سلامت نیوز : سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای استفاده از مواد غذایی ارزان قیمت برای تامین نیاز روزانه بدن توصیه می‌شود گفت: متاسفانه خانواده‌ها وقتی می‌خواهند از نظر اقتصادی صرفه جویی کنند اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد صرفه جویی در مصرف مواد غذایی است در حالیکه این یک صرفه جویی صوری است.

وی ادامه داد: در حالیکه در بلند مدت این کاهش تامین نیاز مواد غذایی بدن سبب کاهش توان یادگیری و پایین آمدن سطح استعدادها، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و کاهش رشد می‌شود.به گفته این متخصص تغذیه می‌توان با ترکیب مواد غذایی ارزان قیمت از کمترین امکانات بهترین بهره را ببرند و در دنیا ثابت شده با آموزش صحیح اصول تغذیه و تغییررفتار 50 درصد سوء تغذیه کاهش می‌یابد.

مظهری با تاکید بر اینکه در ابتدا باید باورهای غلط در زمینه تغذیه را باید اصلاح کرد افزود: می‌توان بسیاری از مواد غذایی با ارزش را جایگزین مواد غذایی گران قیمت کرد. مثلا اگر نمی‌توان حتما گوشت تهیه کرد ترکیب 35 درصد ذرت و 65 درصد لوبیا ارزش غذایی گوشت را دارد.رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه افزود: ارزش پروتئینی یک عدد تخم مرغ 100 است و اگر آن را با سیب زمینی ترکیب کرده و کوکوی سیب زمینی را به عنوان وعده غذایی مصرف کرد می‌توان گفت حداقل نیاز پروتئین بدن تامین شده است.

به گفته مظهری شیر برنج که جزو غذاهای سنتی ماست و ترکیب شیر و برنج است یا آبگوشت که حتی مقدار اندکی گوشت، لوبیا و گوجه فرنگی است نیز می‌تواند جزو زنجیره غذایی قرار گیرد. وی تاکید کرد: حتی می‌توان مقدار کوچکی گوشت را در کنار سبزیجات پخته مانند کرفس و هویج و یا کدو در سفره خانوار قرار داد که هم ارزان‌تر خواهد بود و هم متنوع و با ارزش غذایی بالا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha