سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 59902

بر پایه پژوهش‌های علمی افراد در سنین كودكی و نوجوانی روزانه به سه لیوان شیر و ماست نیاز دارند، اما متأسفانه در حال حاضر این میزان مصرف یك سوم را نشان می‌دهد، یعنی تا رسیدن به حد مطلوب راه طولانی در پیش داریم.

شیر روی میز دانش آموزان
سلامت نیوز : چیزی حدود 25درصد جمعیت كشور را گروه‌های سنی كودك و نوجوان تشكیل می‌دهد، این به آن معنی است كه توجه به رشد جسمی به اضافه رشد فكری آنها حائز اهمیتی اساسی است. برای دستیابی به این رشد نیز نیازهای تغذیه‌ای كودكان و نوجوانان باید مدنظر قرار گیرد. بر پایه پژوهش‌های علمی افراد در سنین كودكی و نوجوانی روزانه به سه لیوان شیر و ماست نیاز دارند، اما متأسفانه در حال حاضر این میزان مصرف یك سوم را نشان می‌دهد، یعنی تا رسیدن به حد مطلوب راه طولانی در پیش داریم. نكته قابل تأمل در این باره این است كه عدم مصرف كافی و لازم لبنیات وابسته به میزان درآمد یا توانایی اقتصادی برای خرید آن نیست، چه بسا بسیاری از اقشار جامعه توانایی پرداخت هزینه لبنیات را دارند، ولی به لزوم و تأثیرگذاری حیاتی آن آگاه نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ در پاره‌ای از مواقع هم آگاهی دارند، ولی چون مصرف آن فرهنگسازی نشده است چشم خود را بسته و از كنار آن عبور می‌كنند. به همین خاطر هم است كه در چند سال گذشته وزارت آموزش و پرورش به گفته مسئولان آن توزیع رایگان شیر را در مدارس در پیش گرفته‌اند و باز به قول همین مسئولان قرار نیست نیازهای لبنی دانش‌آموزان از این طریق تأمین شود، بلكه قرار است مصرف شیر فرهنگ‌سازی شود. البته ظاهراً امسال توزیع شیر رایگان در مدارس نیز از گزند بازار بی‌سر و سامان گرانی لبنیات در امان نمانده و چه بسا دامن میزان و دفعات توزیع شیر در مدارس را هم بگیرد. به هر حال اگر اعتبارات تخصیص یابد و اگر تعهدات توزیع شیر تحقق پیدا كند توزیع شیر از ماه آینده یعنی آذر ماه شروع می‌شود. ناگفته نماند در كنار شیر قرار بود نان غنی شده هم وارد كلاس‌ها شود كه از اجرای آزمایشی آن سالها می‌گذرد، ولی از توزیع آن خبری نیست كه نیست، موضوعی كه این بار هم دبیر كمیته ملی شیر مدارس در پاسخ به چرایی «بی‌نانی» در مدارس گفت: «بهتر است درباره آن بعداً حرف بزنیم.»

از اول هم قرار بر آذر بود
علیرضا كریمیان در پاسخ به این سؤال كه چرا هنوز توزیع شیر در مدارس آغاز نشده است، مگر قرار نبود از ابتدای این ماه شروع شود، توضیح می‌دهد: از همان ابتدا قرار بود كه آذرماه توزیع شیر در مدارس آغاز شود كه چنین هم خواهد بود، البته این را باید بگویم كه در برنامه شیر مدارس كه یك برنامه ملی است دستگاه‌های مختلف به غیر از وزارت آموزش و پرورش در تصمیم‌سازی و ملاقات توزیع شیر نقش دارند. به طوری كه اعتبار از یك بخش فراهم می‌شود، یك وزارتخانه دیگر باید بر بهداشت و سلامت شیر نظارت كند، سازمان استاندارد و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت هم باید وارد میدان شوند، ضمن آن كه در قیمت‌گذاری شیر شرایط بازار هم تأثیر می‌گذارد، بنابراین دستگاه‌های مختلف باید به موقع وارد عمل شوند تا توزیع آن دچار خلل نشود، البته وزارت آموزش و پرورش این ظرفیت را دارد كه در 6 ماهه اول سال وظایف خود را انجام داده و در اول مهر توزیع آن را شروع كند، اما وقتی مقدمات فراهم نمی‌شود، پس تأخیر در شروع پیش می‌آید.

به گفته وی در خرداد ماه امسال دستورالعمل توزیع شیر از سوی كمیته ملی شیر مدارس به تصویب رسیده و در تیر ماه به استان‌ها ارسال شده است، بنابراین تمهیدات از ناحیه وزارت آموزش و پرورش برای مناقصه و عقد قرارداد فراهم شده است. هم اكنون نیز استان‌ها در مرحله عقد قرارداد هستند. 32 اداره كل كشور هر یك به طور جداگانه قرارداد منعقد می‌كنند.

اما همه آنها موظف هستند در طول آذر ماه توزیع شیر را در مدارس آغاز كنند، البته چندان اهمیتی ندارد كه از چه ماهی شروع شود، چرا كه اگر زودتر توزیع شود زودتر هم به پایان می‌رسد، همینطور تعداد دفعات و میزان حجم شیر مشخص و محدود است. اینگونه نیست كه زمان توزیع بچه‌ها را از دریافت همه آنچه معین شده محروم كند.
اعتبار و قیمت تأثیرگذار است

دبیركمیته شیر مدارس درباره جامعه هدف هم توضیح می‌دهد: ما تعهد كرده‌ایم همه دانش‌آموزان دختر و پسر مقاطع ابتدایی و راهنمایی و كودكان پیش‌دبستانی كه در مدارس حضور دارند و معلمان و كادر مدرسه را تحت پوشش قرار دهیم. البته دفعات توزیع شیر به میزان اعتبار ما و قیمت محصول در بازار بستگی دارد، قطعاً اگر قیمت پائین باشد ما می‌توانیم حجم بیشتری خریداری كنیم. در غیر این صورت حجم و دفعات كمتر می‌شود.

كریمیان اعتبار مصوب شده در قانون سال 91 را برای شیر مدارس 250 میلیارد تومان اعلام كرده و می‌گوید: از این میزان 100 میلیارد تومان دریافت كرده‌ایم كه قــرار است باقی آن نیز در 3-2 نوبت پرداخت شود. دبیر كمیته ملی شیر مدارس معتقد است: كارشناسان تأكید می‌كنند دانش‌آموزان روزی سه لیوان شیر مصرف كنند، البته در برنامه شیری كه ما به آنها می‌دهیم به دنبال تأمین نیازهای آنها نیستیم، بلكه به دنبال آنیم كه فرهنگ مصرف شیر نهادینه شود، ضمن آن كه با این كار بخشی از نیازهای لبنی بچه‌ها تأمین می‌شود.

مصرف در خانه تخلف است
وی درباره چرایی زیر پوشش قرار ندادن دانش‌آموزان دبیرستانی می‌گوید: ما این توان را داریم كه همه دانش‌آموزان را پوشش دهیم، اما اعتبارات محدود ما این اجازه را نمی‌دهد.
گاهی اوقات دیده می‌شود شیری كه باید در نوبت مشخص در مدرسه توزیع و همانجا مصرف شود یكباره توزیع می‌شود و دانش‌آموزان آن را با خود به خانه می‌برند، كریمیان در پاسخ به چرایی این موضوع می‌گوید: هر كدام از استان‌ها موظف هستند هفته‌ای 3-2 بار در مدرسه شیر توزیع كنند، اما ما به همه مدیران ابلاغ كرده‌ایم كه حتماً آن را در مدرسه و با هم مصرف كنند. چرا كه در غیر این صورت تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود. ضمن آن كه خود مدیران و انجمن اولیا و مربیان باید بر نحوه توزیع و مصرف نظارت داشته باشند.

علاوه بر این از طریق ادارات آموزش و پرورش هم ناظرانی بر این كار نظارت می‌كنند.
به هرحال در كمتر از 20 روز دیگر شیر 5/2 درصد چربی بیش از 200 كارخانه تولید لبنیات راهی كلاس‌های درس می‌شود تا به كمك «فرهنگ‌سازی» در مصرف این ماده حیاتی بیاید. برنامه‌ای كه با همه كم و كاستی‌هایش در اثربخشی مثبت آن شكی نیست، ولی آنچه در عمل به وضوح دیده می‌شود نگاه مسئولان مربوطه در این بخش است، چرا كه ظاهراً هنوز بسیاری از آن‌ها به این باور نرسیده‌اند كه كار و تصمیم آن‌ها چه در بودجه‌دهی و چه در فراهم كردن تمهیدات لازم برای اجرای آن چقدر چاره‌ساز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha