سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 59950

سلامت نیوز : محدودیت‌های بیمه‌ای یکی از محدودیت‌های قانونی بر سر راه طرح افزایش جمعیت است. بعد از ارایه مشوق‌هایی جهت افزایش جمعیت از مجلس خبر می‌رسد که تمامی محدودیت‌های قانونی که در برگیرنده فرزندان سوم به بعد است برداشته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه این خبر را اعلام کرده است: محدودیت‌های افزایش جمعیت حذف خواهد شد.غلامرضا کاتب با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اصلاح قانونی تنظیم جمعیت که لایحه آن به کمیسیون ارجاع شده بود در دستور کار کمیسیون برنامه بودجه قرار داشت که طبق آنچه نمایندگان تصویب کردند، تمام محدودیت‌های مربوط به افزایش جمعیت حذف خواهد شد.به گفته او این محدودیت‌ها شامل کاهش پوشش بیمه‌های اجتماعی هم می‌شود، یعنی از این به بعد فرزند پنجم به بعد خانواده‌ها هم می‌توانند از خدمات بیمه اجتماعی هم استفاده کنند.

اما این محدودیتها چیست؟

به عنوان مثال کارگزاری‌های تامین اجتماعی دفترچه فرزند چهارم به بعد را تمدید نمی‌کنند و برای تمدید مدت دفترچه فرد باید به خود شعبه مراجعه کند.

طبق قوانین تامین اجتماعی بیمه شده تبعی 1 : به افرادی که در هر خانوار بر اساس ضوابط ، مشمول دریافت سهم دولت از حق سرانه می‌شوند، اطلاق می‌شود. و شامل:

الف: همسر اول کارمند مرد

ب: همسر اول و فرزندان کارکنان دولت تا سن 20 سالگی در صورتیکه جزء سه فرزند اول باشند.

ت: فرزندان اناث درصورتیکه در ردیف سه فرزند اول باشند تا زمان ازدواج یا اشتغال.

ث: فرزندان ذکور در صورت ادامه تحصیل تا سن 25 سالگی. ج: چنانچه یکی از فرزندان ذکور ( جزء سه فرزند اول ) در سنین کمتر از 20 سال ( در صورت عدم ادامه تحصیل ) و 25 سال ( در صورت ادامه تحصیل) اقدام به ازدواج نمایند، همـچنان از یارانه دولت بهـره مند خواهند بـود ولـی همـسر و فرزندان آنان تبعی 3 محسوب می‌شوند.

چ: با حکم مراجع قضایی مبنی بر اینـکه فرزندان اول تا سـوم خانم‌های شاغل تحت کفالت مادر می‌باشند در شمول یارانه دولت قرار می‌گیرند.

ح: فرزندان محجور براساس رأی مراجع قانونی بـدون محدودیت سنی در صورتیکه در ردیف سه فرزند اول باشند.

خ: در صورتیکه شوهر طبق حکم قضایی تحت کفالت همسر قرار گیرد.

د: فرزندان اناث مطلقه به شرط عدم اشتغال به کار چنانچه جزء سه فرزند اول باشند، از یارانه برخوردار می‌شوند.( از طریق پدر- کارمند مرد )

بیمه شده تبعی 2 : به افرادی که با پرداخت حق سرانه کامل از طرف بیمه شده اصلی تحت پوشش قرار می‌گیرند اطلاق می‌گردداین افراد شامل :

1) فرزندان چهارم و به بعد متولد بعد از تاریخ 26/2/73 .

2) همسر دوم و به بعد کارمند ، در صورتیکه مشمول دریافت سهم دولت از حق سرانه نیست.

بیمه شده تبعی3: به کلیه افراد معرفی شده از جانب بیمه شده اصلی که مشمول پرداخت 9/2 حق سرانه مازاد بر حق سرانه کامل است، اطلاق می‌شود که شامل:

1) پدر و مادر

2) پدر و مادر همسر

3) خواهران و برادران مجرد

4) خواهران و برادران مجرد همسر

5) پدر بزرگ و مادر بزرگ

6) همسر و فرزندان وظیفه بگیران

7) ناپدری و نامادری و فرزندان آنان

8) همسر و فرزندان فرزند کارمند ( عروس ، داماد ، نوه )

9) فرزند خوانده کارمند یا همسر وی

10) فرزندان حاصل از ازدواجهای قبلی هر یک از والدین

11) فرزندان اول تا سوم مذکر و مونث که از شمول استفاده از سهم دولت از حق سرانه خارج شده باشند و فرزندان چهارم و به بعد بالای 18 سال در صورت عدم اشتغال به تحصیل در صندوق سایر اقشار: تبعی 1 شامل همسر و سه فرزند اول و کلیه فرزندان متولد قبل از تاریخ 26/2/73در صندوق سایر اقشار: تبعی 2 شامل فرزند چهارم و به بعد متولد بعد از تاریخ 26/2/73 (زیر 18 سال)

مشوق‌ها قانون می‌شوند

در این میان بحث مشوق‌هایی نیزدر حالی که هنوز اجرایی نشده است دارای موارد و بندهایی است که در صورت تصویب می‌تواند تا حدودی در بحث افزایش جمعیت تاثیر گذار باشد.

در همین رابطه مریم مجتهدزاده مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه شرح وظایف دستگاه‌های مرتبط با مشوق‌های افزایش جمعیت آماده شده اظهار داشت:این شرح وظایف بیستم آبان ماه سال جاری همزمان با روز خانواده تصویب و دستگاه‌ها وظایف خود را پس از تصویب در ستاد ملی زن و خانواده عملیاتی خواهند کرد.

دیروز هم سخنگوی کمیسیون اصل 90 از بررسی این مساله در مجلس خبر داد.

افضلی‌فرد در مورد دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص پیشگیری از کاهش نرخ باروری که توسط رییس مجلس به کمیسیون ارجاع شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه مواردی در این مصوبه وجود دارد که مستقیما شان قانون‌گذاری دارد، این جزو وظایف مجلس است که این مصوبه را تصویب و ابلاغ کند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 ادامه داد: لغو سیاست‌های کاهش باروری، اعطای درمان رایگان از ابتدای دوران بارداری تا دو سالگی نوزاد به مادر و کودک، ارائه بسته بهداشتی - تقویتی رایگان به مادر و کودک، افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه و افزایش مرخصی بدون حقوق مادران به 21 ماه، همچنین پیش‌بینی دو هفته مرخصی زایمان برای پدر و مواردی مانند این در این مصوبه گنجانده شده بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و بعد از طرح آن در مجلس طی نامه‌ای به احمدی‌نژاد ابلاغ خواهد شد تا مسیر قانونی خود را برای اجرا طی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha