سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 59935
سلامت نیوز : در کشورهای توسعه یافته به مسائل زیست محیطی بیش از مسائل اقتصادی اهمیت داده ‌می‌شود.آنان با کارشناسی‌های بسیار و داشتن پشتوانه تخصصی قوانین، به توسعه، حفاظت و طرح ریزی برای آینده می‌پردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ در کشور ما نیز بنابر اصل 50 قانون اساسی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود.از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که  با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران ملازمه پیدا کند ممنوع است.در قانون فوق الذکر وجود کلمه ممنوع یعنی هیچ جای جبرانی وجود ندارد اما کمتر به این نکته پرداخته می‌شود.

ما در راستای ایجاد این باور که نسل امروز در مقابل نسل‌های آینده موظفند تا آیندگان نیز حیات اجتماعی رشد یافته‌ای را تجربه کنند باید اقدامات مناسب‌تری را باید انجام دهیم.
بنا برتبصره 1 اصل 50قانون اساسی، تشخیص اینکه اقدام مزبورتهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می‌شود یا خیرونیزاعلام جرم مذکور به‌عهده وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی وسازمان حفاظت محیط زیست است و مراجع مذکور باید تعیین کنند که مثلا؛ آیا کشتن سگ‌ها توسط شهرداری و پرداخت پول برای آنها صحیح است یا با این اصل  از قانون اساسی مغایرت دارد؟

تبصره 2 این قانون نیز می‌گوید؛ منظور از آلودگی محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یاخاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی آن را به طوری که به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار یا ابنیه مضرباشد تغییر دهد تا یکسال محکومیت خواهد داشت.
یکی از نکات مهم برای پیشگیری از این نوع جرائم بحث تناسب مجازات‌ها با نوع جرم و آسیب وارد شده است. مصداق این تبصره این‌ است که به عنوان مثال شخصی آب شرب عده‌ای را آلوده کند و باعث آسیب رساندن جدی بر سلامت آنان شود،‌ به لحاظ قانون مدنی می‌توان آن فرد را مقصر قلمداد کرد اما به جهت کیفری نمی‌توان فرد مذکور را عامل از میان رفتن سلامت آن عده محسوب کرد.

به نظر می‌رسد، مجازات بر شمرده در قانون که همانا حبس به مدت یکسال است با شدت خطر تناسب ندارد و قانون‌گذار باید مجازات شدیدتری رابه لحاظ اهمیت بسیار زیاد محافظت از محیط زیست، و نگهداری ازسلامت حیوانات و گیاهان وضع می‌کرد.از موارد دیگر می‌توان  به ضعف اطلاعات عموم مردم در این رابطه اشاره کرد که ارگان های متعددی در این ارتباط می توانند مداخله کرده و این ضعف فرهنگ اجتماعی را از میان ببرند.

از جمله، صدا و سیما، با ید با فرهنگ سازی عمومی نظیر ساخت کلیپ یا فیلم‌های کوتاه در جهت آشنا کردن هر چه بیشتر مردم با اینکه نوعا زباله‌ها را در هر شرایطی به داخل سطل انداخته و آن را به کودکانشان نیز آموزش دهند، بپردازد.در نهایت مسئولان کشور ما در زمینه محیط زیست با تغییرات مناسب در قوانین موجود و وضع جدید قانون ، سبب ایجاد یک قانون ملی زیست محیطی برای کشورمان  شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha