سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 59945
سلامت نیوز : تعریف‌های زیادی برای متادون درمانی معرفی شده که معمولا بر اساس دانش و لزوم آگاهی بیمار از فرآیند درمان خویش است. شاید ساده‌ترین تعریف این باشد که به طور کلی، این روش زیرمجموعه سم‌زدایی سرپایی و تدریجی است که در آن آهسته آهسته و به‌طور تدریجی مرفین دیگری مانند متادون (چه به‌صورت قرص یا شربت) یا حتی قرص‌های زیرزبانی جایگزین ماده اعتیادآوری می‌شود که فرد به آن معتاد شده و با کاهش دز آن دارو، سعی می‌کنند وابستگی معتاد را به آن مواد مخدر کاهش دهند. چند سالی است که در ایران مراکز متادون درمانی با کمک سه نهاد- وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی- به راه افتاده و حداقل در یک سال اول تعداد مراجعان به این مراکز، حدودا 400درصد افزایش داشته.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به اعتقاد من معتادان به این مراکز می‌روند چرا که اولا با ثبت نام در این مراکز از خطر بازداشت به جرم معتاد بودن رهایی پیدا می‌کنند و در ثانی به خانواده‌هایشان امید تازه‌ای برای درمان خود می‌دهند. این موضوع از نقاط قوت مراکز متادون درمانی است اما نباید ساده‌انگارانه جمعیت مراجعه‌کننده به این مراکز را به‌عنوان داوطلبان ترک اعتیاد در کشور قلمداد کرد. همچنین میزان داروی مصرفی در این مراکز ملاک خوبی برای هزینه‌های دولتی در حوزه ترک اعتیاد نیست. در حال حاضر متاسفانه بازار سیاه پر از متادون‌هایی شده که با گالن یا به‌صورت قرص‌های سفید رنگ دست به دست می‌شوند. شما با یک آگهی کوچک در روزنامه یا مراجعه به مکان‌های خاص و مشخص خیلی راحت می‌توانید شربت متادون تهیه کنید و این نه به معنای تخلف‌های گسترده از سوی بعضی از کلینیک‌ها بلکه به معنای خلأهای دارویی و حتی قانونی در حوزه متادون است. متادون در میان کشورهای همسایه تنها در ایران یافت می‌شود و از آنجا که جنبه دارویی دارد بسیار مورد علاقه معتادان کشورهای حوزه خلیج فارس است و برای آنها امکان استفاده از تریاک ضعیف شده با مجوز را فراهم می‌کند.

پس سازمان‌های مسئول بهتر است به جای هرگونه کاهش در سهمیه کلینیک‌ها فکری برای سیستم جابه جایی متادون در میان چرخه درمان انجام بدهند تا از بیرون روی آن جلوگیری شود. در 6 ماهه گذشته متادون در ایران وضعیت خوبی نداشته. از حق نگذریم که دستگاه‌های مسئول در این زمینه تمام هم و غم خود را به کار گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به الگوی مناسب درزمینه متادون درمانی فاصله معناداری داریم. من معتقدم که در این مسیر اولین اتفاق مثبتی که می‌تواند بیفتد اعتماد به دستگاه‌های غیردولتی درمانگر است، اگر این اتفاق بیفتد حتی این امکان هست که با اینترنتی شدن سیستم‌های اطلاعاتی و ثبت‌نامی، ارتباط مراکز متادون درمانی با مراکز بهداشتی برای دریافت دارو، اینترنتی شده و با کاهش هزینه‌های داکیومنتینگ، زمینه بیرون روی متادون‌ها هم کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha