چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
سلامت نیوز : اعتیاد دارای خصوصیت‌هایی است كه كارشناسان روی آنها با هم توافق دارند. پیش‌روندگی، مزمن بودن، برگشت‌پذیری، بیماری‌های جسمی و روحی... مشكلاتی هستند كه متخصصان اعتیاد معتقدند سوءمصرف مواد برای افراد به‌وجود می‌آورد و درمان اعتیاد باید این مشكلات را رفع كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بنابراین اختلاف‌های اندكی در خصوص جنبه‌های اعتیاد وجود دارد و آنچه عامل اختلاف به شمار می‌رود، روش درمان اعتیاد و حل مشكلات ناشی از آن است. می‌دانیم كه بیشتر كسانی كه تلاش می‌كنند افراد وابسته به مواد را درمان كنند، حسن نیت دارند و تخصص و تجربه خود را در این زمینه به كار می‌گیرند. روانپزشكان با توجه به تخصصی كه دارند، درمان اعتیاد را در مدل‌های روانپزشكی جست‌وجو می‌كنند.

افرادی كه در درمان‌های پرهیزمدار و ایمان‌مدار تخصص و تجربه دارند، این روش را مناسب‌تر و كارآمدتر می‌دانند. برخی پزشكان، دارودرمانی و درمان‌های نگه‌دارنده را راه درمان اعتیاد می‌دانند و عده‌ای نیز به درمان تدریجی معتقدند.

حال پرسش این است كه چه روش درمانی برای اعتیاد مناسب‌تر است؟ پاسخ به این پرسش بسیار سخت و شاید غیرممكن باشد، اما واقعیت این است كه همه این روش‌ها نقاط قوت و نقایصی دارند. همه این روش‌ها برای برخی افراد به موفقیت منجر شده‌اند و افراد زیادی هم توانسته‌اند با یكی از این روش‌ها سلامتی خود را باز یابند.

شاید پرسیده شود، پس مشكل كجاست؟
اگر بخواهیم به بیان ساده پاسخ دهیم، باید به ابتدای بحث بازگردیم و پیچیدگی‌های اعتیاد را مرور كنیم. متأسفانه اعتیاد چنان پیچیده است و افراد مبتلا به آن، چنان با هم متفاوت هستند كه درمان همه آنها با یك روش درمانی امكانپذیر نیست. تجربه نشان داده است كه درمان هر فرد وابسته به مواد باید با توجه به شرایط جسمی و روحی همان فرد تعریف شود و نمی‌توان نسخه درمانی واحدی برای همه افراد تجویز كرد. خوشبختانه در كشور تمامی روش‌های درمانی كه براساس اصول علمی و تجربی قابل قبول ارائه شده‌اند، مورد پذیرش و حمایت قرار گرفته‌اند. ستاد و مسئولان آن سعی می‌كنند فضای كار را برای كسانی كه اصول علمی و منطقی را برای درمان اعتیاد به كار می‌برند، فراهم كنند تا میزان افراد درمان شده در كشور افزایش یابد و خانواده‌های بیشتری از درد جانكاه اعتیاد رهایی یابند.

نكته نهایی اینكه به كسانی كه در زمینه درمان اعتیاد فعالیت می‌كنند، پیشنهاد می‌كنیم، این واقعیت را بپذیرند كه یك روش درمانی خاص برای درمان معتادان وجود ندارد و باید روش‌های متنوع را بپذیریم. تخریب یكدیگر و استفاده از واژه‌های نامناسب برای روش‌های درمانی كه از نظر هر كدام از ما ممكن است پذیرفته نباشد، كمكی به این حركت بزرگ در كشور نمی‌كند و ممكن است برخی مخاطبان را از كل موضوع ناامید و دلزده كند. بیایید به علم و تجربه دیگران احترام بگذاریم و داوری را به نهادهای مسئول و مردم بسپاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha