سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 59909

در دولت های قبلی سراغ نداریم که این گونه سوء مدیریت در اختصاص ارز برای دارو وجود داشته باشد.

ارز دارو تامین نمی‌شود؟!
سلامت نیوز : در حالی که دیروز وزیر بهداشت از تامین ارز دارو اطمینان داده است اما به نظر می رسد که مجلس هنوز نسبت به نابسامانی بازار دارو نگران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت  روز گذشته گفت: «با همکاری بانک مرکزی یک‌هشتم ارز مورد نیاز واردات دارو در یک سال، تامین شده و در اختیار شرکت‌های وارداتی دارو قرار گرفته و ذخایر به بازار آورده شد.»

وی با بیان اینکه داروهای کمیاب صادر نمی‌شود، گفت:‌ داروهایی مانند داروهای بیوتک و با فناوری بالا صادر می‌شود که نیاز داخلی به آن کم و تولید آن در داخل زیاد باشد این کار برای ما ارز آور بوده و موجب رونق دارویی کشور خواهد شد.این در حالی است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در بخش درمان گفت: بانک مرکزی مسئول اوضاع نابسامان دارو و تجهیزات پزشکی است.

دکتر حسینعلی شهریاری با بیان اینکه تحریم ها همیشه بوده است، افزود: در دولت های قبلی سراغ نداریم که این گونه سوء مدیریت در اختصاص ارز برای دارو وجود داشته باشد. وی اظهار داشت: بانک مرکزی مسئول سلامت مردم است و اگر بیماران در زمینه داروهای خاص، سرطانی و وارداتی گزندی ببینند مدیران بانک مرکزی در این دنیا و آن دنیا باید پاسخگو باشند.

پیش از این هم رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به عدم اختصاص ارز برای داروهای خارجی و آنچه اختصاص میلیاردها دلار برای کالاهای غیر ضروری خواند، انتقاد کرد.وی یک ماه قبل در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «متاسفانه در چند ماه گذشته ارز قابل توجهی در این رابطه اختصاص داده نشده است. این در حالی است که برای چوب بستنی، خرید وسایل بازی و ماشین های خارجی گران قیمت میلیاردها دلار پول خرج شده اما برای دارو وتجهیزات پزشکی داریم به طوری که هزینه های مردم  بالا رفته است.»

براساس گزارش های منتشر شده در پنج ماه نخست امسال که 16 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار وارد کشور شد، 78 درصد از این واردات از طریق ارز دولتی انجام شده است. این می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که واردکنندگان خودرو از چنان لابی قوی برخوردارند که توانسته‌اند از رانت خود برای دسترسی به ارز دولتی آن هم در چنین شرایطی استفاده کنند.

همچنین در همان زمان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اختصاص 50 میلیون یورو ارز برای واردات لوازم آرایشی در نیمه اول امسال، گفته بود که دولت همین مقدار ارز را به واردات دارو اختصاص داده است.چندی پیش دکتر شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو گفته بود: «برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی ما در سال حدود ۲/۵ میلیارد دلار ارز می خواهیم که تا به حال بانک مرکزی ۱/۷ آن را به ما پرداخت کرده است که امیدواریم تا از قبل اتمام سال این ارز به ما پرداخت شود.»

هم‌اکنون 96 درصد داروهای مصرفی تولید داخل است اما تنها حدود 40 درصد از مواد اولیه این داروها از داخل کشور قابل تهیه است و بقیه مود اولیه باید از کشورهای خارجی وارد شود. کاهش واردات مواد اولیه و پایین آمدن تولید داروهای داخل یکی از مهمترین عوامل کمیاب شدن داروها به شمار می آید. افزایش شدید قیمت برخی از اقلام دارویی و نایاب شدن آنها سبب شده تا بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های خاص از ترس نایاب شدن با مراجعه به داروخانه‌ها درخواست تعداد زیادی دارو می‌کنند که این روند باعث شده است تا داروخانه 13 آبان که مهم‌ترین فروشنده داروهای خاص در کشور است، سیستم سهمیه‌بندی دارو را برای فروش در پیش بگیرد.

شاهین محمد صادقی عضو کمیسیون بهداشت در گفتگو با فرارو نابسامانی بازار دارو را نه تحریم بلکه نابسامانی در بانک مرکزی می داند. وی شرایط کشور را در رابطه با تامین دارو شرایط جدیدی نمی داند.وی گفت: «مسئولان واردات دارو از زمانی که ثبت سفارش می کنند تا زمانی که ارز مورد نیاز خود را تامین کنند یک فرایند بسیار طولانی را سپری می کنند. این زمان ممکن است از چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد. این پیچیدگی اداری خودساخته باعث شده است که علاوه بر تحریم های خارجی در داخل هم با یک تحریم داخلی روبرو باشیم.»

به گفته محمد صادقی بانک مرکزی مدعی است که تعداد کارشناسان برای رسیدگی به درخواست های ارزی دارویی یا غیر دارویی کافی نیست و طولانی بودن این فرایند را به دلیل کمبود نیروی کارشناس می دانند. وی همچنین از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت خواست که با جدیت بیشتری ارز مورد نیاز بخش دارو را دنبال کنند.این عضو کمسیون بهداشت در پاسخ به این سوال که واکنش مجلس تاکنون به نابسامانی در زمینه تخصیص ارز خصوصا ارز دارو چه بوده است گفت: « مجلس چندین بار مسئولین مختلف را در همین رابطه به مجلس دعوت کرده است، از جمله وزیر اقتصاد که در همین رابطه به مجلس فراخوانده شده است. اما هنوز مشکل به قوت خود باقی است.»

 همچنین احمد آرایی نژاد عضو کمسیون بهداشت در گفتگو با فرارو  با  انتقاد از تخصیص ارز به نامحرمان، عدم تخصیص بودجه 6 هزار میلیارد تومانی به وزارت بهداشت را حاصل وضعیت اقتصادی کشور در این برهه دانست.وی با اشاره به تخصیص یک هشتم ارز  مورد نیاز بخش دارو افزود که دولت می‌بایست در این زمینه شفاف سازی کند تا مشخص شود که میزان باقی مانده از ارز مورد نیاز به چه دلیلی پرداخت نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha