سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 59948
سلامت نیوز : پلنگ ناآرامی كه به دست محیط‌بانان استان تهران در آب‌سرد دماوند كشته شد، بازتاب‌هایی در میان مردم داشت كه از میان آنان می‌توان به انتقادات دامپزشكی از تهران درباره نحوه زنده‌گیری حیوان و محافظت از او و جلوگیری از مرگ پلنگ ایرانی توسط محیط‌بانان محیط زیست اشاره كرد. وی معتقد است هیچ توجیهی از سوی این سازمان برای مردم پذیرفتنی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ دكتر فرزاد صادقی، با اشاره به اینكه زنده‌گیری پلنگ با جانوران وحشی دیگر فرق می‌كند، اعلام كرد: «ببر و شیر هم حتی در این زمینه با پلنگ متفاوت عمل می‌كنند، تا حمله‌یی از سوی دیگر جانوران به سمت این موجود وارد نشود حركتی از خود نشان نمی‌دهد و حمله نمی‌كند. اما نكته غم‌انگیز داستان این است كه تجارت این حیوان در ایران آزاد است، بابت هر پلنگ 30 تا 50 هزار دلار معامله می‌شود و آنچه به آن اهمیت داده نمی‌شود این است كه پلنگ و یوز پلنگ ایرانی و ببر مازندران به گونه‌های نادر این سرزمین تبدیل شده‌اند. همه جای دنیا برای محافظت از این‌گونه‌های وحشی سرمایه می‌دهند، در كنیا كه ما آن را كشوری جهان پنجمی حساب می‌كنیم اگر كسی مرتكب چنین اشتباهی شود و گونه‌های وحشی و تحت حفاظت را از بین ببرد، حسابش با كرام الكاتبین است.»این دامپزشك كه مدعی است دفاع محیط‌بان از خود و كشتن پلنگ بهانه‌یی بیش نبوده، اظهار داشت: «هیچ بهانه و توجیهی از سوی مسوولان قابل پذیرش نیست، مردم باور نمی‌كنند كه از بین رفتن حیوانی تحت حفاظت از روی ناآگاهی محیط‌بان نسبت به اسلحه بیهوش كننده بوده باشد.

مگر محیط‌بانانی كه به سمت منطقه موردنظر می‌رفتند نمی‌دانستند كه پلنگ ناآرام است و ممكن است حمله‌یی رخ دهد؟ پس با آگاهی از این مساله با خود سلاح حمل كردند و در نهایت پلنگ بود كه از بین رفت. محیط‌بانان پول می‌گیرند تا از این حیوانات محافظت كنند نه اینكه با شلیك گلوله آنان را از پای درآورند. محیط‌بانان باید اخراج شوند نه اینكه از آنان تقدیر و تشكر به عمل آید.»وی با اشاره به تجربیات تلخ پیشین نسبت به كشته شدن توله خرس‌ها به دست شكارچیان و انتشار آن در فضای مجازی گفت: «فیلم توله خرس‌ها را همه دنیا دیدند و به حال ما تاسف خوردند. رفتاری كه با آن سه خرس بیچاره شد، در كمتر جایی از دنیا دیده شده. در همین شهر تهران سگ‌های ولگرد را با تفنگ‌های ساچمه‌یی می‌زنند، این ساچمه‌ها حیوان را نمی‌كشد، و فقط باعث ایجاد عفونت در بدنش می‌شود، اما گروهی در كرج با ایجاد كمپی درصدد جمع آوری سگ‌های ولگرد و نگهداری از آنها شده‌اند. شاید با این كار كمی از بار خشونت علیه حیوانات كم شود. در كشوری مثل هند كه در خیابان‌هایش راه برای عبور نیست، سگ‌های ولگرد را واكسینه و عقیم و در شهر رها می‌كنند. این تفاوت‌ها درحالی است كه در دین ما تاكید ویژه برای مهربانی و خوش رفتاری با حیوانات شده است و در دین آنها شاید چنین تاكیداتی وجود نداشته باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha