مربوط به دوره تکامل است و در مرحله مهاجرت سلول‌های عصبی در دوره جنینی اتفاق می‌افتد. درواقع "پپتاید" مانع رسیدن سیگنال به مغز می‌شود. "پپتاید" در خون کودکان موجود است که با یک آزمایش خونی ساده قابل مشاهده است و در عرض پنج دقیقه قابل تشخیص است.

دبیر علمی نخستین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی از برگزاری این کنگره در روزهای 17 تا 19 آبان ماه در محل سالن همایش‌های رازی خبر داد و گفت: بیش از 670 مقاله به دفتر دبیرخانه کنگره ارسال شده است که از این تعداد 580 مقاله پذیرفته شد.

وی ادامه داد: 200 مقاله به صورت سخنرانی در قالب 22 پنل و مابقی به صورت پوستر ارائه می‌شود.

جغتایی با اشاره به برگزاری 10 کارگاه تخصصی در این کنگره، اظهار کرد: این کارگاه‌ها عمدتا در حوزه‌ تکنیک‌های علوم اعصاب برگزار می‌شود و مواردی نظیر تصویربرداری مغزی، مطالعات رفتاری، مدل‌های ریاضی در علوم اعصاب و شبیه‌سازی سیستم عصبی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: سخنرانان برجسته‌ای از کشورهای هند، عراق، ترکیه، انگلستان، سوئد، کانادا و آمریکا مهمان برگزاری این دوره از کنگره هستند.

وی سلول‌های بنیادی عصبی، بیماری‌های ضایعات سیستم عصبی، نوروبایولوژی اعتیاد، یادگیری و حافظه، پاداش و تنبیه، زبان و سیستم اعصاب، درد، علوم اعصاب و توانبخشی، مبانی پایه بیماری‌های دژنراتیو عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر را از جمله موضوعات برگزاری پنل‌ها دانست و گفت: همچنین دو پنل آزاد با دو موضوع "ذهن و هوشیاری" برگزار می‌شود که گروه‌های مختلف علمی در آن شرکت می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه امتیاز بازآموزی برای شرکت در این دوره کنگره، 14 امتیاز در نظر گرفته شده است، گفت: متخصصان نورولوژی، متخصصان علوم اعصاب، روانپزشکان، جراحان مغز و اعصاب، رادیولوژی، پاتولوژی، متخصصان چشم، گوش، حلق و بینی، طب فیزیکی و متخصصان علوم پایه نظیر آناتومی، ایمنولوژی، فیزیولوژی، بیوشیمی، روانشناسان و پزشکان عمومی می‌توانند در این کنگره شرکت کرده و امتیاز بازآموزی دریافت کنند.

در ادامه این نشست خبری دکتر نقی مومنی – متخصص نوروبایولوژی که از جمله محققان پروژه اوتیسم است، گفت: در حال حاضر "پپتاید" را در سطح آزمایشگاهی پیدا کرده‌ایم و کیت آزمایشگاهی مربوط به تشخیص آن نیز تولید شده است، اما بایستی کارآزمایی بالینی خود را طی کند.وی ادامه داد: امید است با فراهم شدن مقدمات تهیه کیت آزمایشگاهی، به زودی شاهد تشخیص زودهنگام و درمان بیماران اوتیسم در تمام دنیا باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha