چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
سلامت نیوز : بعد از انتقاد كارشناسان و مسئولان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مورد وضعیت نا مناسب مد و لباس و آرایش آقایان نوبت به دولت رسید تا فكری برای وضع موجود بكند. تا اینكه وزارت ارشاد اعلام كرد وضعیت را ساماندهی می كند.

ورود خانم ها ممنوع!
به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ حتما تاکنون از فروشگاه های پر زرق و برق بالای شهر یا برخی فروشگاه های لوكس در تهران و شهرهای بزرگ بازدید كرده اید. لباس هایی شیك و گران قیمت با مدل ها ودوخت و شكل های مختلف كه چشم هر بیننده ای را به خود جلب می كند. از پاچه ریش ریشی و پیراهن و شلوار راسته و زیپ دار گرفته تا برخی مدل هایی كه هم برای خانم ها مناسب است و هم برای آقایان! چهره مانكن های مغازه ها هم طوری آرایش شده كه برخی فقط به مانكن ها نگاه می كنند؛ و از همه بدتر اینكه برخی لباس ها آنقدر زننده (چسبان و اندام نما) است كه خانم ها حتی نمی توانند به آقایان در خیابان نگاه كنند. حتی در برخی از فروشگاه های عرضه پوشاك آقایان نوشته است: ورود خانم ها ممنوع!نكته قابل تامل این است كه مدل های انواع لباس مردانه بیشتر به سمت و سوی مدل های ماهواره ای و غربی نزدیك است تا مدل های بومی و اصیل ایرانی ولی نكته قابل تاسف این است كه سال های سال است كه این رویه در بازار پوشاك آقایان به یك اپیدمی تبدیل شده و ناظران و مسئولان این نوع پوشش و عرضه را طبیعی می دانند.حال جدا از بحث طراحی های غربی، معضل دیگری در تولید پوشاك آقایان رخ داده و آن هم موضوع مارك بازی است. بسیاری از جوانان امروزی مارك لباس را دلیل بر كیفیت می دانند. كه مهمترین آن تی شرت های مارك دار با نشان های مختلف است.

البته شلوارهای خارجی مارک دار نیز دست کمی از تی شرت و کفش ندارند.شلوارهایی که بعضا در نقاط مختلف همچون پاچه و پشت پاره شده اند وخط هایی به شکل سایه روشن که به شلوار زاگ دار معروفند از نقاط مختلف آنها می گذرد. این شلوارها بسته به مارک هایی که فروشندگان از آنها نام می برند بین 70 هزار تا 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. در این میان خریداران هم از اینکه لباسی با مارک غربی به تن می کنند خوشحالند. این درحالی است که شلوار جینی که در فروشگاه های جنوب شهر به قیمت 70 تا 100 هزار تومان به فروش می رسد در مجتمع‌های فروشگاهی شمال و غرب تهران تا 400 هزار تومان هم مشتری دارد. البته تولید کنندگان و وارد کنندگان لباس جین برای اینکه سود بیشتری کسب کنند و همیشه نبض بازار را در دست دارند.

لباس های میلیونی آقازاده ها
ناگفته نماند كه ،در این میان برخی ساختمان های مخفی ولی شیك به مركزی برای دوخت و عرضه لباس افراد خاص یا همان آقازاده ها تبدیل شده اند. آقازاده ها با پرداخت مبالغی از یك تا 3 میلیون تومان لباس های خاص و خارجی و مارك دار سفارش می دهند. یكی از تولید كنندگان و وارد كنندگان لباس می گوید: دختر یك فرد خاص حالا سیاستمدار یا صاحب سرمایه از ما خز فرانسوی یا شال ایتالیایی می خواهد و ما باید این را تامین كنیم و برایش فرق نمی كند قیمتش چقدر باشد. حتی یكی از چهره های مطرح سیاسی از ما كمربند فلان مارك و فلان كشور را خواست كه 6 میلیون تومان هزینه آن شد.

انتقاد قوه قضاییه به مد و لباس
وضعیت نا به سامان مد و لباس و حتی آرایش های مردانه به نحوی شده كه محمد باقر ذوالقدر معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در دومین گردهمایی معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ها گفت: نفس آرایش پسندیده است اما اکنون خیابان ها به نمایشگاه مد تبدیل شده است و حتی با عارضه آرایش زنانه از سوی برخی مردان مواجه هستیم. در این میان بسیاری از كارشناسان و صاحب نظران هم به وضعیت موجود اعتراض كرده و حتی پای مجلس هم به میان کشیده شد و برخی نمایندگان مجلس خواهان بهبود وضعیت مد و لباس در كشور شدند.

ساماندهی لباس آقایان
در این میان حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزارت ارشاد اعلام كرده است: برنامه‌های رعایت عفاف و پوشش در آقایان از سال ۹۲ عملیاتی می‌شود. وی گفته بسیاری از پوشش‌های آقایان با شاخصه‌های ایرانی و اسلامی مغایرت دارد. از سویی بسیاری از کالاهای وارداتی هم تناسبی با فرهنگ ما ندارند اما متاسفانه در جامعه رواج زیادی یافته‌اند.وی با بیان اینکه مسایل و مشکلات در این عرصه باید شناسایی شود، یادآور شد: یک موضوع را باید به گونه‌ای در جامعه نهادینه کرد که اثر وضعی آن در پوشش جامعه دیده شود. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لباس آقایان باید ساماندهی شود و طرح شناسه یکپارچه سازی مد و لباس ایرانی اسلامی (شیما) در مورد لباس آقایان هم اجرایی شود و لباس‌هایی که شناسه دارند در جامعه رواج پیدا کنند.در این میان وارد کنندگان لباسهای چینی و قاچاق که این روزها اسیر اجرای طرح شبنم و نظارتهای هوشمندانه تعزیرات شده اند ماتم طرح جدید را گرفته و به دنبال راههای دیگر برای عرضه پوشاک در بازار هستند.

این در حالی است که برخی مسئولان و حتی کارشناسان از وجود مافیای زیر زمینی در صنعت پوشاک خبرداده اند. این مافیا با برتن کردن لباسهای غربی بر تن جوانان اجاره ای موجب ایجاد نوعی فشن خیابانی شده تا به اهداف خود دست یابند. برخی این گروه مافیا را برای تصاحب قدرت در بازار پوشاک عنوان کرده و گروهی دیگر معتقدند این مافیا برای ترویج فرهنگ پوشاک غرب قدم برداشته و به دنبال اهداف تخریب فرهنگ جامعه هستند.همچنین کمیته‌های تخصصی متعدد باید لباس‌ها را بررسی کنند و مواردی مبنای سرمایه‌گذاری قرار گیرند که مولفه‌های اسلامی و ایرانی را داشته باشد.هر چند اقدام وزارت ارشاد برای بهبود این آسیب دیر ولی خوب است اما تعلل در اجرای برخی طرح های اجتماعی مانند طرح تحول اجتماعی موجب می شود تا شهروندان و كارشناسان به ضرب المثل «آبی از ... گرم نمی شود» فكر كنند. با این حال جدا از اقدام های انتظامی و اجباری بهتر است مسئولان فرهنگی با تدبیری شایسته و وسیع در جهت ساماندهی لباس و آرایش مردان جامعه اقدامی اساسی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha