سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 59957
سلامت نیوز : كافئین بالای موجود در این نوشابه‌های انرژی‌زا باعث حمله قلبی می‌شود. این نوشابه‌ها به خودی خود باعث مرگ نیست بلكه صرفاً یك عامل تشدیدكننده مرگ به حساب می‌آید. مسمومیت با كافئین زیاد عامل اصلی مرگ و میر این نوشیدنی انرژی‌زا معرفی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ علاوه بر كافئین نوشابه‌های انرژی‌زا حاوی محرك‌های دیگر از جمله تورین هستند كه حاوی كافئین است. از آنجـــا كه نوشــابه‌های انرژی‌زا به عنوان مكمل‌های غذایی فروخته می‌شوند به این معنا نیست كه به عنوان موادغذایی به شمار بروند زیرا هر قوطی نوشابه‌ حاوی 71 گرم
كافئین است.

در حدود 70 درصد از نوجوانان در سنین 12 تا 17 سالگی این نوشابه را مصرف می‌كنند. پژوهشگران در بررسی تأثیرات نوشابه‌های انرژی‌زا در كودكان، نوجوانان و بزرگسالان دریافتند نوشابه‌‌های انرژی‌زا هیچ فایده درمانی ندارند و ممكن است كودكان را در معرض خطر ابتلا به عوارض نامطلوب قرار دهد. این اثرات سلامت شامل ریتم‌های قلبی نامنظم است كه در كودكان خطرات قلبی و همچنان موجب مرگ ناگهانی می‌شود.

انرژی‌زای خوش‌طعم

شكلات به دلیل داشتن شكر و مواد چربی یك ماده غذایی فوق‌العاده انرژی‌زاست. با وجود این كه دستور تهیه هر شكلات‌سازی مخصوص خود آن شركت و محرمانه است میزان كره كاكائو در شكلات بین 35-30 درصد مواد را تشكیل می‌دهد. لازم به ذكر است كه كره كاكائو كمتر در بافت چربی بدن انسان باقی می‌ماند. هر قدر میزان كاكائو در شكلات كم باشد به همان نسبت شكر بیشتر می‌شود. در مجموع، صد گرم شكلات، حدود 550 تا 560 كیلوكالری دارد. بنابراین خوردن شكلات در صورت داشتن فعالیت عادی چاق نمی‌كند.

در شكلات میزان تئوبرومین بیش از كافئین است. بطور میانگین این مقدار معادل 6/1 درصد تئوبرومین و 4/0 درصد كافئین است. به این دلیل قطعاً این میزان به نوع، منشأ، زمین زراعتی و ... بستگی دارد. هنگامی كه می‌خواهیم صبح زود از خواب بیدار شویم یك قهوه خوب می‌تواند كارساز باشد. شكلات به همان میزان كافئین ندارد اما با این وجود مقدار كمی كافئین و به دنبال آن تئوبرومین دارد. تئوبرومین، باعث انبساط مجاری تنفسی می‌شود كه می‌تواند هنگام سرماخوردگی و كوهنوردی مؤثر واقع شود. كافئین نیز تقویت كننده قلب بوده، میزان هوشیاری را افزایش می‌دهد و خستگی را به تأخیر می‌اندازد. به علاوه، شكلات سیستم مركزی اعصاب را تحریك می‌كند و عملكردهای عضلانی را بهبود می‌بخشد. نكته جالب دیگر آن كه ، بعضی از سازندگان سیگار، مقداری پودر كاكائو به سیگار می‌افزایند نه‌تنها برای معطركردن به این دلیل كه متوجه شده‌اند تئوبرومین در اثر افزایش دما به ماده‌ای شیمیایی تبدیل می‌شود كه ایجادكننده اعتیاد است.

خوشمزه و سرشار از پروتئین

میگو گونه‌ای از سخت‌پوستان است كه در آب‌های شیرین و شور یافت می‌شود. این ماده غذایی مانند سایر خوراك‌های دریایی سرشار از كلسیم، ید و پروتئین است. بهترین میگوها اندازه انگشت شست دست هستند. یك ورید بزرگ در پشت میگو وجود دارد كه در واقع دستگاه گوارش میگو محسوب می‌شود. از این‌رو برای پاك و تمیز كردن میگو با انتخاب یك چاقوی تیز از قسمت پشت میگو باید در ابتدا پوست میگو جدا شود. هنگامی كه این ماده غذایی در حال پختن است اگر وریدها هم پخته شوند هیچ تأثیری بر طعم و مزه میگو ندارد. هرچه اندازه میگوها بزرگتر باشد وریدها تیره‌تر و بزرگتر هستند. همچنین پخت میگو با سس گوجه‌فرنگی و آبلیمو طعم دلچسبی پیدا می كند. این ماده غذایی در سواحل خلیج‌فارس به‌طور تازه یافت می‌شود و تا دو ماه می‌توان آن را در فریزر به صورت منجمد نگهداری كرد. اكثر مردم فقط نیمی از میگو را می‌خورند و معمولاً سر میگو را مصرف نمی‌كنند در حالی كه سر میگو 50 درصد وزن میگو را تشكیل داده كه سرشار از پروتئین است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف میگو برای افرادی كه كلسترول بالا دارند مفید است. از این‌رو كلسترول خوب HDL را افزایش داده و میزان LDL كلسترول بد را كاهش می‌دهد. برای پخت مناسب میگو، در یك ماهی‌تابه بزرگ مقداری روغن زیتون ریخته و سپس كمی كره اضافه كنید، میگوها را تفت دهید و با نمك و فلفل و لیموی تازه سرو كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha