سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه ای ، نحوه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری و بین شهری ، توسط شرکتهای تعاونی کارگزار ( تعاونیهای حمل و نقل ) را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد، بخشنامه سازمان تامین اجتماعی ، در راستای توافق های صورت گرفته میان وزارتخانه های رفاه و تامین اجتماعی و تعاون و سازمان تامین اجتماعی و در اجرای بند " ض" تبصره 14 قانون بودجه سال 86 کل کشور، برای تعمیم بیمه های اجتماعی به رانندگی حمل و نقل عمومی که فاقد هر گونه پوشش بیمه ای می باشند ، به واحد های اجرایی این سازمان ابلاغ شده است.

بر اساس این بخشنامه ، رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر بین شهری ، به کلیه رانندگان کامیون ، کامیونت ، کشنده ، اتوبوس ، مینی بوس و سواریهای کرایه اطلاق می شود که با توجه به قانون بیمه های اجتماعی رانندگی حمل و نقل بار و مسافر بین شهری مصوب 18/2/79 مجلس شورای اسلامی دارای دفترچه کار یا کارت هوشمند رانندگی بوده و در شغل رانندگی با وسیله عمومی بین شهری اشتغال بکار داشته و فاقد کارفرما هستند.

همچنین میزان دستمزد رانندگی یاد شده با توجه به قانون مزبور و آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبه شورایعالی تامین اجتماعی ، معادل 3/1 برابر حداقل دستمزد سنواتی بوده و رانندگان مینی بوس و سواری نیز معادل 1/1 برابر حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار تعیین شده است.

بر اساس این گزارش ، رانندگان حمل و نقل بار و مسافر عمومی درون شهری نیز در این بخشنامه به رانندگان تاکسی ، مینی بوس و وانت بار اطلاق می شود که دارای پروانه کار و مجوز لازم از مراجع ذیصلاح مربوطه ( پروانه اشتغال رانندگی ) بوده و با وسائط نقلیه عمومی درون شهری اشتغال بکار داشته و فاقد کار فرما و مشمول قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد باشند.

همچنین ، نرخ حق بیمه کلیه رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری و درون شهری برابر ماده 28 قانون تامین اجتماعی به میزان 27 درصد و بر اساس دستمزد اشاره شده در لیست اسامی خواهد بود که با توجه به بند " ض" تبصره 14 قانون بودجه سال 86 کل کشور ، معادل یک بیست و هفتم حق بیمه متعلقه توسط دولت و هفده ، بیست و هفتم آن توسط بیمه شده ( راننده ) پرداخت می شود. همچنین رانندگان مزبور ( فاقد کارفرما مشمول قانون کار بوده و بالتبع مشمول 3 درصد بیمه بیکاری نخواهد بود.

لازم به ذکر است ، رانندگان مورد اشاره در این بخشنامه می بایستی به همراه مدارک لازم به شرکت های تعاونی حمل و نقل بار و مسافر درون و برون شهری مربوط ( تعاون کارگزار) مراجعه نمایند.

در این بخشنامه آمده است ، رانندگان حمل و نقل بار مسافر بین شهری که قبل از صدور این بخشنامه فاقد سابقه پرداخت حق بیمه از طریق قانون بیمه اجتماعی حمل و نقل بار و مسافر بین شهری می باشند، می بایستی با توجه به قانون و بخشنامه های مربوطه جهت انجام معاینات پزشکی و تکمیل مدارک و مستندات به شعبه تامین اجتماعی محلی که شرکت تعاونی کارگزار در محدوده عملکرد آن قراردارد به همراه یک قطعه عکس ، فتوکپی شناسنامه و سایر مدارک مربوطه خود و افراد تحت تکفل مراجعه کنند.

ضمن آنکه رانندگان حمل ونقل عمومی درون شهری که قبل از صدور این بخشنامه فاقد سابقه پرداخت حق بیمه از طریق قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد می باشند می بایستی  با توجه به قانون و بخشنامه های مربوطه پس ازتکمیل فرم ثبت نام در شرکت تعاونی کارگزار، جهت انجام معاینات  پزشکی و تکمیل مدارک و مستندات با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی محلی که شرکت تعاونی کارگزار در محدوده  عملکرد آن قرار دارد، نسبت به عقد قرار داد اقدام کنند.

شایان ذکر است ، در خصوص رانندگانی که برابر قانون مصوب ، بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی هستند ، استمرار پرداخت حق بیمه آنان برابر ضوابط این دستورالعمل از طریق شرکتهای تعاونی کارگزار بلامانع است.

گفتنی است ، تمامی رانندگان مشمول این بخشنامه می بایست حق بمیه مربوط به هر ماه را تا بیستم ماه بعد به حساب شرکت تعاونی کارگزار واریز و فیش مربوطه را به شرکت تعاونی مربوطه ارائه نمایند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha