سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 59938
سلامت نیوز : کاهش نرخ ازدواج در کشور مشهود است. آمارهای ارائه شده از سوی مراکز ثبت آمار و همینطور سازمان ورزش و جوانان این واقعه را تایید می کند. آمارهایی که ناشی از بحران‌های اقتصادی عنوان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماهه نخست سال قبل شاهد کاهش 18 هزار نفری ازدواج بوده است. برای متولیان امور جمعیتی کشور البته وضعیت از این هم نگران کننده‌تر هم شده و آمارهای ثبت شده از کاهش ثبت ازدواج در سه ماهه دوم سال نسبت به همان سه ماهه اول سال خبر می‌دهد.

در سه ماهه دوم سال جاری 191 هزار و 568 ازدواج ثبت شده که نسبت به روند ثبت ازدواج در شش ماهه اول سال جاری 32 هزار و 484 ازدواج را کمتر نشان می‌دهد. این در حالی است که در سه ماهه اول سال 91 تعداد ازدواج های ثبت شده 224 هزار و 52 ازدواج بوده است. این رقم طبق اعلام سازمان ثبت املاک و اسناد کشور 415 هزار و 620 در شش ماهه نخست سال بوده است.

مراکز ثبت و سنجش آمار در کشور، شش ماهه نخست سال جاری را با کاهش ثبت ازدواج به پایان برده اند. نرخ مورد بررسی در سه ماهه نخست روند یکسان و حتی شتابنده ای را در کاهش ثبت ازدواج جوانان در کشور نسبت به شش ماه اول سال نشان می دهد. در این میان نرخ طلاق در کشور نیز در شش ماهه نخست سال جاری افزایش یافته و طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ثبت در روزهای گذشته، طلاق 5 درصد در کشور رشد داشته است. ثبت 70 هزار و 841 طلاق در
شش ماه نخست سال جاری کشور در مقایسه با سال قبل این روند را نشان می دهد.

همچنین به گفته مدیر گروه مشاوره و خدمات روانشناسی وزارت ورزش و جوانان، نرخ کشوری ازدواج در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 7.5 در صد کاهش داشته است. این کاهش نرخ در سه ماهه اول سال 91 در مقایسه با سال 90 به شکل دوبرابری در نیمه دوم سال 91 نسبت به نیمه اول سال 91 خود را نشان می دهد.   مریم نجابتیان با اشاره به آمار ثبت‌شده ازدواج در سه ماهه نخست سال 91 در کشور به ایسنا گفت: در سه ماهه نخست سال جاری، 224 هزار و 52 واقعه ازدواج در کشور به ثبت رسیده است که بیشترین میزان ازدواج ثبت شده برای مردان با تعداد 84 هزار و 899 نفر در گروه سنی 24 - 20 سال و بیشترین میزان ازدواج ثبت شده برای زنان در همان رده سنی با تعداد 75 هزار و 941 نفر است.

استان‌های اردبیل، خراسان شمالی و زنجان به ترتیب با 16.3، 16.3 و 16.2 نفر در یک‌هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ ثبت ازدواج در کشور را دارا هستند. همچنین استان‌های تهران، البرز و سمنان به ترتیب با 2، 7 و 9 نفر در یک‌هزار نفر جمعیت، کمترین نرخ ثبت ازدواج در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار ثبت‌شده ازدواج در سه ماهه نخست سال گذشته 242 هزار و 203 واقعه بوده که نسبت به سه ماهه نخست سال جاری، 18 هزار و 151 واقعه ازدواج بیشتر بوده است.

همزمان با سیاست‌های تشویقی ازدیاد جمعیت در کشور وضعیت ثبت ازدواج نشان دهنده روندی کاهشی است که به باور بسیاری از متخصصان امور جوانان نشان دهنده رکود اقتصادی و خالی شدن ذهن خانواده‌ها به خصوص جوانان از امنیت اقتصادی است. ترس از ناکامی و کافی نبودن درآمد و هزینه‌های سرسام‌آور اغلب جوانان را به دوری از ازدواج تشویق کرده است تا جایی که بازار طلاق پر رونق شده  و ازدواج از سکه افتاده است. ثبت 70 هزار و 841 طلاق در شش ماه نخست سال جاری کشور در مقایسه با سال قبل از آن نشان می‌دهد طلاق شش درصد در ایران افزایش داشته و در مقابل در نیمه نخست سال جاری 415 هزار و 620 ازدواج در کشور ثبت شده که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تناقض موجود در سیاست‌های تشویقی برای ازدواج در ماه‌های گذشته با افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج محصول روندهای اقتصادی کشور در شش ماه گذشته است. روندی که البته با شیبی ملایم‌تر و نامحسوس در چند سال گذشته نیز وجود داشته است.

روند بررسی‌شده از سوی سازمان ثبت احوال و وزارت ورزش و جوانان در تطبیق وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت بازار طلا و کالا روندی قابل پیش بینی و عینی است. با این حال باید به این اوضاع وضعیت قیمت مسکن و تشویش نبود سرپناه مناسب را به عنوان یکی از اصلی ترین پایه‌های شکل گیری یک زندگی مشترک و نوپا اضافه کرد. بر اساس مطالعات انجام شده در ایران روند تغییر و تحولات جمعیتی کشور طی 70 سال اخیر، روندی خاص و استثنایی بوده است چرا که از اوایل قرن چهاردهم هجری شمسی همواره رشد جمعیت در ایران جزئی بوده اما بعد از اهمیت پیدا کردن دو مولفه رشد طبیعی جمعیت، آهنگ رشد جمعیت در ایران از سال 1320 شتاب گرفته و بین سال‌های 1365- 1335 به سه درصد بالغ شده است.

طبق مستندات موجود اتفاق جمعیت شناختی دهه 60 و کاهش اساسی و مستمر زاد و ولد و باروری جمعیت ایران تعدیل شد و طبق این مستندات در 70 سال اخیر؛ ایران  مراحل انتقال جمعیتی را یکی یکی پشت سر گذاشته است. با این حال کشور ایران در حال حاضر در مرحله انتقال ساختار سنی قرار دارد و در دهه سوم قرن پانزدهم هجری شمسی کاملا شکل یک جمعیت سالخورده را پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha