سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 59939
سلامت نیوز : گاز منو اكسید كربن در پنج سال گذشته جان 4400 شهروند را گرفت در حالی كه سازمان آتش نشانی می گوید: برخی از خلاء های قانونی موجب شده تا نتوانیم به طور سرزده از ساختمان ها بازدید و راه های نفوذ گاز را رد یابی كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ مرگ عروس و داماد در اولین شب زندگی، مرگ دو كودك و اجساد پیدا شده یك خانواده بعد از سه روز این ها تیترهای تلخی است كه هر روز بر پیشانی صفحات حوادث رسانه ها می نشیند. تیترهایی كه نشان از زنده بودن قاتل خاموش می دهد. قاتلی كه هیچ ردپایی از خود بجا نمی گذارد و آرام آرام جان قربانیان خود را می گیرد.گاز منو اكسید كربن سال هاست جان شهروندان را تهدید می كند. تهدیدی كه نشان از بی دقتی و رعایت نکردن اصول ایمنی در كارگاه ها، فروشگاه ها و خانه های مسكونی دارد. آمار گازگرفتگی بیشتر در نیمه دوم سال افزایش می یابد و بر اساس آمارهای پزشكی قانونی می توان گفت كه مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سال گذشته با رشد 23 درصدی همراه بود و از 782 مرگ ثبت شده در سال 89 به 965 نفر در سال 90 رسیده است.بر اساس آمارهای این سازمان در ده سال گذشته بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز در سال 1386 ثبت شده و پس از آن در سال های 87 و 88 شاهد كاهش قابل توجه مرگ ناشی از این نوع مسمومیت بودیم اما در سال های 89 و 90 آمار مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن افزایش یافت. ولی مرگ 4400 نفر در پنج سال گذشته

دست آتش نشانی بسته است!
قدیری معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی تهران در مورد آمار مرگ و میر بر اثر گاز گرفتگی می گوید: بیش از 70 درصد حوادث گازگرفتگی مربوط به نصب غلط دودکش و لوله های بخاری است و برای پیشگیری از حوادث گازگرفتگی با خلاهای قانونی روبه رو هستیم. در کشورهای دیگر آتش نشانان می توانند برای بررسی ایمنی ساختمان ها به صورت سرزده به آنجا سرکشی کنند اما در ایران فقط می توانیم به ساختمان های در حال ساخت سرکشی و نکات ایمنی را بررسی کنیم. همچنین برای بررسی و برخورد با شرکت های سازنده سیستم های گرمایشی اختیار قانونی نداریم. هر چند آمار پزشكی قانونی و اظهارات آتش نشانی قابل تامل است ولی در این میان سهل انگاری برخی سازمان ها و نهادها اعم از وزارت نیرو، رسانه ملی و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور به عنوان متولی سازمان های آتش نشانی كاملا مشهود است. متاسفانه در سال های اخیر هیچ اقدامی برای تدوین طرح یا لایحه ای برای بالابردن ضریب امنیتی و استانداردهای لازم در ساختمان ها و وسایل گرمایشی انجام نشده است. حتی می توان گفت كه برخی سازمان ها مانند وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت صنعت و تجارت برای جایگزینی سوخت فسیلی و حذف بخاری های گازی اقدامی نکرده اند.

كاهش مرگ و میر در 6 ماهه نخست سال
در این خصوص دكتر محمود خدادوست رییس مركز تحقیقات پزشكی قانونی در گفت وگو با «حمایت »می گوید: در 6 ماهه نخست سال جاری آمارها نشان می دهد روند كاهشی در آمار مرگ و میر بر اثر گاز منواكسید كربن را داریم. كه تهران، كردستان، آذربایجان شرقی و اصفهان همیشه بیشترین آمار مرگ و میر را داشته اند.وی افزود: با آغاز فصل پاییز و با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است. رعایت نکردن اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منواکسیدکربن می شود، بنا براین شهروندان باید در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند.این مقام مسئول در سازمان پزشكی قانونی گفت: عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های در بسته و فاقد اكسیژن ممكن است تولید شود. استفاده از آبگرمكن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودكش یا دارای دودكش بدون عملكرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشكیل می دهند.

از آن جا كه تمایل این گاز برای تركیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اكسیژن می باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اكسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند كه به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممكن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شكمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممكن است تشدید بیماری یك علامت هشدار دهنده باشد. از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمك ها اشاره كرد. باید توجه داشت كه اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونواكسید كربن جان خود را از دست ندهد ممكن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند كشنده باشد ...!

سازمان آتش نشانی هم اعلام كرده است: از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودكش یا دارای دودكش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نكنید. توجه داشته باشید،‌ استفاده از بخاری های بدون دودكش به هیچ وجه از تولید گاز مونواكسید كربن جلوگیری نمی كند. همچنین هرگز در فضای بسته و محدود كه تهویه كافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و ...) آتش روشن نكنید.این كارشناس گفت: شهروندان بدانند كه هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارند و قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودكش ساختمان و بدون ترَك و نشتی بودن آن اطمینان حاصل کنند و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمكن به دودكش دیواری اطمینان حاصل کنند. تمام دودكش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (كلاهك) مناسب داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha