سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 59925
سلامت نیوز :بچه‌دار شدن، تصمیم مهمی است كه نباید آن را دست‌كم بگیرید. داشتن یك نوزاد كوچولو می‌تواند جالب و مفرح باشد؛ حتی می‌تواند برخی نیازهای درونی شما را ارضا كند، به نحوی كه قبل از بچه‌دار شدن شاید تصور آن را هم نمی‌كرده‌اید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این نكته را هم باید در نظر بگیرید كه تاخیر در فرزند‌دار شدن عواقب بدی برای بانوان دارد، برای مثال با بالا رفتن سن زنان، بارداری برای آنها خطرناك‌تر می‌شود و از سوی دیگر با گذشت زمان اختلاف سنی میان والدین و فرزندان نیز آنقدر زیاد می‌شود كه دیگر قادر به درك یكدیگر نیستند و حتی ممكن است زن و شوهر نیز با وجود میل شدید به اولاددار شدن و تشكیل خانواده‌ای بزرگ و منسجم در سال‌های نخست زندگی پس از مدتی دیگر حال و حوصله پرورش و تربیت فرزندی را نداشته باشند.

به همین دلیل است كه به شما توصیه می‌كنیم از همان بدو ازدواج فرصت را غنیمت بشمارید و به فكر فرزنددار شدن باشید.

آیا آمادگی لازم را برای داشتن فرزند دارید؟

ممكن است هرگز پاسخ صریحی برای آن پیدا نكنید، اما می‌توانید با فكر كردن به این موضوع بر شك و دودلی خود فائق شوید.

تصمیم‌گیری در این مورد به عوامل متعددی مربوط می‌شود كه ممكن است برخی از آنها هرگز برای شما روشن نشود یا نتوانید بدرستی نظر صریح و دقیق خود را در بعضی موارد بازگو كنید، اما اگر به خودتان كمك كنید تا بر این مساله تمركز بیشتری داشته باشید، می‌توانید علت تردید خود را درك كنید و به تصمیم‌گیری نهایی كه به نفع شما و خانواده‌تان خواهد بود، نزدیك شوید.

ممكن است این تردیدها ناشی از برخی مسائل عاطفی مثلا یك مشكل حل نشده در دوران كودكی باشد كه خود فرد نیز كاملا از آنها اطلاع ندارد.

می‌توانید این تحقیق را با این سوال آغاز كنید: «چه چیزهایی در زندگی برای خودتان می‌خواهید؟» به این سوال فارغ از وضع فعلی خودتان و بدون توجه به اهدافتان پاسخ دهید. اگر از این‌كه حتما فرزندی می‌خواهید، مطمئن شدید، آن وقت می‌توانید سراغ پرسش‌های بعدی بروید.

مثلا آیا شما زمانی را به گذراندن با كودكان اختصاص می‌دهید؟ آیا از این كار لذت می‌برید؟ از چه چیزهایی در دوران كودكی خود لذت ‌برده‌اید؟ چه چیزهایی از آن دوران را دوست ندارید؟ كدام كارها یا رفتارهای والدینتان (در ارتباط با شما) را درست می‌دانید؟ كدام كارهایشان به نظر شما خوب نبود؟ پدر یا مادر چگونه باید باشند و چه كارهایی باید انجام بدهند؟ تاكنون چه درس‌ها یا پیغام‌هایی در این باره از محیط اطرافتان دریافت كرده‌اید؟

در مجموع باید بدانید كه بچه‌دار شدن نمی‌تواند یك زندگی زناشویی متزلزل را ترمیم یا تحكیم كند و با حضور یك نوزاد، بلكه مشكلات چند برابر هم می‌شود. قبل از این‌كه صاحب فرزندی شوید، باید خود و همسرتان را بخوبی بشناسید، خالصانه به یكدیگر علاقه‌مند باشید و رابطه میان شما صمیمی و كاملا باثبات باشد. به بیان دیگر باید آینده رابطه شما روشن، مطمئن و قابل پیش‌بینی باشد.

مهارت های لازم را کسب کنید

پژوهش‌های متعدد روان‌شناسان و مشاوران خانواده نشان می‌دهد همسران بعد از ازدواج نیازمند زمانی هستند كه رابطه‌ خود را بسنجند و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی كنند.

برخی همسرانی كه قبل از ازدواج رابطه‌ بسیار خوبی با هم داشته‌اند، ممكن است بعد از ازدواج و رودررو شدن با واقعیت‌های زندگی زناشویی و نداشتن مهارت‌های ارتباطی یا تفاوت‌های شخصیتی بسیار بزرگی كه قبل از ازدواج به آنها بی‌توجهی كرده‌اند،‌ رابطه‌شان دستخوش اختلال شود و به جدایی بكشد.

بنابراین بهترین زمان برای فرزنددار شدن حداقل دو سال بعد از ازدواج است كه البته این زمان میانگین است و برخی همسران ممكن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. برای همین بعد از ازدواج مدتی به خود فرصت دهید.

نكته: بهترین زمان برای فرزنددار شدن دو سال بعد از ازدواج است كه البته این زمان میانگین است و برخی همسران ممكن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. برای همین بعد از ازدواج مدتی به خود فرصت دهید

اگر با شناخت كافی و در سن مناسبی ازدواج كرده‌ باشید، بدون هیچ مشكلی می‌توانید بچه‌دار شوید، اما به گفته دكتر علی‌اصغر احمدی، روان‌شناس و عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه تهران، گاهی افراد در سنین بالا ازدواج می‌كنند و فرصت بیولوژیكی زیادی برای بچه‌دار شدن ندارند و نمی‌توانند سال‌های زیادی را صرف شناخت طرف مقابل كنند، بنابراین باید زودتر از دیگر زوج‌ها به فكر بچه‌دار شدن بیفتند.

همچنین آمارهای قوه قضاییه ثابت می‌كند كه وقتی زوج‌ها در سن بالا ازدواج می‌كنند، احتمال جدایی‌شان بسیار كم است و بنابراین اگر در سن بالا ازدواج كرده‌اید، می‌توانید از همان سال‌های نخست ازدواج به فكر بچه‌دار شدن باشید و بعد مرحله جدیدی را آغاز كنید، اما گذر از این مرحله باید سریع‌تر باشد. برای حل این مشكل می‌توانید از یك مشاور خانواده كمك بگیرید.

روان‌شناسان معتقدند اگر همسر معتاد، بیكار و بی‌مسئولیت دارید، تصور نكنید كه حضور یك بچه شخصیت او را تغییر كلی می‌دهد و او به یكباره همسر خوب و دلخواه شما می‌شود.

برخی همسران افراد معتاد به این باور اشتباه اعتقاد دارند كه در صورت بچه‌دارشدن، شوهرشان ترك اعتیاد كرده و بهبود می‌یابد.

یكی از مسائلی كه احمدی در پژوهش‌های خود به آن دست یافته، این است كه همسران حتما باید برنامه‌ریزی اقتصادی خوبی را در زندگی دنبال كنند، البته معمولا اضافه شدن یك عضو تازه به خانواده می‌تواند نهیبی به زوج‌ها باشد تا آنها دست از ولخرجی بردارند و راه و چاه درست خرج كردن و پرهیز از اسراف‌كاری و مصرف‌گرایی را یاد بگیرند.

او می‌گوید: همه ما در دوران بچگی خواسته‌هایی داشتیم كه ممكن است به دلایلی به آنها نرسیده باشیم، بنابراین سعی داریم آن را برای فرزند خود تامین كنیم، اما باید توجه داشته باشیم كه تمام خواسته كودك ما پول نیست و باید یك خانواده و محیط گرم و صمیمی برای كودكمان فراهم كنیم.

به دنیا آمدن یك نوزاد، صدر شما را نیز افزایش می‌دهد و كم نیستند زوج‌هایی كه پس از اضافه شدن عضوی به خانواده كوچك‌شان تصمیم گرفته‌اند نقاط ضعف رفتاری‌شان را اصلاح كنند. در این موارد كمك گرفتن از مشاور و روان‌شناس می‌تواند بسیار موثر باشد و فراموش نكنید، بهتر است حتی پیش از به دنیا آوردن فرزندتان، رفتار‌تان را اصلاح كنید.

عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه تهران تاكید می‌كند: اگر شما و همسرتان از فرهنگ‌ها یا طبقه اجتماعی متفاوت باشید یا حتی درباره چگونگی تربیت كودك هم‌عقیده نباشید، این تفاوت‌ها می‌تواند در پرورش كودك زمینه‌ساز مشكل شود، البته لازم نیست در مورد همه چیز هم‌عقیده باشید، اما ضروری است در مورد این‌كه چگونه در آینده با فرزندتان رفتار كنید، به تفاهم برسید. نباید فراموش كنید كه پرورش فرزند یك علم است.

شما باید از مراحل رشد و تكامل، نحوه مراقبت و روان‌شناسی كودك و نوجوان آگاهی كامل داشته باشید و بدانید چگونه باید با یك كودك خردسال یا نوجوان رفتار كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha