سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 59929
سلامت نیوز : آرایش كردن فی‌نفسه كار بدی نیست، آرایش انسان را زیباتر می‌كند و خدا و همه انسان‌ها هم زیبایی را دوست دارند، اما آرایش و زیبایی صورت وقتی بد است كه در انجام آن افراط شود و سلامت انسان را به مخاطره بیندازد. امروزه برخی خانم‌ها، شیك بودن را در استفاده زیاد از لوازم آرایش می‌دانند و حتی برای شروع یك روز معمولی هم برای آراستن صورت خود وقت می‌گذارند. صورت را با چند لایه كرم مرطوب‌كننده، ضدآفتاب، ضدچروك، كرم پودر و پنكیك پوشش داده، چشم‌ها را با انواع سایه، ریمل و سرمه آراسته و انواع مواد آرایشی دیگر هم در مراحل آخر و باتوجه به نوع سلیقه به كار می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این موضوع به گونه‌ای عادی شده كه دختران این خانواده‌ها نیز از سنین بسیار پایین اقدام به آراستن صورت خود می‌كنند و دیگر نمی‌توان تفاوت سنی میان یك نوجوان را با یك جوان جا افتاده تشخیص داد. گذشته از این مسائل، هزینه تحمیل شده به خانواده و عوارض تهدیدكننده این گونه مواد ازجمله مسائلی است كه نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

كرم ضدچروك​ پوست حساس را آسیب‌پذیر می‌كند

شرط لازم برای داشتن پوستی شاداب و با طراوت تغذیه سالم است. كرم‌ها دارای انواع مختلفی هستند كه هر كدام از آنها بسته به نوع تركیبات به كار رفته، دارای ویژگی‌های مختلف مرطوب‌كننده، نرم‌كننده، ضدچروك و... هستند. امروزه كرم‌های ضدچروك از پرفروش‌ترین كرم‌هاست. این كرم‌ها لایه پیر پوست را برداشته و كلاژن را تحریك می‌كنند، اما باید بدانید این مواد روی پوست‌های حساس باعث درد، خارش و سوختگی شده و استعداد پوست را نسبت به آسیب‌های نور آفتاب افزایش می‌دهد.

از طرفی برخی تركیبات آن می‌تواند باعث قرمزی و تحریك پوست شده و خطر اختلالات مادرزادی را در جنین خانم‌های باردار افزایش دهد. این محصول برای كودكان منع مصرف داشته و باید تحت نظر پزشك استفاده شود. برای دوری از خطرات احتمالی كرم‌ها از میوه‌هایی نظیر: لیموترش، پرتقال، سیب، ماست ترش یا آب انگور استفاده كنید. اسید این میوه‌ها باعث سست شدن اتصالات سلول‌های سطحی و مرده پوست از لایه زیرین شده و به نوسازی سلولی پوست كمك می‌كند. از طرفی این مواد می‌توانند روی سلول‌های رنگ‌ساز پوست اثر كرده و تا حدی پوست شما را روشن كند. البته این را هم بدانید اسید این میوه‌ها روی پوست‌های حساس و خشك سبب سوزش، خارش و قرمزی می‌شود. بهتر است از كرم‌هایی استفاده كنید كه حاوی ویتامین E، A، C و B5 باشند.

بگذارید پوست نفس بکشد

از این پودرها برای پوشاندن و صاف كردن سطح پوست استفاده می‌شود. اغلب این پودرها حاوی مواد هالوژنیك بوده، باعث انسداد منافذ پوست شده و تنفس پوست را مشكل می‌كند. از سوی دیگر روی سلول‌های رنگی پوست تاثیر گذاشته و رنگ پوست را تغییر می‌دهد. مهم‌تر آن كه این محصول اثر نامطلوبی بر كلاژن داشته و پس از مدتی پوست را نازك، حساس و شل می‌كند. همچنین با تغییر PH پوست تعادل آن را برهم زده و قلیایی می‌كند. قلیایی شدن پوست، محیط را برای جذب باكتری‌ها مناسب كرده و موجب بروز جوش‌های سرسیاه می‌شود.

دشمن مژه​ها

برای اصلاح شكل مژه‌ها از ریمل استفاده می‌شود. برخی ریمل‌ها از موادی تهیه شده است كه براحتی به باكتری و انگل آلوده می‌شود. پس اجازه ندهید كسی جز شما از وسایل آرایشی‌تان استفاده كند. هر چند وقت یكبار برس ریمل را با آب و صابون بشویید. در صورتی كه دچار التهاب یا حساسیت‌های پوستی هستید، توصیه می‌شود به طور دائم از ریمل استفاده نكنید. ریمل موجب تسریع ریزش مژه می‌شود. برای رشد و تقویت مژه‌ها نیز از هیچ دارویی جز با تجویز پزشك استفاده نكنید. داروهای بازاری و بدون مجوز برای چشم‌ها مضر و التهاب چشمی ایجاد می‌كند.

​خط چشم را تا کجا می​كشید؟

خط چشم و سرمه مواد سیاهی هستند كه برای كوچك یا بزرگ نشان دادن چشم استفاده می‌شوند. اگر چشمان حساسی دارید باید مراقب مالیدن این گونه مواد به چشمانتان باشید. مواد شیمیایی موجود در سرمه، خط یا مداد چشم گاهی تحریك‌كننده بوده و باعث حساسیت‌های عدیده چشمی می‌شود. قرمزی، خارش، چشم اشك‌آلود، ضخیم شدن لبه پلك و پوسته شدن پوست سطح پلك ازجمله علایم آلرژی به این مواد است. خوب است بدانید در میان این مواد، اغلب سرمه‌ها حاوی مقدار زیادی سرب است كه می‌تواند سلامت چشمان شما را تهدید كند. سرب فلزی است كه از نسوج بدن، جذب پروتئین‌ها شده و بیشترین اثر سمی خود را بر مغز و اعصاب وارد می‌كند. سرمه‌هایی كه به صورت دست‌ساز و خانگی به دور از شرایط استریل تهیه می‌شود، حاوی میكروب‌هایی است كه می‌تواند منجر به عفونت چشم‌ها شود. از سوی دیگر ظرف سرمه یا همان سرمه‌دان نیز یكی دیگر از عوامل رشد و تكثیر میكروب‌ها به شمار می‌آید. بنابراین تا حد امكان از كشیدن سرمه داخل چشم خودداری كنید.

رژ لب‌ براق، سرب بیشتری دارد

افراط در مصرف رژلب‌ها باعث نازك شدن و ترك خوردن پوست لب می‌شود. در بیشتر رژها مقداری سرب وجود دارد كه بر​ اثر تركیب با بزاق دهان به كم‌خونی و اثرات سوء در استخوان‌ها منجر شده و حتی درهوش كودكانی كه مادران آنها از این مواد استفاده كرده‌اند تاثیر می‌گذارد. هر چقدر این مواد ماندگاری رنگی طولانی‌تر داشته و براق‌تر باشد، حاوی درصد بالاتری از سرب است چراكه این فلز تاثیر زیادی در باقی ماندن پارافین و مواد زیبنده روی صورت دارد.

لوازم آرایشی​ نانو را با احتیاط مصرف كنید

امروزه فناوری نانو به طور فزاینده‌ای به صنعت مواد آرایشی و بهداشتی راه یافته است و هم‌اكنون در بسیاری از ضدآفتاب‌ها، رژلب‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها و برخی محصولات بهداشتی، كاربرد مخفی دارد. این ذرات موادی هستند كه اندازه آنها كمتر از یك هزارم پهنای موی انسان بوده و در ارتباط مستقیم با پوست، می‌توانند به بافت‌های عمیق‌تر نفوذ كنند. بررسی‌ها نشان داده است نانوذرات بتدریج در بافت‌های بدن تجمع یافته و بعدها اثرات سمی خود را بروز می‌دهند. این مواد ماهیت شیمیایی خاصی دارند و بسیار فعال، واكنش‌دهنده و كوچك بوده و اگر در پودرهای آرایشی به كار روند از طریق استنشاقی خیلی سریع و راحت توسط سلول‌ها، بافت‌ها و ارگان‌های حیاتی بدن جذب شده و به همان سهولت نیز در تمام بدن به چرخش درآمده و بتدریج عوارض سوء خود را آشكار می‌كنند. بنابراین به هیچ عنوان از دستفروشان، لوازم بهداشتی و مواد آرایشی نخرید و هنگام خرید محصولات آرایشی ـ بهداشتی وارداتی حتما از وجود برچسب فارسی‌نویس مورد تائید وزارت بهداشت ایران مطمئن شوید. تا حد امكان این محصولات را از داروخانه‌های معتبر و مراكز مجوزدار خریداری كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha