سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹
سلامت نیوز : هوا كه رو به سردی می‌رود، سر و كله كارتن‌خواب‌های شهرمان هم پیدا می‌شود؛ آنها گم نشده بودند كه حالا پیدا شوند؛ فقط سرمای هوا مردم را بیشتر به یادشان انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ نیمه دوم سال كه از راه می‌رسد، داستان تكراری و نخ‌نمای بی‌خانمان‌ها و كارتن‌خواب‌های شهرمان با چاشنی آماری از بی‌خانمان‌های جمع‌آوری شده از سوی دستگاه‌های متولی اعلام می‌شود بدون این كه طرح این موضوع به ارائه راهكاری بینجامد كه در نهایت به بهبود وضع زندگی كارتن‌خواب‌های شهرمان منجر شود.جمع‌آوری روزانه حدود 300 نفر بی‌خانمان از سوی واحدهای گشت شهرداری تهران از سطح شهر و انتقال آنها به گرمخانه‌ها كه بیشترشان سابقه جمع‌آوری چندین باره دارند، مصداق روشن این ادعاست.

چرخه ناقص ساماندهی بی‌خانمان‌ها

موضوع تكراری بودن افراد بی‌خانمانی كه شب‌ها در گرمخانه‌های شهرداری تهران نگهداری می‌شوند، نكته مهمی است كه نمی‌توان بسادگی از كنار آن گذشت.گرمخانه‌های شهرداری تهران فقط​ شب تا ​صبح موظف به نگهداری از افراد بی‌خانمان هستند و با فرارسیدن روز افراد بی‌خانمان چاره‌ای جز ترك ​ گرمخانه‌ها ندارند، در واقع این طور كه مسئولان اداره رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران می‌گویند براساس آنچه در شرح وظایف شهرداری آمده است گرمخانه‌ها موظف هستند افراد بی‌خانمان را به طور موقت نگهداری كنند و پس از آن نوبت دیگر سازمان‌های متولی است كه به فراخور شرح وظایف‌شان مسئولیت نگهداری ​ افراد بی‌خانمان را به عهده بگیرند.

در چنین شرایطی مطرح كردن موضوع تكراری بودن بی‌خانمان‌های جمع‌آوری شده مهر تائیدی است بر این كه در چرخه ساماندهی افراد بی‌خانمان، سازمان‌های متولی حمایتی شامل بهزیستی و كمیته امداد در انجام وظایف و مسئولیت‌هایشان كوتاهی می‌كنند.

مصوبه بی‌حاصل

ساماندهی كارتن‌خواب‌ها از سال 78 تاكنون مصوبه شورای عالی اداری بوده و در این فاصله زمانی اتفاقات زیادی افتاده است؛ از ابتدای راه‌اندازی گرمخانه‌ها در سال 84 قرار بود وزارت رفاه و تامین اجتماعی، شهرداری و بهزیستی، نیروی انتظامی، ‌كمیته امداد، ‌سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت كار، صدا و سیما و قوه قضائیه در جمع‌آوری، نگهداری و تحت پوشش قرار دادن این افراد با هم همكاری كنند، اما ظاهرا پس از گذشت مدتی مسئولیت این كار به عهده شهرداری و نیروی انتظامی افتاد و دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها از انجام این مسئولیت شانه خالی كردند.

مصداق این ادعا اظهارنظر چندی پیش معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران بود كه در آن از حضور 130 بی‌خانمان و متكدی مبتلا به ایدز و هپاتیت در مراكز نگهداری شهرداری تهران گلایه كرده و گفته بود: متاسفانه سازمان بهزیستی سال‌هاست این افراد را تحویل نمی‌گیرد و شهرداری هم چاره‌ای جز نگهداری از آنها در گرمخانه‌ها ندارد.

كوتاهی در پذیرش معتادان پرخطر

پذیرش معتادان پرخطر بی‌خانمان موجب شده تا برخی گرمخانه‌ها به دلیل كمبود ظرفیت نتوانند افراد بی‌خانمان عادی را پذیرش كنند.معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران دلیل این شرایط را همكاری نكردن ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پذیرش معتادان پرخطر بی‌خانمان دانسته و می‌گوید: شهرداری تهران ناچار است معتادان پرخطر بی‌خانمان جمع‌آوری شده را هم در گرمخانه‌ها پذیرش كند در حالی كه اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر این افراد را در مراكز بازپروری نگهداری كند، ظرفیت گرمخانه‌های تهران برای بی‌خانمان‌ها كافی خواهد بود.به گفته رضا جاگیری، خدمات اولیه مراقبتی شامل تغذیه، اسكان، مراقبت بهداشتی و درمان اورژانسی از خدماتی است كه به بی‌خانمان‌های نگهداری شده در گرمخانه‌ها به طور رایگان ارائه می‌شود.

زنان كارتن‌خواب؛ نگرانی جدید

اگر تا چندی پیش تنها تصور ما از یك بی‌خانمان، مردی با مو و ریش بلند و نامرتب، ظاهری چرك و كثیف و لباس‌های كهنه و پاره بود، حالاباید به آنها پیرزن‌های رنجور و تنها یا زنان معتاد بی‌خانمان را هم اضافه كرد اما این پایان این ماجرای غم‌انگیز نیست.

نكته: شهرداری ناچار است معتادان پرخطر بی‌خانمان​ را هم در گرمخانه‌ها بپذیرد، در حالی كه اگر ستاد مبارزه با مواد مخدر این افراد را در مراكز بازپروری نگهداری كند، ظرفیت گرمخانه ‌برای بی‌خانمان‌ها كافی خواهد بود

بی‌خانمان‌های شهرمان جوان‌تر شده‌اند، آنقدر جوان كه بعضی‌هایشان به زحمت 20 سالشان می‌شود. حالا دیگر كارتن‌خوابی در پایتخت مرد و زن نمی‌شناسد؛ از مردان و زنان سالمند گرفته تا دختران جوان كم‌سن و سال.حالا شاید در تاریكی شب نگاهمان به دختران كم‌سن و سالی هم بیفتد كه از روی ناچاری جز پارك‌ها، زیر پل‌ها، ساختمان‌های نیمه‌كاره و داخل جوی‌ها، سرپناه دیگری ندارند تا در آن شب را به صبح برسانند.

این همان موضوعی است كه مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از آن به عنوان زنگ خطری برای كاهش سن آسیب‌های اجتماعی زنان در پایتخت تعبیر می‌كند و می‌گوید: تعداد زنان معتاد كارتن‌خواب در پایتخت رو به افزایش است.

جاگیری با بیان این كه ۱۵ تا ۲۰ درصد كارتن‌خواب‌ها زن هستند، می‌گوید: روزانه به طور متوسط صد كارتن‌خواب از سطح پایتخت جمع‌آوری می‌شوند كه 80 درصد آنها شهرستانی هستند.معاون اجتماعی سازمان رفاه و مشاركت‌های اجتماعی شهر تهران با اشاره به این كه بخش قابل توجهی از بی‌خانمان‌های زن معتادان خیابانی هستند، از فعالیت اولین كمپ ویژه زنان معتاد در تهرانسر خبر می‌دهد.

مراجعه داوطلبانه 90 درصد بی‌خانمان‌ها

هم‌اكنون گرمخانه‌های پایتخت از اولین ساعات شب تا صبح، افراد بی‌خانمان را پذیرش می‌كنند، اما در نیمه دوم سال به دلیل افزایش سرمای هوا و بارش باران و برف، در گرمخانه‌ها به صورت شبانه‌روزی روی افراد بی‌خانمان باز خواهد بود.

این طور كه معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه شهرداری تهران می‌گوید، هیچ محدودیتی برای دفعات پذیرش افراد بی‌خانمان در گرمخانه‌ها وجود ندارد بخصوص در فصل پاییز و زمستان كه ورود افراد به گرمخانه‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد ضمن این كه بیش از ۹۰ درصد بی‌خانمان‌های شهرمان آنهایی هستند كه به طور داوطلبانه به گرمخانه‌ها مراجعه می‌كنند.

افزایش 80 درصدی ظرفیت گرمخانه‌ها

مراجعه داوطلبانه 90 درصد كارتن‌خواب‌های شهرمان به گرمخانه‌ها در پی سرد شدن تدریجی هوا از یك سو و كمبود ظرفیت مراكز نگهداری از این افراد، حالا مسئولان شهرداری را به فكر احداث گرمخانه‌های جدید انداخته است.قرار است با راه‌اندازی سه گرمخانه جدید در پایتخت ظرفیت این مراكز تا 80 درصد افزایش یابد تا با سرد شدن هوا مشكلی برای پذیرش افراد بی‌خانمان و كارتن‌خواب وجود نداشته باشد.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به افزایش 80 درصدی ظرفیت گرمخانه‌های پایتخت، از افتتاح سه گرمخانه جدید دیگر در سطح شهر تهران خبر داده و می‌گوید: ظرفیت فعلی دو گرمخانه فعال شهر تهران 600 نفر است و این در حالی است كه با سرد شدن هوا تمام ظرفیت این دو گرمخانه هم تكمیل می‌شود و برای این كه در پذیرش بی‌خانمان‌های مراجعه‌كننده مشكلی وجود نداشته باشد باید به فكر احداث گرمخانه‌های جدید بود.

جاگیری توضیح می‌دهد: سه گرمخانه جدید آخرین مراحل ساخت خود را طی می‌كند و با توجه به آسیب‌خیز بودن مناطق 15 و 16 دو مورد از گرمخانه‌های جدید در این مناطق و دیگری در منطقه 13 راه‌اندازی می‌شود.گرمخانه‌های جدید تهران را خیریه‌ها و انجمن‌های مردمی اداره خواهند كرد؛ البته شهرداری تهران علاوه بر تامین فضا و تجهیزات مورد نیاز در گرمخانه‌ها از خیریه‌ها و سازمان‌های غیردولتی فعال در این زمینه نیز حمایت مالی خواهد كرد.

افزایش ظرفیت تیم‌های گشت

با سرد شدن هوا، فعالیت تیم‌های گشت ویژه جمع‌آوری افراد بی‌خانمان و كارتن‌خواب از سطح شهر نیز جدی‌تر شده است.به گفته جاگیری، برای پوشش بهتری از سطح شهر و شناسایی و جمع‌آوری به موقع افراد بی‌خانمان تعداد تیم‌های گشتی از 30 واحد به 42 واحد افزایش یافته تا با كاهش تدریجی دمای هوا شاهد عملكرد بهتری در حوزه ساماندهی بی‌خانمان‌ها باشیم.

افزایش ظرفیت گرمخانه‌های پایتخت از طریق ایجاد مراكز جدید اقدامی است كه شهرداری تهران برای حمایت از كارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان شهر بخصوص در فصل سرما انجام می‌دهد، اما به نظر می‌رسد امسال نیز همچون سال‌های گذشته شهرداری همچنان در موضوع جمع‌آوری و نگهداری از بی‌خانمان‌های شهر تنهاست و در این میان به نظر می‌رسد تا زمانی كه دیگر سازمان‌های حمایتی متولی همچنان از انجام وظایف خود شانه خالی كنند، امید به ساماندهی بی‌خانمان‌های شهرمان غیرممكن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha