سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
سلامت نیوز : نشست مشترك مسوولان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مدیران رسانه‌های خبری روز گذشته با حضور مسوولانی از دستگاه‌های مرتبط با مساله جمعیت و باروری برگزار شد. این نشست كه با هدف پرداختن به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های جمعیتی و بازبینی آن برگزار شده بود، با تاكید كارشناسان به پرداختن هرچه بیشتر به مباحث فرهنگی و لزوم افزایش نرخ باروری همراه شد. محمدجواد محمودی، رییس مركز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در پاسخ به «اعتماد» درباره اینكه چه تضمینی وجود دارد كه سیاست‌های تشویقی جمعیت كه در دهه 60 منجر به انفجار جمعیت شد و افراد را برای تحصیلات و مشاغل‌شان دچار مشكل كرد، دوباره تكرار نشود، گفت: «در حال حاضر تنها برنامه ما افزایش نرخ باروری است ولاغیر. مشاغل نسل آینده‌یی كه الان به دنیا بیایند به 30 سال آینده مربوط است و مساله‌یی نیست كه در حال حاضر نیاز به پیگیری و برنامه داشته باشد. آنچه مهم است این است كه نرخ باروری را كه در حال سقوط است بالا ببریم، در سال‌های آینده وقت داریم به مشاغل و تحصیلات این نسل هم فكر كنیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی و رییس مركز مهندسی فرهنگی كشور نیز درباره راهبردهای ملی مصوبه جمعیت اظهار داشت: «مساله جمعیت در حال حاضر به جایی رسیده است كه باید از لحاظ فرهنگی روی آن كار شود. با سازمان‌های مرتبط با این موضوع چون صدا و سیما و حوزه علمیه قم در حال رایزنی‌های فرهنگی هستیم تا به این طریق پیوست‌های دیگری هم به این طرح اضافه كنیم.»تعیین نكردن گروه هدف ممكن است باعث شود گروه‌هایی جمعیت‌شان زیاد شود كه بار مالی برای دولت داشته باشد. اسحاقی در پاسخ به «اعتماد» درباره تعیین گروه‌های هدف برای این مصوبه و جلوگیری از این اتفاق گفت: «با بررسی‌های به عمل آمده توسط كارشناسان ما مشخص شد كاهش نرخ باروری بر اساس آمارهای جمعیتی در همه گروه‌های قومی اتفاق افتاد. ما برای رفع این مشكل برای همه اقشار جامعه، از زنان خانه‌دار تا شاغل و دانشجویان راهكار درنظر گرفتیم.»وی با تاكید بر اینكه افزایش درآمد بر روی افزایش باروری تاثیر ندارد، گفت: «اقشار پایین جامعه اگر درآمدی اضافه بر درآمد خود داشته باشند آن را به موارد و مسائل مهم‌تری در زندگیشان اختصاص می‌دهند تا بچه‌دار شدن. خودمان می‌دانیم كه با یكی دو سكه خانواده‌ها به سمت افزایش زاد و ولد نمی‌روند. باید كار فرهنگی شود تا پاسخگوی این نیاز ما باشد.

اما با وجود اینكه مسوولان خود معتقدند كه این تشویق‌ها به تنهایی تاثیر ندارد، به این كار ادامه می‌دهیم چون در همه جای دنیا وقتی ملتی با كاهش باروری مواجه می‌شوند به چنین سیاست‌هایی رو می‌آورند، قطعا تاثیر درازمدت خود را خواهد داشت.»اسحاقی اقشار با درآمد بالای جامعه را افرادی فاقد درك مساله ملی دانست و اظهار داشت: «این افراد فقط به فكر موقعیت خودشان هستند و درك نمی‌كنند افزایش جمعیت در حال حاضر یك مساله ملی است و باید طور دیگری به آن نگاه كرد.»وی در پایان از تدوین قانون جامع سیاست‌های جمعیتی تا پایان سال خبر داد و گفت: «مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های جمعیتی تا پایان امسال به مجلس خواهد رفت، تصویب خواهد شد، بودجه برایش درنظر گرفته خواهد شد و به سازمان‌های مربوطه از جمله صدا و سیما، سازمان زنان و خانواده و كمیسیون‌های مختلف مجلس ابلاغ خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha