سلامت نیوز : محمد‌تقی جغتایی در نشست خبری اولین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی که در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به دستاوردهای مرکز تحقیقات مولکولی و سلولی اظهار داشت: تحقیقات زیادی برای درمان ضایعات نخاعی روی مدل حیوانی انجام داده‌ایم و حتی از سلول‌درمانی و مهندسی بافت در این راستا بهره برده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهای مهمی که در دست تحقیق است در حوزه بیماری‌هایی از قبیل آلزایمر و پارکینسون است تا بتوانیم فاکتورهایی را که از ایجاد یا گسترش این بیماری‌ها جلوگیری می‌کند را شناسایی می‌کنیم که در این بین متوجه شدیم استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها که در برخی میوه‌ها موجود است می‌‌تواند در این زمینه موثر باشد.

موسس انجمن علوم اعصاب ایران به کار مشترک محققان این مرکز تحقیقات با دانشگاه مارسی فرانسه اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا با تحقیق بر روی مدلهای صرع کودکان، راهی برای درمان این بیماری بیندیشیم.

ایجاد بانک مغز موضوع دیگری بود که جغتایی به آن اشاره کرد و گفت: نمونه مغزهای انسانی را هنگام جراحی مغز در افرادی که تومور یا صرع دارند و جراح مجبور است بخشی از مغز را بردارد با رضایت بیمار و خانواده او به بانک مغز انتقال داده می‌شود یا بعد از مرگ افراد می‌توانیم در ساعت‌های اولیه نمونه مغز را بگیریم و در بانک مغز ذخیره کنیم تا در مطالعات علوم اعصاب از مغز انسان به جای مدل حیوانی استفاده کنیم البته نمونه این بانک در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا هم وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات مولکولی و سلولی بر این نکته تاکید کرد که تا 20 سال گذشته فکر می‌کردند بیماری‌های سیستم عصبی قابل درمان نیست در صورتی که اکنون به این نتیجه رسیدند که این بیماری‌ها قابل درمان است تا جایی که یک سوم کل مقالات حوزه پزشکی در دنیا در زمینه علوم اعصاب تولید می‌شود و مقالات در حوزه سرطان مقام دوم را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تلاش محققان ایرانی برای یافتن راهکاری در تشکیل زودهنگام و درمان اوتیسم را یکی دیگر از کارهای مهم این دانشگاه دانست و گفت: پس از سالها تلاش دانشمندان به تکه‌ای از پروتئین که بر اثر آنزیم شکسته شده و جلوی رسیدن سیگنالها را به مغز می‌گیرد، دست یافته‌اند.

وی تاکید کرد: همین امر سبب می‌شود تا فرد به محیط اطراف واکنش مناسبی نداشته باشد. در ابتدا بیماری اوتیسم را جزو عقب‌ماندگی‌های ذهنی دسته‌بندی می‌کردند در حالی که در افرادی که عقب‌ماندگی ذهنی دارند مغز کوچکتر و با چین و شکن کمتری است ولی در بیماران مبتلا به اوتیسم این گونه نیست و فقط به دلیل نرسیدن سیگنالهای محیطی به مغز، این بیماران نمی‌توانند با محیط بیرون حتی پدر و مادر خود ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر به همین دلیل اوتیسم را جزو بیماری‌های مربوط به دوره تکاملی قرار داده‌اند که در زمان مهاجرت سلولهای عصبی در دوره جنینی پایه‌گذاری می‌شود و در صورت وجود تشخیص سریع در هفته اول پس از تولد قابل تشخیص است.

جغتایی کمبود بودجه و اعتبار را یکی از مشکلات فرارو در پیشبرد تحقیقات اعلام کرد و افزود: اکنون در صدد تولید کیت تشخیص سریع اوتیسم در فاز آزمایشگاهی هستیم و در ادامه تحقیقات می‌توان راهکاری پیدا کرد تا داروی این بیماری هم ساخته شود که البته زمان‌بر است و توجه ویژه مسئولان را به همراه اعتبار مالی می‌طلبد.

وی اظهار داشت: علوم اعصاب علمی بین‌رشته‌ای است که در مورد کارکرد مغز و چگونگی فرآیند شکل‌گیری آن هم در حالت بیماری و هم در حالت سلامت انسان بررسی‌هایی انجام می‌شود و در واقع پلی بین محققان علوم پایه و علوم بالینی است.

وی اولین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی را بزرگترین رویداد علمی علوم اعصاب در کشور خواند و افزود: تاکنون بیش از 670 مقاله برای این کنگره ارسال شده که از این میان 580 مقاله پذیرفته شده است که قرار است 200 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه در قالب پوستر ارائه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور مدعوان خارجی را یکی دیگر از نقاط قوت این کنگره برشمرد و گفت: 20 سخنران خارجی از کشورهای هند، عراق، ترکیه، انگلیس، سوئد، کانادا، آمریکا و فرانسه در این کنگره حضور خواهند یافت و آخرین دستاوردهای خود را در زمینه علوم اعصاب ارائه می‌کنند.

دبیر علمی این کنگره اظهار داشت: 22 پنل در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود که استفاده از سلولهای بنیادین عصبی در درمان بیماری‌ها، بررسی ضایعات و تروماهای سیستم عصبی مانند قطع نخاع، پاداش و تنبیه در اعتیاد، آموزش و حافظه، مبانی و پایه بیماری‌های پیشرونده دستگاه عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون و مکانیسم درد از جمله این پنل‌هاست.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی، ملکوکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بیش از نیمی از مقالات ارسال شده برای این کنگره مربوط به محققان جوان زیر 30 سال است و برای رقابت بهتر این محققان دو پنل مخصوص این رده سنی در نظر گرفته شده که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به بهترین مقالات این قشر هدایایی اهدا خواهد کرد چرا که به نظر می‌رسد روحیه تحقیقات در قشر جوان گسترش یافته است.

برگزاری دو پنل آزاد یکی دیگر از برنامه‌های جنبی اولین کنگره علوم اعصاب است که جغتایی به آن اشاره کرد و گفت: پنل با موضوع ذهن MIND و هوشیاری دو موضوعی است که به صورت آزاد در این کنگره به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود و تمام افراد از جمله فیلسوفان، محققان و دانشجویان در این زمینه می‌توانند به تبادل نظر بپردازند.

به گزارش خبرنگار فارس اولین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی از 17 تا 19 آبان در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود که متخصصان و جراحان مغز و اعصاب، روانپزشکی،‌ رادیولوژی، پاتولوژی، گوش و حلق و بینی، چشم‌پزشکی، رشته‌های علوم پایه پزشکی و پزشکان عمومی می‌توانند در آن شرکت کنند و 14 امتیاز بازآموزی را کسب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha