سلامت نیوز : نوعی نانو سامانه دارورسان ویژه حمل ماده ضد سرطان موجود در برخی گیاهان به ویژه چای سبز در دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر طراحی و ساخته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کیهان ؛ سارا شفیعی، پژوهشگر طرح سامانه دارورسان برای درمان سلول های سرطانی، چای سبز را دارای ماده ای ضد سرطانی عنوان كرد و گفت: این ماده به نام كاتچین تنها به سلول های سرطانی حساس است اما زمانی كه در اندازه های معمول مصرف می شود، به سرعت در محیط شیمیایی بدن از بین می رود.
وی افزود: برای غلبه بر این مشكل، می توان از نانو سامانه رهایش دارو استفاده كرد كه در این حالت ذرات دارو یا ماده مؤثر گیاه كه در ابعاد نانو درآمده اند، توسط ماده مورد نظر بارگذاری می شود و سپس اثر این نانوسامانه ها بر روی سلول های سرطانی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی جنس دارورسان طراحی شده در این طرح را از نانورس سرامیكی عنوان كرد و گفت: ذرات این ماده با داشتن بار الكتریكی مثبت جذب غشای منفی سلول شده و ماده دارویی همراه خود را وارد سلول می كنند.این پژوهشگر تصریح كرد: این سامانه در مرحله آزمایش سلولی با موفقیت به نتیجه رسیده و ما توانستیم از آن در انهدام سلول های نمونه سرطان پروستات استفاده كنیم.

شفیعی برتری این تحقیق در مقایسه با دیگر تحقیقاتی كه در مراكز علمی كشورهای مختلف انجام می شود را در انتخاب دارورسانی زیست سازگارتر از مواد پلیمری متداول، كم هزینه تر بودن ساخت آن و نیز تولید آسانتر دانست و گفت: چنین دارورسان هایی در دنیا، در مرحله تحقیقاتی قرار دارند ولی به نتیجه رسیدن آنها می تواند در آینده مكمل یا جایگزین مناسبی برای شیمی درمانی شود.

بنابراین گزارش، در صورت موفقیت در مراحل بعدی طرح، این ماده می تواند ابتدا به صورت تزریق در محل توده سرطانی و بعد تزریق داخل وریدی مصرف و برای درمان سرطان های مختلف از جمله ریه و پروستات حتی به صورت انتشار یافته به كار رود.خاطرنشان می شود، استفاده از ماده مؤثره كاتچین در این نوع سامانه دارورسانی برای اولین بار در این تحقیق كه در مقطع دكتری مهندسی پزشكی انجام شده، معرفی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha