40درصد معتادان در كشور به صورت غیرعلمی و سرخود، برای ترك از ترامادول استفاده می‌كنند و پس از طی دوره‌ای به این قرص اعتیاد پیدا می‌كنند.

قاچاق و عرضه «ترامادول» به جای قرص«متادون»در بازار آزاد
سلامت نیوز : هشدارها داده شد؛ اما گوش‌ها بدهكار نبود. خبر رسیده كه در بازار آزاد، ترامادول به جای متادون عرضه می‌شود و این به آن معناست كه معتادانی كه عزم خود را برای ترك جزم كرده‌اند در دام ماده مخدر دیگری افتاده‌اند كه به گفته كارشناسان «بسیار اعتیادآور» است. گذشته از آن این روزها ایرانی‌ها با نسل جدیدی از معتادان مواجه شده‌اند كه طی یك روز حتی بیش از 20 حبه ترامادول را از برگ قرص جدا كرده و آن را می‌بلعند تا نشئگی را برای ساعتی احساس كنند. به گفته مدیركل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی،نتایج مطالعات انجام شده حکایت می‌کند که همواره استقبال از شربت متادون کمتر از قرص آن است و شربت عوارض بیشتری دارد. به همین علت پیشنهاد شد تا به جای عرضه 20 درصدی قرص متادون، این میزان به 40 درصد برسد تا درصد بیشتری از قرص متادون به صورت قانونی در اختیار مصرف كنندگان قرار گیرد اما در جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با این پیشنهاد موافقت نشد. گذشته از آن كارشناسان معتقدند توزیع نامناسب شربت تریاك در سال‌های اخیر نیز بر این رخداد بی‌تاثیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ وقتی شربت تریاك به رغم همه تبلیغات رسانه‌ای به طور گسترده در دسترس معتادانی كه تمایل به ترك دارند، قرار نمی‌گیرد، بدون شك آنها به‌دنبال دوای دردشان سر از بازار آزاد در می‌آورند، جایی‌ كه دلال‌ها برای اسكناس‌های معتادان، كیسه دوخته‌اند! به نظر می‌رسد ناهماهنگی میان نهادهایی كه در امر درمان اعتیاد دخیلند، سبب شده است تا سیاست‌هایی چون توزیع شربت تریاك به نتیجه نرسد. محمدصادق فتح‌اللهی،مدیركل دفترتوسعه مشاركت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر در این باره به تهران امروز می‌گوید: «با اینكه وزیر بهداشت دستور مستقیم و صریح داده است كه در سراسر كشور به هر نحوی نسبت به توزیع شربت تریاك مساعدت شود اما در بسیاری از مراكز دیده می‌شود كه به علت نظرات شخصی یا این موضوع كه هنوز برای آن‌ها توزیع شربت تریاك تابو است، این اقدام به نحو احسن صورت نمی‌گیرد یا در مواردی كاملا متوقف شده است. در چنین شرایطی كه جای خالی راه حل برای ترك معتادان و رهایی آنان با حمایت‌های دولتی دیده می‌شود، بدون شك این امر كه معتادان به‌دنبال روش‌های دیگری باشند كه بالطبع زیان آور نیز هستند، طبیعی است!»

 اما عبدالرضا عزیزی، رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی كه پیش از این مدیركل بهزیستی در یكی از استان‌ها نیز بوده، وقفه‌هایی كه در درمان و ساماندهی وضع اعتیاد در كشور رخ می‌دهد را طبیعی می‌داند. او به تهران امروز می‌گوید: «20 سال پیش پیشنهاد شد كه به عده‌ای از معتادان در شرایط خاصی هستند، تریاك داده شود كه واكنش‌هایی به این پیشنهاد صورت گرفت. آنها می‌گفتند كه نیروی انتظامی با این امر مخالفت می‌كند اما امروز می‌بینیم كه این تابو شكسته شده و سیاست توزیع شربت تریاك در دستور كار قرار گرفته است.» به گفته این نماینده مجلس جامعه و سیاست‌گذاری‌های مربوط به آن در این امر ناگزیر از تغییر هستند و به زودی تغییرات مثبتی دراین زمینه رخ خواهد داد و بسترها برای ارائه راه حل‌های مناسب ایجاد خواهد شد.

به اسم متادون، ترامادول می‌فروشند!

هرچند گاهی پزشكان، ترامادول را به عنوان دارو برای بیماران تجویز می‌كنند، اما برای معتادان به ترامادول، این ماده دیگر دارو نیست بلكه خود به عاملی برای بیماری مبدل شده است. چرا كه بدون ترامادول خماری به جانشان می‌زند و زندگی جلوی چشمان‌شان در هم می‌پیچد.

دكتر فرید بیاتی سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام كرده است كه «چند نمونه قرصی را که به عنوان متادون در بازار آزاد عرضه می‌شود، برای آزمایش به پزشکی قانونی عرضه کردیم و آزمایشات نشان داد ماده اصلی تشکیل‌دهنده این قرص‌ها،

ترامادول است.» او همچنین با یادآوری كار كارشناسی انجام شده ادامه داد: «جلسه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و تصمیم‌گیری درباره درمان نگه‌دارنده با قرص‌ یا شربت متادون، تشكیل شد و بنا به صلاحدید كارشناسان، پیشنهاد سازمان بهزیستی، عرضه 60 درصدی شربت و 40 درصدی قرص بود که با آن مخالفت و مقرر شد به معتادان در حال ترک در مراکز درمانی سرپایی 20 درصد قرص و 80 درصد شربت ارائه شود و ارائه قرص مختص به بیمارانی باشد که از نظر پزشکی قادر به استفاده از شربت متادون نیستند.» به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی قرار است که این روند تا شش ماه ادامه یابد و پس از شش ماه مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

نسل جوان قربانی ترامادول و عوارض مصرف آن

2 سال پیش بود كه برای نخستین بار، مسئولان از تریبون رسانه‌ها به طور رسمی اعلام كردند: «ترامادول یك تریاك مدرن است!» پس از آن نتایج مطالعات انجام شده پشت سر هم رو شد. نتایجی نظیر اینكه 40 درصد معتادان در كشور به صورت غیرعلمی و سرخود، برای ترك از ترامادول استفاده می‌كنند و پس از طی دوره‌ای به این قرص اعتیاد پیدا می‌كنند.

مدیركل وقت درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با استناد به همین نتایج اعلام كرد كه: «از بین داروهای مخدر بیشترین دارویی كه در كشور مصرف می‌شود، ترامادول است، كه 5/26 درصد كل را به خود اختصاص می‌دهد، 66درصد مصرف كنندگان این دارو متاهل هستند،10درصد آنها بیكارند و 66درصد این معتادان ماهانه كمتر از 200 هزار تومان درآمد دارند كه

به طور متوسط 52 هزار تومان آن را صرف خرید این دارو می‌كنند.» اما ماجرا دراین نقطه متوقف نشد. به گفته رویا نوری، پژوهشگر اعتیاد، این روزها ترامادول، نسل جوان را احاطه كرده و تعداد زیادی از دانشجویان را نیز گرفتار كرده است. او به تهران امروز می‌گوید: «بنا برآمار بروز تشنج در مصرف‌كنندگان ترامادول بسیار بالاست و وقتی به جای متادون به مصرف‌كننده عرضه می‌شود، ترك كردن این ماده نیز بسیار سخت است. هر گاه بر یك ماده مخدر در لابراتوار، فعل و انفعالات شیمیایی انجام شود آن هم به دور از نظارت متخصص، بدون شك دارای عوارض بیشتری است.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی فردی تحت نظر پزشك ترامادول مصرف می‌كند به مرور زمان دوز دارو را پایین می‌آورد و به صورت تدریجی آن را قطع می‌كند اما در مصرف خودسرانه كه اغلب از سوی جوانان صورت می‌گیرد یك فرد طی مدت كوتاهی به مصرف 2 برگ قرص معادل 20 حبه در روز می‌رسد. حتی ممكن است دوز مصرف به بیشتر از این مقدار هم برسد كه بر كلیه، كبد و سیستم گوارش نیز علاوه بر سیستم اعصاب اثر سوء دارد.» به گفته نوری، عوارضی كه در مصرف‌كنندگان ترامادول بروز می‌كند لرزش بدن، عصبی بودن، لاغری، پرخاشگری و تعریق بسیار زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha