دکتر ایرج خسروشاهی، متخصص بیماریهای داخلی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: فشارخون بالا، یکی از شایع‌ ترین بیماریهای مزمن در دنیا است که اغلب مردم کمتر با عوارض این بیماری، آشنا هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه فشار خون به رغم عوارض خاموش و بی سر و صدایی که دارد، اما موارد ابتلا به آن بسیار زیاد است.

این متخصص قلب و گوارش افزود: از هر 8 مرگ در دنیا، یکی به علت ابتلا به فشار خون بالا است.

وی در توضیح اعداد و ارقامی که به هنگام گرفتن فشار خون، عنوان می شود، گفت: به ‌طور معمول برای اعلام فشارخون افراد از ذکر دو رقم استفاده می‌ شود مثلا گفته می ‌شود فشارخون فرد 12 روی 8 یا 14 روی 9 است. از بین این دو رقم، رقم اول یعنی عدد بزرگتر، فشارخون "سیستولی" نامیده می ‌شود که حداکثر میزان طبیعی آن 14 یا 140 میلی متر جیوه است.

خسروشاهی ادامه داد: رقم دوم یعنی عدد کوچکتر، فشارخون "دیاستولی" نامیده می ‌شود که در حالت طبیعی به هیچ عنوان نباید از 9 یا 90 میلی‌ متر جیوه بالاتر رود.

این متخصص بیماریهای داخلی افزود: مطالعات نشان داده است که هر 20 میلی ‌متر جیوه افزایش در فشارخون سیستولی و هر 10 میلی‌ متر جیوه افزایش در فشارخون دیاستولی، با دو برابر افزایش در میزان مرگ و میرهای ناشی از سکته‌ های قلبی و مغزی و نیز دیگر وقایع عروقی همراه است.

وی تاکید کرد: بنابراین، باید به هر شکل ممکن فشارخون بالا را کنترل کرد تا این خطرات به حداقل برسد و از مرگ و میرها و عوارض ناشی از این بیماری‌ کاسته شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha